PARTNERZY PORTALU

Opodatkowanie biznesów wykorzystujących nowoczesne technologie. Racje i przeszkody

Chociaż modele biznesowe wykorzystujące nowoczesne technologie działają na rynku już od lat 90., to wciąż dużym problemem pozostaje kwestia ich opodatkowania. Rozmawiali o tym uczestnicy sesji „Digital Tax” w ramach XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

  • - Gospodarka cyfryzująca się to nie tylko nowoczesność, ale też tradycyjne działalności gospodarcze, wykorzystujące nowe technologie do kontaktu z klientami – zwrócił uwagę Filip Majdowski, zastępca dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów.
  • Partner Baker & McKenzie LLP Gary Sprague zaznaczył, że jest jeszcze sporo pytań wymagających pilnych odpowiedzi, które powinno się znaleźć w najbliższych miesiącach.
  • - Jesteśmy sceptycznie nastawieni do opłat, takich jak np. podatek cyfrowy. One nigdy nie mogą być przez nas oceniane dobrze, bo powodują ogromne zagmatwanie przepisów podatkowych – stwierdził Piotr Palutkiewicz ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. 

Panel dyskusyjny „Digital Tax” podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego prowadziła Katarzyna Kopczewska – partner Baker McKenzie, jednej z największych na świecie międzynarodowych kancelarii prawnych.

Zwróciła uwagę, że już od blisko 20 lat działają na rynku modele biznesowe firm technologicznych, ale od ok. 10 lat toczy się dyskusja nad ich opodatkowaniem. Prelegenci próbowali odpowiedzieć na pytania m.in. o to, dlaczego trwa to tak długo, co tu leży na przeszkodzie, a także czy tzw. cyfrowy podatek jest w ogóle zasadny... 

W dyskusji uczestniczyli: Filip Majdowski - zastępca dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów; Piotr Mieczkowski - dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland; Piotr Palutkiewicz - zastępca dyrektora Departamentu Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Gary D. Sprague - partner, Baker & McKenzie LLP.


W którym momencie jesteśmy, jeśli chodzi o opodatkowanie usług cyfrowych? Według Filipa Majdowskiego – zastępcy dyrektora Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów - to pytanie wielowymiarowe. Wynika to z faktu, że jest wiele ośrodków decyzyjnych.

Sprawdź Eksperci: do opodatkowania gospodarki cyfrowej potrzebna jest współpraca międzynarodowa.

- Ważne jest nawiązanie do fundamentów. Dlaczego w ogóle mówimy o opodatkowaniu gospodarki cyfryzującej się? To nie tylko nowoczesność, ale też tradycyjne działalności, wykorzystujące nowe technologie do kontaktu z klientami. Obecnie, mówiąc o wpływie nowych technologii na prawo podatkowe, można powiedzieć, że mamy do czynienia z kreatywną destrukcją - powiedział Filip Majdowski.
Wicedyrektor w MF zauważył, że jest kilka płaszczyzn funkcjonowania firm z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

- Pierwsza to dotarcie do klienta danego państwa bez obecności w nim firmy. Druga kwestia to wykorzystywanie własności intelektualnej, algorytmów, które stoją za kapitałami wielu firm, a one są często relokowane. Trzecia w końcu płaszczyzna to wykorzystywanie danych o użytkownikach, konsumentów. Oddajemy dane firmom, które mogą to monetyzować - wymienił.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opodatkowanie biznesów wykorzystujących nowoczesne technologie. Racje i przeszkody

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.207.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!