PARTNERZY PORTALU

Polak-konsument w lepszym nastroju

W kwietniu nastroje polskich konsumentów znacząco poprawiły się: w porównaniu do poprzednich miesięcy zwiększyły się wskaźniki ufności konsumenckiej, zarówno bieżący, jak i wyprzedzający - podaje Główny Urząd Statystyczny.

Według informacji GUS wskaźnik bieżący zwiększył się do minus 3,8 i był wyższy niż w marcu o 1,3 punkty procentowe (pp), a w stosunku do wartości sprzed roku o 3,7 pp.

Natomiast wskaźnik wyprzedzający przyjął wartość minus 5,5, a więc o 2,2 pp. wyższą niż w poprzednim miesiącu (w porównaniu do sytuacji sprzed roku wartość tego wskaźnika była wyższa o 2,5 pp.).

Poziom wskaźników koniunktury konsumenckiej osiągnięty w kwietniu 2008 r. wskazuje, że nastąpiły korzystne uwarunkowania gospodarcze i finansowe, które oddalają możliwość znacznego spowolnienia dynamiki konsumpcji indywidualnej - napisał GUS w omówieniu wyników.

Zanotowana znaczna poprawa wartości wskaźników koniunktury konsumenckiej wynika głównie z wysokiej oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych, zaszłych zmian w ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy w najbliższych miesiącach - ocenili eksperci GUS.

Spośród wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej zwraca uwagę znaczne poprawienie się poziomu ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych, zarówno w ostatnich, jak i oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach. Poziom ocen zaszłych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych ukształtował się na poziomie wyższym niż przed rokiem, natomiast oczekiwanych O na poziomie prawie takim samym jak przed rokiem - dodał GUS.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W kwietniu 2008 r. badanie przeprowadzono na próbie 1764 gospodarstw domowych.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polak-konsument w lepszym nastroju

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.110.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!