PARTNERZY PORTALU

Raport: miejskie ulice mogą być alternatywą dla centrów handlowych

Prestiżowe miejskie ulice mogą być alternatywą dla centrów handlowych, ale należałoby m.in. uprościć procedury przetargowe lokali i nawiązać bliską współpracę na linii miasta-właściciele prywatni - wynika z opublikowanego w środę opracowania firmy doradczej JLL.

Jak zauważają eksperci JLL, pandemia koronawirusa i obostrzenia, które wprowadzono w galeriach handlowych, sprawiły, że wielu polskich konsumentów zwraca się w kierunku mniejszych sklepów, zlokalizowanych poza tradycyjnymi centrami handlowymi, które nie zostały objęte zakazem działania. "To szansa, którą właściciele lokali przy ulicach handlowych mogą teraz wykorzystać" - czytamy w opracowaniu. Zaznaczono jednak, że aby zwiększyć ich atrakcyjność należałoby uprościć procedury przetargowe, stworzyć spójną strategię i nawiązać bliską współpracę na linii miasta-właściciele prywatni.

Jak tłumaczy cytowana w opracowaniu starsza konsultantka w dziale wynajmu powierzchni handlowych JLL Anna Wdowiak, jest wiele firm, które teraz upatrują szansy w przejęciu lokali przy ulicach, licząc na bardziej atrakcyjne stawki czynszów niż przed marcem tego roku. "Możemy więc spodziewać się, że z czasem niektóre ze zwalnianych lokali, będą zapełniać się nowymi najemcami. Jest to jednak proces wydłużony, na co wpływ ma również fakt, że sam proces wynajmu lokali przy ulicach handlowych jest dużo większym wyzwaniem niż w obiektach komercyjnych, takich jak centra czy biurowce" - mówi.

Zaznacza jednak, że skomplikowane procedury przetargowe i konkursy ofert, a także rozdrobniona struktura właścicielska do tej pory zniechęcały wielu najemców, aby rozważyć wynajem lokali przy reprezentacyjnych ulicach Warszawy.

"Najemcy, a zwłaszcza duże, sieciowe firmy, oczekują, że proces jego pozyskania będzie prostszy, a sami właściciele będą gotowi do pewnej elastyczności w negocjacjach. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby po wyeliminowaniu największych barier rozwoju, sieci handlowe, dla których na wielu rynkach zagranicznych ulice handlowe to kluczowy element strategii biznesowej, zaczęły stosować podobną politykę także w stolicy Polski" - wskazuje.

Już w badaniu przeprowadzonym dwa lata temu na zlecenie urzędu m. st. Warszawy, eksperci JLL zwrócili uwagę, że do stymulacji rozwoju handlu śródmiejskiego w Warszawie (konkretnie na odcinku ulicy Marszałkowskiej od Placu Zbawiciela do Al. Jerozolimskich) konieczny jest m.in. wzrost ruchu pieszych, budowa pominiętej stacji metra A12 - Plac Konstytucji, czy stworzenie reprezentacyjnej, wysokiej jakości i zielonej przestrzeni publicznej. Wskazano, że selekcja najemców miałaby się opierać nie tylko na kwestiach czynszowych, ale także na dążeniu do podniesienia jakości i unikalności oferty. Zaznaczono, że kluczowy jest też wpływ tych najemców na życie uliczne, wydłużenie godzin otwarcia sklepów, a także atrakcyjność samych witryn sklepowych.

Jak zauważa dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych JLL Anna Wysocka, aby przyciągnąć atrakcyjnych, wpisujących się w potrzeby warszawiaków najemców, miasto - tam gdzie to konieczne - powinno zadbać o remonty zdewastowanych elewacji budynków, czy budowę dodatkowych przejść dla pieszych. W jej ocenie, pandemia może przyspieszyć zmiany, które ratusz zaczął wprowadzać już przed COVID-19. Przykładem - jak wskazuje - są Aleje Jerozolimskie, gdzie wachlarz najemców zajmujących lokale handlowe jest starannie dobierany, tak aby pasował do przyjętej strategii ofertowej. "Współpraca na linii miasto - prywatni właściciele jest tu jednak kluczowa. Obie strony powinny być zainteresowane, aby takie rozmowy prowadzić i wspólnie wypracować kompromis dotyczący polityki lokalowej, np. poprzez tworzenie lokalizacji o konkretnym profilu najemców" - dodaje Wysocka.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Raport: miejskie ulice mogą być alternatywą dla centrów handlowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.247.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!