PARTNERZY PORTALU

Płynność jest najważniejsza. Trzeba się dogadać

Nagłe zamknięcie gospodarki było szokiem dla wielu branż. Z dnia na dzień – np. w  hotelarstwie, lotnictwie czy przemyśle spotkań – przychody spadły do zera, a koszty stałe pozostały. W tej sytuacji najważniejszym wyzwaniem było podtrzymanie płynności. O tym, jak firmy  radziły sobie z tym ekstremalnym wyzwaniem, jak może ich w tym wesprzeć sektor finansowy, rozmawialiśmy podczas sesji „Utrzymać płynność. Finanse w czasie burzy” w trakcie EEC Online.

  • Utrzymanie płynności było podstawowym wyzwaniem dla firm podczas epidemii koronawirusa. O tym, jak to zrobić, dyskutowaliśmy na EEC Online.
  • Przedsiębiorcy ratujący finanse swoich firm w pierwszym "pożarowym" okresie koronakryzysu wiele zawdzięczają programom rządowym. Było ono dystrybuowane za pośrednictwem banków.
  • Elastyczność – ten termin stał się biznesowym zaklęciem w czasie pandemii. Sektor bankowy mimo większego ryzyka wykazał się indywidualnym podejściem do klientów, którzy - po pierwszych nerwowych ruchach, pozostając pod silną presją - działali z reguły racjonalnie. 
– Płynność finansowa stała się obecnie najważniejszym elementem przetrwania firmy. Znacznie ważniejszym niż sprzedaż – mówił podczas EEC Online Henryk Orfinger, wiceprezes Dr Irena Eris. W jego branżę koronawirus, a ściślej lockdown, uderzył szczególnie mocno. – Wciąż nie mogę uwierzyć w to, co się wydarzyło... – mówił Orfinger.

Zobacz też: Będzie armagedon czy nie? Stanowczy głos menedżerów

– Jeszcze 12 marca byłem z żoną w jednym z moich hoteli w Polanicy i już było widać, że coś złego się dzieje. Następnego dnia rano stanęliśmy przed problemem, czy dać gościom hotelowym śniadanie, bo był nakaz zamknięcia restauracji. To był początek, a potem z dnia na dzień sytuacja pogarszała się w wyjątkowym tempie – relacjonował.




Skutki dla biznesu? Opłakane. – O ile w segmencie kosmetyków jest bardzo źle, bo mówimy o spadku sprzedaży o 50 proc., to w hotelarstwie jest bardzo, bardzo, bardzo źle. Spadek jest o 100 proc., a nawet więcej, bo zwracamy zaliczki – mówił wiceprezes Dr Irena Eris.

Zobacz też: Dawid Zieliński o zarządzaniu i skalowaniu biznesu

Kryzysowe scenariusze

Także branże, w które wirus nie uderzył bezpośrednio, odczuły jego wpływ. Columbus Energy, firma, która działa na rynku energii odnawialnej, nie musiała na pozór przejmować się lockdownem, ale i tak odczuła zawirowania.

– Na szczęście jako Columbus Energy nie byliśmy w najgorszej sytuacji. Końcówka marca i początek kwietnia to był okres bardzo dużej niepewności. Nikt nie wiedział, jak ta sytuacja się rozwinie – mówił Dawid Zieliński, prezes Columbus Energy, dodając, że z tego powodu działalność firmy była przez trzy tygodnie mocno ograniczona.

To, że pierwsze tygodnie po zamrożeniu gospodarki były okresem bardzo dużej niepewności, ocierającej się o nastroje wręcz histeryczne, potwierdzają przedstawiciele sektora bankowego. 

– Pierwsze reakcje naszych klientów były dość paniczne. Nikt nie wiedział, jak się będzie rozwijała sytuacja. Były wypłaty gotówki, kumulacja środków w dolarach. Typowe zachowania kryzysowe. Później nastąpiło znaczne ograniczenie popytu na nowe kredyty, w zasadzie realizowaliśmy tylko rozpoczęte projekty – relacjonował Michał Bolesławski, wiceprezes ING Banku Śląskiego, dodając jednak, że ostatnie tygodnie przyniosły znaczne uspokojenie sytuacji.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Płynność jest najważniejsza. Trzeba się dogadać

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.97.214
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!