Rewolucja w bankowości - 2 mld ludzi nowymi klientami

Rewolucja w bankowości - 2 mld ludzi nowymi klientami
Fot. Shutterstock.com

Wprowadzenie na rynek dwóch miliardów „nieubankowionych” mieszkańców świata oraz włączenie ich do systemu finansowego wymagać będzie nowych partnerstw pomiędzy regulatorami, sektorem prywatnym, organizacjami non-profit, władzami regionalnymi i organizacjami międzynarodowymi - pisze Alfred Hannig, dyrektor wykonawczy Sojuszu na rzecz Integracji Finansowej.

Panuje powszechny pogląd, że działania regulatorów finansowych z definicji są precyzyjnie wyważone, a ich podejście do zmian – ostrożne. Tyle tylko, że obecnie wszystko zostało postawione na głowie. Bankierzy centralni z części najbiedniejszych krajów świata udowodnili, że potrafią podejmować śmiałe decyzje i stosować innowacyjne rozwiązania, jeśli w grę wchodzi rozszerzenie uczestnictwa w oficjalnym systemie finansowym, poprawa stabilności finansowej oraz wprowadzanie swoich państw na ścieżkę zrównoważonego, trwałego wzrostu gospodarczego.

Większa integracja finansowa wymaga zasadniczej przebudowy struktury i zasad funkcjonowania systemu bankowego danego kraju. Często istnieje potrzeba sięgnięcia po instrumenty niemieszczące się w tradycyjnym instrumentarium banku centralnego.

Na przykład Centralny Bank Kenii, aby umożliwić rozwój mobilnego pieniądza, musiał zmienić ramy regulacyjne. W Malezji to właśnie bank centralny odegrał główną rolę w likwidacji analfabetyzmu finansowego, a filipiński Bangko Sentral ng Pilipinas pomógł w podwojeniu liczby placówek świadczących usługi finansowe i otwarciu 517 mikrooddziałów – wiele z nich powstało w gminach, które do tej pory były bankową pustynią.  

W 2001 roku bank centralny Tanzanii, w Deklaracji Sojuszu na rzecz Integracji Finansowej Maya, zobowiązał się do działań zmierzających do uwolnienia potencjału społecznego i ekonomicznego obywateli z najuboższych warstw społecznych. Rezultaty przerosły oczekiwania. Postawiony przez Tanzanię cel, aby dostęp do usług finansowych uzyskało 50 proc. dorosłych obywateli, został osiągnięty na rok przed założonym terminem, a kraj stał się światowym liderem w dziedzinie cyfrowych usług finansowych. Podobnie jak w sąsiedniej Kenii, przełomowe okazało się przyjęcie mobilnego pieniądza. „Może się wydawać, że takie podejście jest wbrew zasadom, ale innowacje mają pierwszeństwo przed regulacjami" – powiedział Benno Ndulu, prezes kenijskiego banku centralnego.

Podczas gdy Afryka Wschodnia przeciera szlaki wiodące ku elektronicznemu pieniądzu, w innych częściach świata stosuje się nieco odmienne podejście do innowacji. W ubiegłym roku kolumbijski Kongres przyjął ustawę tworzącą nowy rodzaj instytucji finansowej, zwanej Wyspecjalizowaną Instytucją ds. Depozytów i Płatności Elektronicznych. Chociaż z technicznego punktu widzenia instytucje te nie są bankami, mogą one pobierać od klientów depozyty i płatności elektronicznie, poprzez telefony komórkowe lub korzystając z licencjonowanych placówek, jak urzędy pocztowe. Działania te są częścią realizowanej od 2014 roku szerszej strategii. Jej celem jest to, aby do końca 2016 roku 76 proc. dorosłych obywateli miało dostęp do usług finansowych, a 56 proc. – posiadało aktywne rachunki oszczędnościowe.

Natomiast kraje Oceanii, czyli Fidżi, Papua-Nowa Gwinea, Samoa, Wyspy Salomona, Timor Wschodni, Tonga i Vanuatu, połączyły siły i stworzyły Regionalną Inicjatywę Wysp Pacyfiku (PIRI), która pozwoli każdemu z państw wyspiarskich, nawet nieposiadającemu banku centralnego, na korzystanie ze wspólnych doświadczeń związanych z poprawą dostępu, jakości i wykorzystania usług bankowych w trudnym geograficznie otoczeniu.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rewolucja w bankowości - 2 mld ludzi nowymi klientami

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.55.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!