Sejm: NIK za rozwiązaniami ws. poprawy egzekwowania zaległości podatkowych

Najwyższa Izba Kontroli wnioskuje o wdrożenie kolejnych rozwiązań poprawiających skuteczność egzekwowania zaległości podatkowych - wynika z raportu NIK omawianego w środę na posiedzeniu komisji sejmowej. Zaległości te na koniec września 2020 r. przekroczył 109 mld zł.

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej rozpatrywała w środę informację Najwyższej Izby Kontroli (NIK) o wynikach kontroli egzekwowania zaległości podatkowych.

Obecna na komisji wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli Małgorzata Motylow przekazała, że Izba w 2020 roku przeprowadziła kontrolę egzekwowania zaległości podatkowych w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. Prowadzono ją od 26 sierpnia do 17 grudnia 2020 r. w Ministerstwie Finansów, czterech izbach administracji skarbowej oraz ośmiu urzędach skarbowych.

Tłumacząc powody podjęcia kontroli, wiceprezes NIK wskazała, że zaległości podatkowe na koniec 2018 r. wyniosły 101 mld zł, a w latach 2016-2018 (od końca 2015 r.) wzrosły o 42 mld zł, czyli o ponad 70 proc.

Z raportu wynika, że w tym okresie poprawiła się ściągalność wpływów bieżących. Natomiast niska była ściągalność zaległości podatkowych z lat ubiegłych i zaległości bieżących wynikających z kwot podatków wymierzonych po kontrolach służb skarbowych.

"Relacja kwoty zaległości podatkowych wyegzekwowanych w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji do ogólnej kwoty zaległości podatkowych na koniec roku wyniosła 3,6 proc. w 2017 r. oraz 3,8 proc. w 2018 r. Z powodu bezskutecznej egzekucji organy egzekucyjne umorzyły w latach 2016-2018 postępowania egzekucyjne na kwotę 50 mld zł" - napisano w raporcie.

Jak tłumaczyła wiceprezes NIK, w kontroli sprawdzono m.in., czy Minister Finansów prawidłowo zarządzało procesem egzekwowania zaległości podatkowych, czy egzekwowanie przez naczelników urzędów skarbowych zaległości podatkowych było prowadzone sprawnie, przy zachowaniu zasad wynikających z obowiązującego prawa, w tym z poszanowaniem praw podatników, a także, czy podejmowano działania mające na celu przeciwdziałanie przedawnieniom zaległości.

Kontrolerzy stwierdzili, że w 2019 r. poprawiła się skuteczność egzekwowania zaległości podatkowych; problemy wystąpiły w I półroczu 2020 r. i były związane z ograniczeniami spowodowanymi pandemią COVID-19 oraz wdrożeniem w urzędach skarbowych nowego systemu ewidencyjno-księgowego.

Zdaniem NIK, tempo wzrostu zaległości podatkowych stanowiących dochody budżetu państwa obniżyło się z 9,5 proc. w 2018 r. do 4,2 proc. w 2019 r., a w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. wyniosło 3,7 proc.

"Stan zaległości podatkowych na koniec września 2020 r. był o 8057,1 mln zł wyższy niż na koniec 2018 r. i wyniósł 109 144,9 mln zł. W dużej części były to zaległości mające ponad pięć lat, w tym przypisane po kontrolach służb skarbowych z tytułu podatku wymierzonego podmiotom wystawiającym fikcyjne faktury w latach 2010-2014" - napisano w raporcie. Zdaniem NIK, dochodzenie takich zaległości było przeważnie nieskuteczne, gdyż podmioty, którym wymierzono zobowiązania, nie miały majątku, z którego możliwa byłaby egzekucja.

Według NIK, prowadzenie egzekucji przez naczelników kontrolowanych urzędów skarbowych odbywało się z zachowaniem zasad stosowania środków egzekucyjnych przewidzianych w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, prowadzących bezpośrednio do wyegzekwowania należności i najmniej uciążliwych dla zobowiązanych. Stwierdzone w zakresie dochodzenia zobowiązań podatkowych nieprawidłowości wynikały przede wszystkim z nierzetelnego działania naczelnika urzędu skarbowego jako wierzyciela i wystąpiły w trzech z ośmiu badanych urzędów skarbowych.

W ocenie Izby, Minister Finansów podejmował działania mające na celu usprawnienie zarządzania zaległościami podatkowymi i poprawę skuteczności egzekucji administracyjnej. W badanym okresie zakończyły się one opracowaniem zmian w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a także rozpoczęciem prac nad nowymi projektami, w tym nad nową ustawą regulującą postępowanie egzekucyjne w administracji.

NIK pozytywnie ocenia zastąpienie lokalnych systemów ewidencyjno-księgowych centralnym systemem Poltax2B Plus, w którym udostępniono funkcje usprawniające proces zarządzania zaległościami, w szczególności poprzez utworzenie dla podatników i płatników centralnych kart kontowych. Zdaniem Izby, w początkowym okresie funkcjonowania systemu wystąpiło "wiele błędów, które uniemożliwiły bądź utrudniły realizację zadań związanych z zarządzaniem zaległościami i nie pozostały bez wpływu na efektywność urzędów skarbowych w obszarze egzekucji w I półroczu 2020 r.".

Izba uznała także, że pozytywne efekty przyniosło udostępnienie organom egzekucyjnym danych z przekazywanych przez podatników JPK_VAT lub gromadzonych w ramach STIR.

W odniesieniu do przeprowadzonej kontroli, Najwyższa Izba Kontroli wnioskuje o wdrożenie kolejnych rozwiązań mających na celu poprawę skuteczności egzekwowania zaległości podatkowych oraz o jak najszybsze zakończenie prac nad usunięciem błędów w działaniu wdrożonych funkcjonalności systemu Poltax2B Plus oraz jego rozbudową, zgodnie z przyjętymi założeniami.

Komisja przyjęła do wiadomości informację przedstawioną przez NIK.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sejm: NIK za rozwiązaniami ws. poprawy egzekwowania zaległości podatkowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.204.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!