PARTNERZY PORTALU

Reklama Funduszu Hipotecznego Dom wprowadzała klientów w błąd

Skierowana do konsumentów w podeszłym wieku i naśladująca urzędowy komunikat reklama Funduszu Hipotecznego Dom wprowadzała w błąd klientów - poinformował w środę w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Fundusz ukarano 30 tys. zł.

Zdaniem UOKiK seniorzy należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Badania opinii publicznej potwierdzają, że są zwykle bardziej podatni na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach.

"W latach 2009-2010 w urzędach pocztowych, klubach seniora oraz siedzibach Polskich Związków Emerytów, Rencistów i Inwalidów pojawiały się plakaty, które sprawiały wrażenie urzędowego komunikatu informującego o rencie hipotecznej przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 roku. Tymczasem w rzeczywistości plakaty były reklamą jednego z produktów oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM" - napisano w komunikacie UOKiK.

We wrześniu 2011 r. urząd wszczął postępowanie, w efekcie którego uznano, że reklama renty hipotecznej wprowadzała konsumentów w błąd. Zdaniem UOKiK adresaci reklamy, czyli osoby w wieku powyżej 65 lat, mogli oczekiwać, że renta hipoteczna jest świadczeniem zagwarantowanym przez państwo, podczas gdy w rzeczywistości była to oferta zawarcia umowy dożywocia na komercyjnych zasadach.

"Dla osób starszych autorytet władzy jest wyjątkowo silny zatem reklama renty hipotecznej mogła sprawiać, że oferta FH DOM wydawała się bardziej korzystna niż w rzeczywistości" - poinformował UOKiK.

Zgodnie z decyzją Prezes UOKiK fundusz musi opublikować decyzję na swojej stronie internetowej oraz w prasie bezpłatnej na terenie Warszawy, Sopotu i Zabrza, a także zapłacić 30 tys. zł kary. Decyzja nie jest prawomocna, firma może odwołać się do sądu.

UOKiK poinformował w komunikacie, że nie były to jedyne działania, które podjęto w sprawie FH DOM. W sierpniu 2011 r. Prezes UOKiK złożyła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o wpisanie do rejestru klauzul niedozwolonych pięciu postanowień znajdujących się w umowach dożywocia oferowanych przez tę firmę. Jeżeli sąd podzieli stanowisko UOKiK, stosowanie tych klauzul będzie zabronione.

Prezes Funduszu Hipotecznego Dom Robert Majkowski poinformował PAP w przesłanym stanowisku, że fundusz nie będzie się odwoływać od decyzji UOKiK, a wymierzona kara została zapłacona. "Jest nam przykro, że plakat, który miał pomóc seniorom w zaznajomieniu się z ofertą rynkową oraz przynieść im wymierne korzyści materialne, spotkał się z negatywnym odbiorem. Naszym zdaniem zawierał on wiele konkretnych informacji o reklamowanym produkcie, czyniąc to w sposób rzetelny. Plakaty, o których mowa nie są już przez nas wykorzystywane w kampaniach reklamowych" - wyjaśnił Majkowski.

Urząd zwraca uwagę, że wiele starszych osób znajdując się w trudnej sytuacji materialnej ma możliwość skorzystania z oferty firm świadczących usługę tzw. renty hipotecznej. To umowa renty czy umowa dożywocia regulowana przepisami kodeksu cywilnego. Osoby starsze decydują się m.in. na przeniesienie własności swojego mieszkania, m.in. na fundusz, aby w zamian za wypłacane przez drugą stronę umowy świadczenie pieniężne móc pozostać w tym lokalu.

Rząd pracuje nad ustawą o odwróconym kredycie hipotecznym, która będzie regulować zasady udzielania kredytu zabezpieczonego hipoteką nieruchomości, gruntu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

UOKiK zaznaczył, że o prawach osób starszych można przeczytać w broszurze specjalnie opracowanej przez urząd. Ponadto bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707, który jest czynny od poniedziałku do piątku, w godz. 9-17. Porady udzielane są także w oddziałach Federacji Konsumentów. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można też skorzystać wysyłając pytania na adres www.porady@dlakonsumentow.pl - który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Reklama Funduszu Hipotecznego Dom wprowadzała klientów w błąd

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!