PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przedsiębiorcy muszą dłużej czekać na zapłatę od kontrahentów

Autor: PAP/PSZ
20-08-2019 07:16 |  aktualizacja: 20-08-2019 07:44
Przedsiębiorcy muszą dłużej czekać na zapłatę od kontrahentów

Coraz więcej przedsiębiorców skarży się na wzrost skali problemów z nieterminowym opłacaniem należności od kontrahentów.

Fot. pixabay.com

Do ponad czterech miesięcy wydłużył się w drugim kwartale 2019 roku średni czas oczekiwania przedsiębiorców na zapłatę od kontrahentów. Niepłacący w terminie klienci to problem, z którym boryka się blisko 9 na 10 firm - wynika z najnowszego badania "Portfel należności polskich przedsiębiorstw".

  • W II kwartale 2019 r. w portfelach polskich firm wzrósł udział niezapłaconych w terminie faktur.
  • Zwiększyła się też średnia wartość niezapłaconych w terminie faktur i wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę.
  • Z badania wynika, że dla 57,3 proc. firm brak terminowych płatności ze strony kontrahentów jest barierą w prowadzeniu działalności.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce w lipcu tego roku do 85,7 punktów spadła wartość Indeksu Należności Przedsiębiorstw (INP), mierzącego poziom zatorów płatniczych polskich firm.

To najniższa wartość indeksu od sześciu lat - podkreślili autorzy badania. Dodali, że im niższy wskaźnik INP, tym większa skala zatorów płatniczych.

Największy wpływ na spadek wartości INP miały, zdaniem ekspertów KRD, wzrost udziału przeterminowanych należności w portfelach polskich firm oraz wydłużenie średniego okresu oczekiwania na zapłatę o prawie dwa tygodnie.

Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki poinformował, że 89 proc. firm ma problem z nieterminowym opłacaniem należności przez swoich klientów. "Wydłużył się także czas oczekiwania na płatności. Co ósma niezapłacona faktura jest przeterminowana od sześciu miesięcy do roku. Jeszcze trzy miesiące temu była to co dziesiąta faktura" - wskazał.

Dodał, że coraz więcej przedsiębiorców skarży się także na wzrost skali problemów z nieterminowym opłacaniem należności od kontrahentów. "Na początku roku taki problem miało 19 proc. firm, obecnie mówi o tym 21,5 procent badanych przedsiębiorców, a prawie co czwarty przewiduje narastanie tego problemu w przyszłości" - wyliczył.

Według badania w II kwartale 2019 r. w portfelach polskich firm wzrósł udział niezapłaconych w terminie faktur z 22,7 proc. do 25,4 proc. Oznacza to - jak wyjaśniono - że co 4. wystawiona faktura nie jest zapłacona na czas. "Na każde wystawione 1000 zł na fakturze, 254 zł nie trafia do kieszeni wierzyciela" - napisano.

Wzrosła też średnia wartość niezapłaconych w terminie faktur i wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę. Pieniądze od kontrahentów wpływają na firmowe konto średnio po czterech miesiącach i sześciu dniach, czyli o 13 dni później niż na początku 2019 r.

KOMENTARZE (1)

  • szero 2019-08-27 12:45:47
    Dlatego w KRD kontrahentów sprawdzam zawsze. Nie lubię na kasę czekać i się stresować.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.171.146.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

8 764 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

420 663 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.