Prezes UOKiK: decyzja w sprawie polisolokat wkrótce

Prezes UOKiK:  decyzja w sprawie polisolokat wkrótce
Chcemy, żeby konsumenci mieli pożytek z naszych działań teraz, a nie za kilka lat i dlatego staramy się przekonać przedsiębiorców, aby dobrowolnie zaproponowali sposób zrekompensowania konsumentom poniesionych przez nich szkód - mówi prezes UOKiK Adam Jasser Fot. (mat. pras. UOKiK)

UOKiK wkrótce wyda kolejne decyzje w sprawie polisolokat. Postępowania jeszcze trwają, bo wolimy uzyskać najlepszy efekt dla pokrzywdzonych konsumentów w wyniku ugody niż dla zasady wymierzać kary, choć i te nie są wykluczone - mówi PAP prezes Urzędu Adam Jasser.

Zapowiada także wprowadzenie przez UOKiK od września tzw. "szczegółowego uzasadnienia zarzutów", które - na wzór procedury stosowanej przez Komisje Europejską - będzie przesyłane przedsiębiorcom, wobec których prowadzone są postępowania przed urzędem.

W październiku zeszłego roku cztery firmy dostały od UOKiK kary za sprzedaż polisolokat. Zapowiadaliście wówczas, że będą kolejne decyzje, ale mimo że poszkodowanych jest wielu klientów, decyzji wciąż nie ma. Dlaczego?

- Postępowania trwają długo, co wynika ze stopnia skomplikowania tej materii i z tego, że prowadzimy jednocześnie kilkanaście postępowań, także w stosunku do kilku z większych graczy na tym rynku. Chcemy upewnić się, że decyzje, które wydamy, będą spójne. Kolejna grupa decyzji w sprawie ubezpieczeń z funduszem kapitałowym wkrótce.

Czy będą kary?

- Nie każda decyzja musi być związana z karami. Naszym celem jest przede wszystkim przywracanie prawidłowego funkcjonowania rynku i szukania sposobu na to, żeby konsumenci nie byli pokrzywdzeni lub żeby ewentualne straty wynikające z łamania ich praw mogły być zrekompensowane. Zadaniem Urzędu nie jest wymierzanie kar, ale zminimalizowanie szkodliwości działań przedsiębiorców, co oznacza uzyskanie od nich jak najlepszych warunków zobowiązań wobec klientów.

Z naszego doświadczenia wynika, że wydanie decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów samo w sobie nie musi prowadzić do poprawy sytuacji pokrzywdzonych, nawet jeśli nałożona kara jest wysoka. Ukarane instytucje masowo odwołują się od nich w sądach, co bardzo przeciąga dochodzenie do sprawiedliwości. Chcemy, żeby konsumenci mieli pożytek z naszych działań teraz, a nie za kilka lat i dlatego staramy się przekonać przedsiębiorców, aby dobrowolnie zaproponowali sposób zrekompensowania konsumentom poniesionych przez nich szkód.

A w jaki sposób zamierzacie to osiągnąć? Firmy chyba niechętnie idą na ugodę?

- Przeciwnie, liczni przedsiębiorcy chętnie negocjują z urzędem. Gdy mają otwarte postępowanie i grozi im kara 10 proc. obrotu, kalkulują ryzyko. Poza tym, nawet nadzieja na wygraną w sądzie nie zwalnia z obowiązku stworzenia rezerwy na poczet kary - niekiedy całkiem dużej - na trzy czy pięć lat, do czasu decyzji sądu. Przedstawiając zobowiązanie, przedsiębiorcy mogą myśleć o przyszłości.

To na pewno korzystne dla firm, a co z ich klientami?

- Oferta przedsiębiorcy musi być atrakcyjna dla poszkodowanych, inaczej jej nie przyjmiemy. Przedsiębiorcy, którzy tego nie rozumieją i próbują przedstawiać nam kiepskie propozycje - nie mają szans na ugodę. Czasami, zwłaszcza w sprawach z zakresu ochrony konkurencji, pole do negocjacji jest niewielkie lub go nie ma ze względu na skalę naruszenia, recydywę lub uchylanie się przez firmę od realizacji zobowiązań, które na siebie przyjęła. Tym niemniej, im dłużej jestem w Urzędzie, tym bardziej wierzę w tryb negocjacyjny, bo właśnie z punktu widzenia konsumentów i konkurencyjnego funkcjonowania rynku przynosi on najszybciej pożądane efekty, czyli eliminuje patologie z rynku. Często się o tym zapomina, bo dominuje myślenie zerojedynkowe: albo pozwala się przedsiębiorcom na wszystko w imię fałszywie pojętej wolności gospodarczej, albo wpada w retorykę antybiznesową, epatując karami. Nie widzę przyszłości dla żadnej z tych skrajnych postaw. Konkurencja i wolność gospodarcza nie stoi w sprzeczności z przestrzeganiem zasad przyzwoitości, czy używając kodeksowego terminu, "dobrego obyczaju". Od początku swojej obecności w UOKiK podkreślam wagę uczciwości kupieckiej dla konkurencji, konsumentów i ochrony wolnego rynku. Jesteśmy gotowi twardo to egzekwować, przy równoczesnej otwartości na negocjacje i podnoszeniu standardu naszych własnych działań.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes UOKiK: decyzja w sprawie polisolokat wkrótce

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!