PARTNERZY PORTALU

Nabici w condohotele. Miał być solidny zysk, jest dziura w ziemi

Inwestycja nie jest wolna od ryzyka. W przypadku condohoteli najczęściej kupuje się dziurę w ziemi Fot. pixabay.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Justyna Sobolak
    Justyna Sobolak
  • Dodano: 17-10-2019 13:45

UOKiK analizuje rynek apart- i condohoteli. Urząd wysłał ankiety z pytaniami do 80 deweloperów/operatorów i 25 firm pośredniczących w zakupie nieruchomości lub pomagających w finansowaniu zakupu. Pierwsze wyniki dały podstawę do wszczęcia 9 postępowań wyjaśniających. Wśród inwestorów zapanował niepokój. Inwestować na rynku condo czy lepiej poczekać?

  • Inwestycja w apartamenty w condohotelach nie jest wolna od ryzyka. Najczęściej kupuje się dziurę w ziemi. A rynkowi zdarzały się w przeszłości potknięcia.
  • UOKiK w komunikacie wydanym wspólnie z KNF zwraca uwagę potencjalnych inwestorów na ryzyko związane z lokowaniem środków na rynku condo.
  • – Komunikat obu urzędów koncentrował się na wskazaniu ryzyk w condohotelach i zakupie gruntów. Nie oznacza to jednak, że cały rynek condo jest zły. Jak wszędzie, są dobrze i źle zaplanowane inwestycje – podkreśla Marlena Kosiura, analityk portalu InwestycjewKurortach.pl.

Polski rynek nieruchomości condo rośnie dynamicznie od kilku lat. Ostatnie lata przyniosły prawdziwy wysyp tego typu inwestycji w kurortach i dużych miastach. Condohotele to budynki hotelowe. Tym jednak różnią się od standardowych hoteli, że każdy apartament ma tu innego właściciela. W condohotelach wyodrębnia się bowiem prawnie samodzielne lokale niemieszkalne, które może kupić inwestor - zarówno osoba prywatna, jak i firma. Z punktu widzenia gościa hotelowego różnicy między hotelem a condohotelem nie widać. Apartamenty condo składają z jednego lub dwóch pokojów i łazienki. W obiektach znajduje się recepcja, restauracja, powstają centra spa&wellness czy sale konferencyjne. 

Atrakcyjne zyski, ale wysoki nakład

To kuszący rynek dla inwestorów. Najczęściej takie obiekty buduje się w atrakcyjnych turystycznie lokalizacjach.  Najwięcej nad morzem i w górach. Spośród miejscowości z dużą liczbą takich inwestycji wyróżnia się Kołobrzeg i Zakopane. Inwestycja w apartament typu condo kusi z trzech powodów: atrakcyjnego zysku, bezobsługowości oraz możliwości przebywania w apartamencie przez określony okres w roku. Kupując apartament typu condo, najczęściej podpisuje się umowę z operatorem danego obiektu. W takiej umowie określa się potencjalny zysk. Ten jest kuszący. Zwykle to około 6 do 8 proc. zwrotu rocznie. W obliczu rekordowo niskich stóp procentowych, średnio wynoszących, po odjęciu obowiązkowego podatku od zysków kapitałowych, 1,3 proc., czy w porównaniu do zysku z najmu mieszkań, który oscyluje w granicach 4-5 proc., condohotele rzeczywiście mogą wydawać się atrakcyjną inwestycją. 

Tanio jednak nie jest. Z raportu portalu InwestycjewKurortach.pl wynika, że metr kwadratowy takiej nieruchomości kosztuje od 5750 do nawet 20 tys. zł. Tak duża rozpiętość cenowa wynika z jednej strony z lokalizacji, z drugiej z tego, że do niektórych stawek netto prezentowanych przez deweloperów trzeba doliczyć koszty wyposażenia ruchomego - mebli, ręczników, pościeli, sprzętu RTV. To powoduje wzrost kosztów nawet w granicach 50-60 tys. zł. Czasami dodatkowym kosztem jest też wykup miejsca postojowego, co pochłania kolejne 10-20 tys. zł. 

Zobacz też: Rynek apart i condohoteli w miastach wyraźnie zwalnia

Kosztowne porażki

Inwestycja nie jest wolna od ryzyka. W przypadku condohoteli najczęściej kupuje się dziurę w ziemi. A rynkowi zdarzały się w przeszłości potknięcia. Jednym z najgłośniejszych była inwestycja 4 Kolory we Władysławowie. Obiecywano „gwarantowane” zyski na poziomie 10 proc. rocznie od wartości apartamentu. Obiekt miał być największym hotelem w Polsce – na 1 tys. apartamentów. Pojawiające się opóźnienia w budowie i inne problemy skłoniły nabywców do słania skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Jak przypomina portal InwestycjewKurortach.pl, nabywcy skarżyli się w urzędzie, iż zostali wprowadzeni w błąd co do gwarancji zysków z inwestycji oraz że nie byli informowani o ryzyku finansowym, jak również byli poddawani presji, by szybko podpisywali umowy zakupu nieruchomości. 

A to nie jedyny taki przypadek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Nabici w condohotele. Miał być solidny zysk, jest dziura w ziemi

  • Michał 2019-10-20 12:28:27
    Czy ktoś jest w stanie mi wytłumaczyć (pytam serio i bez szydery): dlaczego firma oferująca taką inwestycję woli zapłacić 6-8% drobnym inwestorom, niż finansować się w banku za max.4%?🤔
  • Kwatermistrz 2019-10-17 19:31:33
    Deweloper po zbudowaniu condo lub aparthotelu zarabia trzy razy: pierwszy po sprzedaży apartamentu, drugi kiedy " córka spółka " zwana operatorem hotelowym wynajmuje mój apartament, a trzeci w momencie bycia zarządcą wspólnoty lokalowej, która powstaje z mocy prawa. A ja? Ciągle płacę i....płacze.
  • Tomo 2019-10-17 17:46:40
    Ludzie bierzcie więcej, ja buduje wy kupujcie A potem to już tylko wasz problem....
  • Andrzej 2019-10-17 15:04:21
    Podobno opisywany przypadek jest 2012 roku ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.150.239
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!