Rozwój eksportu: firmy i rząd muszą i chcą działać razem

Rozwój eksportu: firmy i rząd muszą i chcą działać razem

Rozwój eksportu zależy nie tylko od firm. Instytucje rządowe mają w tym procesie do odegrania równie kluczową rolę, jak tworzenie innowacyjnej oferty przez przedsiębiorców. Wsparcie państwa i instytucji rządowych jest dla firm bardzo ważne a nawet konieczne, chociażby w przypadku wejścia na trudne i nieznane rynki jak afrykański i azjatycki.

Takie są wnioski z debaty „Eksport i inwestycje zagraniczne. Polski impet eksportowy. Osiągnięcia, niedomogi, perspektywy. Wsparcie i rola państwa” zorganizowanej w ramach III Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku, który odbył się 22-23 września br.

Polecamy:
Specjalny serwis Wschodniego Kongresu Gospodarczego

W ostatnich 10 latach polski eksport wzrósł niemal 10-krotnie. - To miara dojrzałości polskiej gospodarki. Ale trzeba zastanowić się nad tym, co jeszcze warto zrobić i dlaczego tworzymy narzędzia, które ten eksport mają wzmocnić - mówił podczas debaty Bartłomiej Pawlak, p.o. prezesa Polskiej Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Polecamy:
O nowej roli PAIiIZ specjalnie dla wnp.pl p.o. prezesa Bartłomiej Pawlak

Zamierzenia rządu dotyczące wsparcia polskiego eksportu są ambitne. Tymczasem po 7 miesiącach tego roku eksport powiększył się tylko o 1,65 proc. - jeśli porównamy to do danych sprzed roku. W lipcu sprzedaż zagranicę towarów i usług miała wartość 14,5 mld euro i to już jest spadek o 5 proc. Jedni analitycy twierdzą, że nie ma się czym martwić i wskazują na podobne tendencje w krajach ościennych, a inni są odmiennego zdania, że nie najlepsze wyniki handlu światowego a w szczególności niemieckiego będą miały negatywne przełożenie na polski eksport.

- Czy naprawdę nie mamy się czym martwić? - pytał moderator debaty Jacek Ziarno, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł i portalu wnp.pl.

Dionizy Smoleń, lider zespołu ds. sektora publicznego PwC, jest zwolennikiem poglądu, że to wyjątek od reguły.

- Załamanie, które przyszło ze Wschodu związane z ograniczeniami eksportu do Rosji zaowocowało  poszukiwaniem przez polskich przedsiębiorców nowych kierunków ekspansji zagranicznej takich jak Afryka, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie. I to jest dobra wiadomość - mówił ekspert.

Trzeba zdywersyfikować eksport zarówno od strony produktowej jak i kierunków ekspansji. Konieczna jest także długookresowa strategia.

Eksporterzy i dyplomaci

Karol Zarajczyk, prezes Ursusa uważa, że nigdy firmy „nie chodzą same za kontraktami zagranicznymi” Jako przykład podał ostatnie kontrakty swojej spółki, na których skorzystają też inne firmy. - Otwiera się zupełnie nowa droga dla naszych podwykonawców. My przecieramy szlaki w Afryce, a za nami pójdą firmy dostarczające części zamienne, maszyny rolnicze, materiały do zasiewania. Trzeba pamiętać, że w naszej branży, mechanizacja rolnictwa w Afryce dopiero się zaczyna. De fato tam bardziej potrzebne są usługi konsultingowe w rolnictwie niż sama dostawa sprzętu. Stąd nasz sukces - mówił Karol Zarajczyk. Podkreślił, że Polski Fundusz Rozwoju reorganizując podejście do ekspansji zagranicznej powinien wyjść do firm z dużą elastycznością.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozwój eksportu: firmy i rząd muszą i chcą działać razem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.177.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!