PARTNERZY PORTALU

Słabnący eksport i słaba konsumpcja opóźniają wzrost Chin

Słabnący eksport, będący skutkiem przedłużającej się stagnacji rynku międzynarodowego i niedostateczny rozwój popytu konsumpcyjnego w samych Chinach będą w drugiej połowie br. przyczyną dalszego spowolnienia rozwoju gospodarki - prognozują eksperci rządowi.

W drugiej połowie roku wzrost wartości juana i osłabienie popytu międzynarodowego na chińskie towary spowodują dalsze spowolnienie w eksporcie - podało w oświadczeniu chińskie Centrum Informacji Państwowej Komisji Rozwoju i Reform - organu planowania i badań rozwoju gospodarczego.

Centrum poinformowało, że w drugiej połowie 2013 r., mimo prognozowanego wzrostu importu, łączna wartość wymiany handlowej Chin wzrośnie wolniej niż to miało miejsce w pierwszej połowie roku, a nadwyżka dewizowa może osiągnąć poziom 280 mld dolarów, w porównaniu z 108 mld dolarów w pierwszej połowie roku.

Lian Ping, główny ekonomista z chińskiego Banku Komunikacyjnego powiedział ogólnokrajowemu dziennikowi Zhongguo Ribao, że słaby popyt wewnętrzny i zewnętrzny pozostaną kluczowymi czynnikami osłabiającymi rozwój gospodarki Chin w trzecim i czwartym kwartale b.r. Ponadto, dochody gospodarstw domowych będą rosły wolniej, co przy wzroście cen nieruchomości może osłabić zaufanie konsumentów i wpłynąć na skurczenie się rynku wewnętrznego - dodał.

Według czwartkowych danych chińskiego Głównego Urzędu Celnego eksport tego Chin wzrósł w lipcu o 5,1 proc. w ujęciu rok do roku, do ogólnej wartości prawie 186 mld dolarów. W tym samym czasie import wzrósł o 10,9 procent do 168,17 mld dolarów, a łączny obrót handlu zagranicznego zwiększył się w lipcu o 7,8 proc., do 354,16 mld dolarów (po czerwcowym spadku o 2 proc.).

Liu Ligang, szef dużej chińskiej grupy finansowej ANZ Banking Group powiedział w czwartek chińskiej agencji prasowej Xinhua, że zaskakująco dobre dane lipcowe są przede wszystkim efektem bardzo słabych wyników eksportu w lipcu ubiegłego roku, wsparcia kredytowego dla firm zagranicznych przez chińskie banki i niedawnej poprawy sytuacji gospodarczej w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej.

Zhuang Jian, ekonomista z Azjatyckiego Banku Rozwoju uważa, że wprawdzie wyniki lipcowe wskazują na poprawę sytuacji w eksporcie, ale wielkie trudności i niepewność międzynarodowej sytuacji rynkowej nadal są wielkim wyzwaniem dla chińskiej gospodarki. Jego zdaniem Chiny powinny kontynuować optymalizację struktury eksportu, powiększając udział wyrobów elektronicznych, maszyn i innych wyrobów o dużej wartości dodanej.

Według prognoz centrum, sprzedaż detaliczna w całym 2013 r. może wzrosnąć nominalnie o 13 proc., co oznacza, że realna stopa wzrostu wyniesie 11,3 proc.; czyli mniej niż w pierwszej połowie roku (według Państwowego Urzędu Statystycznego sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie br. wzrosła o 12,7 proc.).

Zdaniem ekspertów centrum, w najbliższych miesiącach spodziewane jest ogłoszenie kolejnego pakietu reform rządowych, wspierających rozwój konsumpcji wewnętrznej, jako nowego, najważniejszego elementu pobudzania wzrostu gospodarczego Chin.

Według autorów raportu Banku Komunikacyjnego, w zeszłym miesiącu dochody gospodarstw domowych były najniższe w tym roku - a spowodowane to było m.in. spowolnieniem gospodarczym. Niższe dochody gospodarstw przełożyły się na obniżenie wydatków konsumpcyjnych.

Zdaniem Zhu Haibina, głównego ekonomisty w chińskim oddziale grupy finansowej JPMorgan Chase & Co, najbliższe miesiące będą trudne dla gospodarki chińskiej i jest zbyt wiele czynników niepewnych, żeby postawić wiarygodną prognozę jej wzrostu. "W najbliższym czasie oczekiwana jest interwencja rządu chińskiego w postaci łagodzenia polityki finansowej, ale skala i rodzaj zastosowanych narzędzi są trudne do przewidzenia" - dodał.

Według Wendy Liu, analityka z chińskiego oddziału biura maklerskiego Nomura Securities Co Ltd, duży wpływ na osłabienie popytu na towary luksusowe ma prowadzenie przez rząd kampanii antykorupcyjnej, w ramach której ograniczono wydatki reprezentacyjne i zakazano kupowania drogich prezentów. Uważa on jednak, że konsumpcja na rynku masowym może poprawić się w drugiej połowie br., ponieważ wyraźnie poprawia się sprzedaż niestandardowych, wysokiej jakości towarów, zwłaszcza w handlu internetowym.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Słabnący eksport i słaba konsumpcja opóźniają wzrost Chin

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!