PARTNERZY PORTALU

Polskie przepisy nie zapewniają bezpieczeństwa klientom biur podróży

Polskie przepisy nie zapewniają bezpieczeństwa klientom biur podróży
Fot. Fotolia
  • Polski Rynek Transportu Lotniczego
    Autor: PRTL.pl (Anna Jakubczyk)
  • Dodano: 20-02-2013 10:21

Przypadki niewypłacalności organizatorów turystyki, z którymi mieliśmy do czynienia w 2012 r. obnażyły smutną rzeczywistość - że polskie przepisy nie zapewniają pełnego bezpieczeństwa klientom biur podróży - mówi w rozmowie z PRTL.pl. prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki Krzysztof Piątek.

Jakie są główne zadania organizacji, którą Pan kieruje - Polskiego Związku Organizatorów Turystyki?

- Podstawowym celem i zadaniem Związku jest reprezentowanie interesów, w tym gospodarczych, organizatorów turystyki wobec organów władzy i administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego, gospodarczego, zawodowego, związków zawodowych lub innych organizacji, w tym społecznych, gospodarczych lub zawodowych.

Do głównych zadań należą: oddziaływanie na projektowanie i tworzenie przepisów prawa dotyczącego interesów organizatorów turystyki, popularyzacja i promowanie roli, zadań i działalności organizatorów turystyki, propagowanie standardów działalności organizatorów, w tym etycznych, dobrych praktyk, wzorów.

Cel naszych działań jest umacnianie publicznego zaufania i wizerunku organizatorów turystyki oraz kształtowanie i usprawnianie relacji pomiędzy organizatorami turystyki i innymi podmiotami operującymi na rynku usług turystycznych lub jego otoczeniu oraz klientami.

W jaki sposób PZOT uczestniczy w procesie, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i zaufania klientów korzystających z usług biur podróży?

- Bezpieczeństwo klientów i ich pieniędzy gwarantuje lub powinna gwarantować skutecznie wdrożona dyrektywa unijna 90/314. Obowiązek jej skutecznego wdrożenia spoczywa na rządach wszystkich krajów członkowskich. Przypadki niewypłacalności organizatorów turystyki, z którymi mieliśmy do czynienia w 2012 r. obnażyły smutną rzeczywistość, że polskie przepisy nie zapewniają pełnego bezpieczeństwa klientom biur podróży w przypadkach niewypłacalności organizatora.

I nie chodzi tu o bezpieczeństwo osoby klienta, którego sprawnie, bezpiecznie i nawet na własny koszt sprawdza do kraju Urząd Marszałkowski, lecz wyłącznie o brak wystarczających zabezpieczeń na zwrot zaliczek wpłaconych na niezrealizowane imprezy turystyczne.

Są też dobre strony ostatniej serii upadłości. Nastąpiła mobilizacja urzędów centralnych, która zaowocowała całą serią projektów nowych ustaw i rozporządzeń, których głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa turystów. PZOT wziął udział we wszystkich konsultacjach społecznych n/t proponowanych zmian do ustawy o usługach turystycznych, projektu ustawy o turystycznym funduszu gwarancyjnym czy projektu rozporządzeń Ministerstwa Finansów dotyczących wysokości gwarancji ubezpieczeniowych.

Proponowane zmiany mają jeden wspólny cel - zabezpieczenia klientów korzystających z usług biur podróży na wypadek niewypłacalności organizatora. Każda zmiana przepisów w tym kierunku wpłynęłaby znacząco na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i zaufania klientów. To również nasz cel, dlatego PZOT aktywnie uczestniczy w konsultacjach, zwracając w nich również uwagę na ochronę interesów organizatorów. Obecnie pozostaje nam jedynie nadzieja, że zakończony proces konsultacji zaowocuje wkrótce konkretnymi projektami do wprowadzenia na szybką ścieżkę legislacyjną.

Jak można lepiej wykorzystać infrastrukturę turystyczną w Polsce?

- Można i obowiązkowo trzeba lepiej wykorzystać infrastrukturę turystyczną w Polsce. To niezmiernie ważne zagadnienie, które dotyczy interesów szerokich rzesz konsumentów, przedsiębiorców, samorządów, pracowników i pracodawców oraz oczywiście skarbu państwa i jego dochodów.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie przepisy nie zapewniają bezpieczeństwa klientom biur podróży

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.1.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!