Historia sieci franczyzowych w Polsce zaczęła się w trakcie przemian ustrojowych, gdy na rynku zaczęły pojawiać się pierwsze systemy oparte na zagranicznym kapitale. Wskutek sukcesywnego rozwoju, Polska ma dzisiaj jeden z najbardziej rozwiniętych rynków franczyzowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Z opublikowanego przez Warsaw Enterprise Institute raportu wynika, że największym zagrożeniem dla dalszego wzrostu modeli franczyzowych jest niepewność regulacyjna.
- Polski rynek franczyzowy to w tej chwili ok. 83 tysiące franczyzobiorców i ponad 1310 sieci, rozwijających się szczególnie w sektorze handlu detalicznego, aptecznym oraz w gastronomii.
- WEI podkreśla, że popularność sieci franczyzowych wynika z korzyści, które ich funkcjonowanie niesie dla konsumentów i przedsiębiorców.
- Zdaniem ekspertów fundacji brak bezpieczeństwa prawnego hamuje rozwój sieci franczyzowych w Polsce.
Eksperci WEI podkreślają, że franczyza oparta jest na dobrowolnej współpracy dwóch samodzielnych przedsiębiorców. Różnorodność stosowanych w praktyce gospodarczej modeli franczyzy jest gigantyczna, stąd też rozmaite bywają prawa i obowiązki poszczególnych stron umowy, jednak nieodłącznym elementem tego stosunku jest transfer know how wypracowanego przez jeden z podmiotów.