PARTNERZY PORTALU

Opodatkowanie biznesów wykorzystujących nowoczesne technologie. Racje i przeszkody

Opodatkowanie biznesów wykorzystujących nowoczesne technologie. Racje i przeszkody
Od blisko 20 lat działają na rynku modele biznesowe firm technologicznych, ale już od ok. 10 lat toczy się dyskusja nad ich opodatkowaniem. Fot. pixabay.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Wiewióra
    Piotr Wiewióra
  • Dodano: 26-09-2020 16:00

Chociaż modele biznesowe wykorzystujące nowoczesne technologie działają na rynku już od lat 90., to wciąż dużym problemem pozostaje kwestia ich opodatkowania. Rozmawiali o tym uczestnicy sesji „Digital Tax” w ramach XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

  • - Gospodarka cyfryzująca się to nie tylko nowoczesność, ale też tradycyjne działalności gospodarcze, wykorzystujące nowe technologie do kontaktu z klientami – zwrócił uwagę Filip Majdowski, zastępca dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów.
  • Partner Baker & McKenzie LLP Gary Sprague zaznaczył, że jest jeszcze sporo pytań wymagających pilnych odpowiedzi, które powinno się znaleźć w najbliższych miesiącach.
  • - Jesteśmy sceptycznie nastawieni do opłat, takich jak np. podatek cyfrowy. One nigdy nie mogą być przez nas oceniane dobrze, bo powodują ogromne zagmatwanie przepisów podatkowych – stwierdził Piotr Palutkiewicz ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. 

Panel dyskusyjny „Digital Tax” podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego prowadziła Katarzyna Kopczewska – partner Baker McKenzie, jednej z największych na świecie międzynarodowych kancelarii prawnych.

Zwróciła uwagę, że już od blisko 20 lat działają na rynku modele biznesowe firm technologicznych, ale od ok. 10 lat toczy się dyskusja nad ich opodatkowaniem. Prelegenci próbowali odpowiedzieć na pytania m.in. o to, dlaczego trwa to tak długo, co tu leży na przeszkodzie, a także czy tzw. cyfrowy podatek jest w ogóle zasadny... 

W dyskusji uczestniczyli: Filip Majdowski - zastępca dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów; Piotr Mieczkowski - dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland; Piotr Palutkiewicz - zastępca dyrektora Departamentu Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Gary D. Sprague - partner, Baker & McKenzie LLP.


W którym momencie jesteśmy, jeśli chodzi o opodatkowanie usług cyfrowych? Według Filipa Majdowskiego – zastępcy dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów - to pytanie wielowymiarowe. Wynika to z faktu, że jest wiele ośrodków decyzyjnych.

Sprawdź Eksperci: do opodatkowania gospodarki cyfrowej potrzebna jest współpraca międzynarodowa.

- Ważne jest nawiązanie do fundamentów. Dlaczego w ogóle mówimy o opodatkowaniu gospodarki cyfryzującej się? To nie tylko nowoczesność, ale też tradycyjne działalności, wykorzystujące nowe technologie do kontaktu z klientami. Obecnie, mówiąc o wpływie nowych technologii na prawo podatkowe, można powiedzieć, że mamy do czynienia z kreatywną destrukcją - powiedział Filip Majdowski.
Wicedyrektor w MF zauważył, że jest kilka płaszczyzn funkcjonowania firm z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

- Pierwsza to dotarcie do klienta danego państwa bez obecności w nim firmy. Druga kwestia to wykorzystywanie własności intelektualnej, algorytmów, które stoją za kapitałami wielu firm, a one są często relokowane. Trzecia w końcu płaszczyzna to wykorzystywanie danych o użytkownikach, konsumentów. Oddajemy dane firmom, które mogą to monetyzować - wymienił.

Zwrócił też uwagę, że Komisja Europejska zaproponowała w ostatnich latach dwa rozwiązania. Docelowe, obejmujące pojęcie tzw. wirtualnego zakładu, na razie zamrożono. Drugie jest krótkoterminowe i dotyczy podatku od dochodów za usługi cyfrowe. Mowa m.in. o przychodach ze świadczenia usług pośrednictwa w internecie, obrotu danymi czy reklam w internecie.


O tym, na jakim etapie jest przygotowywanie stosownych rozwiązań podatkowych, mówił m.in. Gary Sprague - partner Baker & McKenzie LLP.

- Jest jeszcze wiele otwartych pytań - m.in. o to, o jakie firmy chodzi i jakiej wielkości. To pytania, które wymagają pilnych odpowiedzi. Powinniśmy je znaleźć w ciągu najbliższych miesięcy - wskazał.

Kwestia opodatkowania firm wykorzystujących nowoczesne technologie przeciąga się nie tylko ze względów technicznych, ale i politycznych.

Dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland Piotr Mieczkowski zwrócił uwagę, że jeszcze jakiś czas temu problemu nie było.

- Ale teraz mamy wojnę handlową z Chinami (i nie tylko). W USA działa najwięcej spółek technologicznych. Największe media społecznościowe mamy w 3-4 krajach, z tym że Polacy korzystają głównie z amerykańskich - Facebooka czy Instagrama. Te kwestie przeciągają się przede wszystkim ze względów politycznych - przyznał Piotr Mieczkowski.

Czytaj też Morawiecki: warto, aby wśród dochodów własnych UE pojawił się podatek cyfrowy.

Zauważył też, że to, z czym mamy do czynienia obecnie, wynika ze zmiany rynkowej.

- Jeszcze 10 lat temu tak dużo reklam nie było sprzedawanych w mediach internetowych. Świat reklamy przeniósł się w międzyczasie do internetu, więc pojawiła się presja, żeby ten przychód opodatkować, bo ten z reklam w tradycyjnych papierowych mediach trochę wygasł - powiedział dyrektor Fundacji Digital Poland.


Piotra Palutkiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Prawa i Legislacji w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zwrócił uwagę, że wojna handlowa to jedno.

- Pewne działania polskiego resortu finansów nazwałbym wojną podatkową. My, jako sektor, jesteśmy sceptycznie nastawieni do opłat, takich jak np. podatek cyfrowy. One nigdy nie mogą być przez nas oceniane dobrze, bo powodują ogromne zagmatwanie przepisów podatkowych. Dotykają m.in. wszystkich firm, które generują duże zyski - stwierdził Piotr Palutkiewicz.

Wicedyrektor w ZPP wskazał też na "ogólnoświatową niespójność systemów wynikającą z toczących się procesów globalizacji".

- Ale polskie Ministerstwo Finansów na szczęście trochę wychodzi na prostą i, jak zrozumiałem, zastanawia się, czy nie zmienić systemu podatkowego - podkreślił, przypominając, że w ostatnich latach ok. 22 proc. PKB w Polsce przypisuje się w właśnie temu sektorowi. - Jego opodatkowanie oceniamy negatywnie - skwitował.

Całość sesji Digital Tax - poniżej

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opodatkowanie biznesów wykorzystujących nowoczesne technologie. Racje i przeszkody

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.4.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!