PARTNERZY PORTALU

MG: strategia współpracy z Chinami za 3 miesiące

MG: strategia współpracy z Chinami za 3 miesiące
Fot. Archiwum

Kompleksowa strategia współpracy gospodarczej z Chinami, koordynująca działania wszystkich urzędów podległych rządowi, urzędowi prezydenckiemu i władzom sejmu gotowa będzie za 3 miesiące, powiedziała we środę PAP w Pekinie wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.

Przebywająca w dniach 25-27 czerwca z oficjalną wizytą w Chinach wiceminister gospodarki oświadczyła, że jej głównym celem jest wypracowanie ostatecznej formy strategii gospodarczej, która była budowana w czasie ostatnich dwóch lat wzmożonej działalności politycznej między Polską a Chinami, w oparciu o umowę o partnerstwie strategicznym. Podstawy strategii zostaną ogłoszone w czasie jesiennej wizyty w Pekinie wicepremiera, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego.

Głównym założeniem strategii jest wypracowanie długoletniego planu wyrównywania niekorzystnego dla Polski deficytu w wymianie handlowej, poprzez promocję polskiego eksportu i przyciąganie bezpośrednich chińskich inwestycji do naszego kraju - powiedziała Klik.

W czasie oficjalnych rozmów z chińskimi wiceministrami handlu i spraw zagranicznych, Klik zachęcała władze Chin do konkretyzowania działań w celu wypełnienia treścią postanowień 12-punktowego programu współpracy opartej na partnerstwie strategicznym, przedstawionego w 2011 r. przez premiera Wen Jiabao.

Jej apel został przyjęty ze zrozumieniem, ale jednocześnie chińscy partnerzy upomnieli się o swoje prawa w ramach partnerstwa i zarzucili Polsce niesolidarność w sprawie ustanowienia ceł antydumpingowych na chińskie panele słoneczne przez Komisję Europejską. W głosowaniu wprawdzie Polska nie poparła wniosku, ale nie była też w gronie państw protestujących przeciw wprowadzeniu restrykcji wobec Chin.

Na konferencji panelowej, która odbyła się w środę pod hasłem "Jak zwiększyć polski eksport do Chin" naukowcy chińscy przedstawili - zdaniem Klich - ciekawe propozycje zmniejszenia dysproporcji między eksportem i importem z Polski do Chin poprzez system zachęt dla chińskiego biznesu do inwestycji w Polsce. System taki sprawdził się już w Chinach, gdzie około 50 proc. eksportu pochodzi z przedsiębiorstw zagranicznych produkujących w tym kraju.

Klik jako cenną określiła uwagę Chińczyków, dotyczącą potrzeb krajowego rynku, który rośnie szybko i przestawia się na wzmożoną konsumpcję. "Aby na nim znaleźć swoje miejsce, należy wprowadzić odpowiedni towar - wysokiej jakości i atrakcyjny cenowo - dla konsumenta z rosnącej w szybkim tempie klasy średniej" - podkreśliła.

Chińscy eksperci proponowali przenieść główne cele ekspansji na rynki środkowych i zachodnich Chin, gdzie są duże potrzeby, rośnie szybko rynek i jest duża życzliwość władz lokalnych. Tereny te objęte są specjalnym programem promocji władz centralnych i z tego powodu łatwiej jest na nim znaleźć niszę.

Podstawowym warunkiem powodzenia polskiego eksportu do Chin, podnoszonym przez ekspertów była atrakcyjność, konkurencyjność cenowa i wysoka innowacyjność wyrobów, czego do tej pory naszym towarom brakowało. Według Klik od kilku lat wiele się w tej kwestii zmieniło i obecnie Polska jest w stanie zaoferować produkty na wysokim światowym poziomie w wielu branżach, od ochrony środowiska, przez żywność, energetykę, telekomunikację, techniki komputerowe, po maszyny górnicze.

Wiceminister podkreśliła, że dziedziny te mają w Chinach wielką szansę powodzenia ze względu na preferowane przez rząd sektory współpracy gospodarczej, które właśnie obejmują branże, gdzie Polacy mają coraz większe sukcesy.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MG: strategia współpracy z Chinami za 3 miesiące

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.107.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!