Komisja Europejska potwierdziła obawy Polski i innych państw UE o negatywnym wpływie Pakietu Mobilności na klimat i środowisko - podkreślił w sobotę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że liczy teraz na zmianę przepisów w tej sprawie.
Komisja Europejska w piątek opublikowała wyniki badania wpływu na klimat i środowisko dwóch elementów Pakietu Mobilności, czyli obowiązkowego powrotu pojazdów do państwa członkowskiego, w którym mieści się siedziba firmy, co osiem tygodni oraz stosowania kontyngentów kabotażowych na międzynarodowe przewozy kombinowane. Te zapisy zostały wprowadzone przez Parlament Europejski i Radę UE (w wyniku głosowania wśród krajów UE). Z badania wynika, że te dwa zapisy mogą spowodować do 3,3 mln dodatkowych ton emisji CO2 rocznie, co jest porównywalne z roczną wartością całkowitych emisji w transporcie w Estonii. W efekcie wejścia w życie nowych przepisów do atmosfery trafi dodatkowo do 704 ton tlenków azotu (NOx) i 251 ton pyłu zawieszonego (PM2,5).