PARTNERZY PORTALU

PKO BP: sprzedaż w silnym trendzie wzrostowym

Sprzedaż jest w silnym trendzie wzrostowym. Poziom odsezonowanej sprzedaży detalicznej znajduje się powyżej długoterminowego trendu sprzed pandemii, chociaż poniżej niezwykle dynamicznego trendu, który rysował się bezpośrednio przed nią - wskazuje PKO BP w komentarzu do środowych danych GUS.

Główny Urząd Statystyczny poinformował w środę, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2021 r. wzrosła 8,6 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym o 3,5 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 13,0 proc. rdr.

"Odsezonowana sprzedaż wzrosła o 0,8 proc. miesiąc do miesiąca, a jej poziom znajduje się powyżej długoterminowego trendu sprzed pandemii (chociaż poniżej niezwykle dynamicznego trendu, który rysował się bezpośrednio przed pandemią)" - wskazano w komentarzu.

Jak informuje PKO BP w czerwcu sprzedaż w ujęciu rok do roku wzrosła we wszystkich typach przedsiębiorstw handlowych, jednak jej wzrost był słabszy niż przed miesiącem ze względu na efekt bazy.

Dodano, że po dynamicznej odbudowie w maju związanej m.in. z otwarciem galerii handlowych, w czerwcu zmiana sprzedaży była zgodna z rysującym się w tym roku około 10-procentowym trendem wzrostowym.

"Patrząc na strukturę sprzedaży, widzimy dynamiczne wzrosty w przypadku odzieży (+22,3 proc. rok do roku) oraz farmaceutyków i kosmetyków (+17,5 proc. rok do roku), co może odzwierciedlać optymizm konsumentów. Wzrost sprzedaży samochodów o 7,7 proc. rok do roku wobec 51,2 proc. rok do roku w maju jest pewnym rozczarowaniem (i przyczyną niższego od naszej prognozy odczytu) - dane o rejestracjach wskazywały na wzrost o około 20 proc. rok do roku" - czytamy w komentarzu.

Jak wskazuje PKO BP, w całym drugim kwartale tego roku sprzedaż detaliczna wzrosła średnio o 14,5 proc. rok do roku. "Co wpisuje się w nasz szacunek wzrostu konsumpcji o 14,8 proc. rok do roku" - dodano.

GUS poinformował w środę, że w lipcu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -13,5 proc. i był o 1,3 pkt proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Według PKO BP wciąż jednak dużo brakuje, aby koniunktura konsumencka wróciła do poziomów z marca 2020.

"Składowe odczytu wskazują na poprawę ocen gospodarstw domowych co do ich przyszłej sytuacji finansowej, co zachęca do dokonywania zakupów. To powinno w dalszym ciągu wspierać konsumpcję" - czytamy w komentarzu.

Z wewnętrznych danych kartowych banku wynika, że na początku trzeciego kwartału tego roku ciężar wydatków konsumentów przenosi się na usługi, po silnym wzroście wydatków na towary, który nastąpił po otwarciu centrów handlowych.

"Wydaje się więc, że publikowana przez GUS sprzedaż detaliczna może w kolejnych miesiącach niedoszacowywać trwającego obecnie boomu konsumpcyjnego" - wskazuje bank.

Główny Urząd Statystyczny poinformował ponadto w środę, że produkcja budowlano-montażowa w czerwcu 2021 r. wzrosła o 4,4 proc. rdr, a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 12,2 proc.

"To wynik nieco słabszy od oczekiwań, a poziom aktywności w branży jest nadal niższy niż przed pandemią. W obliczu rosnącej aktywności na rynku mieszkaniowym oraz postępującej odwilży w aktywności inwestycyjnej pozostajemy jednak optymistyczni co do wyników sektora budowlanego w kolejnych miesiącach" - komentują analitycy PKO BP.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKO BP: sprzedaż w silnym trendzie wzrostowym

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.110.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!