PARTNERZY PORTALU

Połowa doradców bankowych nie informuje o ryzyku inwestycyjnym

Ponad połowa bankowych doradców sprzedających produkty inwestycyjne nie informuje potencjalnych klientów o ryzyku związanym z takimi inwestycjami, 84 proc. nie przytacza konkretnych danych o produktach - wynika z opublikowanego w czwartek badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Deloitte sprawdził, na co może liczyć potencjalny inwestor na kilka miesięcy przed końcem okresu dostosowawczego do wymogów unijnej dyrektywy MiFID, regulującej rynek instrumentów finansowych. Nakazuje ona instytucjom finansowym stosowanie szeregu procedur w celu ochrony klientów.

Dyrektywa weszła w życie 20 października br. Na dostosowanie do niej banki prowadzące działalność maklerską będą miały dwa miesiące od wejścia w życie stosownego rozporządzenia ministra finansów, pozostałe banki - sześć miesięcy. Projekt rozporządzenia jest gotowy, ale nie zostało ono jeszcze podpisane.

Deloitte prowadził badania w wytypowanych losowo warszawskich oddziałach 25 banków. W placówkach tych zjawił się tzw. tajemniczy klient, zainteresowany inwestycją w oferowane przez banki produkty finansowe.

Z badania wynika, że aż 84 proc. doradców bankowych, sprzedając produkt przytaczało w swojej argumentacji potoczne opinie, a nie konkretne dane. 64 proc., aby przyspieszyć zawarcie transakcji, łagodnie sugerowało rezygnację z przeczytania prospektów i informacji o ryzyku. Z kolei w 56 proc. przypadków doradcy nie podawali informacji o ryzyku związanym z inwestycją w dany produkt, bądź nakłaniali do inwestycji w bardziej ryzykowne instrumenty.

"Bankom zostało niewiele czasu na przygotowanie swoich doradców do nowych wymogów" -- powiedział podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami starszy menadżer w dziale zarządzania ryzykiem w Deloitte Paweł Dziekoński. "Dyrektywa MiFID wprowadza cały pakiet wymogów, które firmy inwestycyjne, banki i domy maklerskie muszą spełnić" - poinformował. Dodał, że mają one na celu ochronę klienta.

Dziekoński wyjaśnił, że banki, zanim zaoferują konkretny produkt inwestycyjny, będą musiały oceniać profil klienta (m.in. czy ma wiedzę i doświadczenie w inwestowaniu), jego potrzeby, sytuację majątkową, czy deklarowana skłonność do ryzyka. Dyrektywa nakłada ponadto sztywne wymogi dotyczące informowania o ryzyku inwestycji, kosztach bezpośrednich i pośrednich i podatkowych. "Do tej pory żadna regulacja, ani krajowa ani zagraniczna tak głęboko w tę materię nie sięgała" - uważa Dziekoński.

Według niego, gdyby dyrektywa MIFID weszła w życie w Polsce wcześniej, problem opcji walutowych, na których straty poniosło wiele polskich firm mógłby być mniejszy. "Można było oczekiwać od stron transakcji więcej wiedzy, albo dokładniejszej analizy sytuacji. Myślę, że w takich przypadkach MiFID by pomógł, ale pewnie nie rozwiązałby problemu" - ocenił.

Gdy w ub. roku złoty umacniał się, przedsiębiorstwa sprzedające swoje usługi bądź towary za waluty obce zawierały z bankami umowy o tzw. opcje walutowe. Chciały w ten sposób zabezpieczyć się przed ryzykiem kursowym. Gdy złoty się osłabił, banki skorzystały z możliwości kupna waluty w ramach opcji, co w wielu przypadkach postawiło firmy w trudnej sytuacji. Nie zawsze jednak umowy z bankami służyły jedynie do zabezpieczenia kursowego i zawierali je nie tylko eksporterzy.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Połowa doradców bankowych nie informuje o ryzyku inwestycyjnym

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!