Rozrywka i kultura - da się na tym zarobić, ale niełatwo

Rozrywka i kultura - da się na tym zarobić, ale niełatwo
Fot. Fotolia

Dyskusję pt. "Przemysł czasu wolnego", odbywającą się podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016, zdominowały kwestie związane z pozyskiwaniem środków na finansowanie kultury i rozrywki. Kamil Durczok, moderujący panel pytał, czy i na ile państwo wywiązuje się z obowiązku finansowania tego obszaru.

Zdaniem Krzysztofa Materny, satyryka i współwłaściciela MM Communications, w kwestii wykorzystania pieniędzy publicznych nadal jest wiele do nadrobienia. - W przypadku tworzenia strategii i uregulowań dotyczących finansowania ze środków publicznych, trzeba oddzielić rozrywkę od projektów niekomercyjnych o charakterze edukacyjnym czy artystycznym, jak np. muzyka czy teatr, które należy dotować, bo samodzielnie nie są w stanie na siebie zarobić. Kolejną rzeczą jest brak regulacji dotyczących sponsoringu kulturalnego i sportowego. - Obecnie sponsoring to często kaprys prezesa firmy. Jedyna dziedzina, która zyskała własny fundusz, to kinematografia posiadająca własny fundusz w postaci PISF - mówił Materna.

Przy tej okazji zwrócił uwagę na przejawy złego gospodarowania publicznymi pieniędzmi. - Odczuwalny jest brak regulacji, które pomagałyby w efektywnym wykorzystywaniu środków budżetowych na działalność w obrębie kultury i rozrywki. Z powodu braku komunikacji pomiędzy resortem kultury a samorządami, powstają na przykład wielkie obiekty za kilkaset mln zł, które potem świecą pustkami - wyjaśnił Krzysztof Materna.

Inwestycja w kulturę się opłaca

Kontrprzykładem w tej dyskusji był głos prezydenta Katowic Marcina Krupy, który przedstawił rodzimą inwestycję, która nie tylko cieszy się ogromną popularnością, ale też przynosi miastu splendor i - co więcej - wpływa na pozycję Katowic.

- W Katowicach poprzez inwestycje w kulturę zmieniamy postrzeganie miasta. I choć bezpośrednio na kulturze nie da się zarobić, to pośrednio jednak tak. Przykładem jest NOSPR. To koncepcja, i inwestycja długoterminowa, która pozwoliła zrobić milowy krok dla promocji miasta. Dzięki niej zyskaliśmy zaszczytny tytuł „ kreatywni w dziedzinie muzyki UNESCO” - podkreślał Marcin Krupa.

Umiesz liczyć, licz na siebie

Jak się okazuje, nawet tak dochodowa dziedzina przemysłu czasu wolnego, jaką wydaje się być sport, też spotyka swoje bariery i musi korzystać z dotacji. Jak tłumaczył Bogusław Leśnodorski, współwłaściciel, prezes zarządu, Legia Warszawa wielu sportów nie da się skomercjalizować. - Z tego względu z działalności piłkarskiej dofinansowujemy sporty niszowe. W tej kwestii możemy też liczyć na środki ze strony Ministerstwa Sportu.

Na potrzebę samodzielnego zdobywania środków na działalność wskazywała też Ewa Voelkel-Krokowicz, CEO, Concordia Design, organizacji wspierającej architektów i szeroko rozumianą dziedzinę kultury. - Wielkopolskie Centrum Concordia Design jest pierwszym w Polsce prywatnym centrum designu. W założeniach swoją działalność miało opierać na dotacjach, tak jak się to dzieje na świecie. Jednak praktyka pokazała, że otrzymaliśmy tylko 60 proc. środków na renowację, tak więc szybko musieliśmy nauczyć się samodzielnie funkcjonować - podkreślała.

Jak zaznaczyła, firma radzi sobie doskonale. - 80 proc. naszej działalności stanowi doradztwo dla firm i samorządów. Obecnie tworzymy strategię rozwoju miasta Poznania z udziałem mieszkańców. Mamy inkubator przedsiębiorczości dla start-upów, które rozwijając się wychodzą spod naszej opieki i funkcjonują jako dojrzałe firmy - mówiła Ewa Voelkel-Krokowicz.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozrywka i kultura - da się na tym zarobić, ale niełatwo

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.58.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!