Socha: Naszym celem jest zwiększyć dzietność do poziomu dającego zastępowalność pokoleń

Socha: Naszym celem jest zwiększyć dzietność do poziomu dającego zastępowalność pokoleń
Deklarowana przez Polaków dzietność na poziomie 2,5 jest znacznie niższa od notowanej w rzeczywistości. fot. PAP/Leszek Szymański

Naszym celem, jako państwa, jest, aby w możliwie szybkim czasie zwiększyć dzietność do poziomu zastępowalności pokoleń – powiedziała wiceminister rodziny Barbara Socha podczas sobotniej debaty na kongresie "Polska Wielki Projekt".

"Na potrzeby opracowywanej przez nas strategii prorodzinnej przeprowadziliśmy specjalne badania, aby znaleźć odpowiedzi na pytania, których nie mogliśmy znaleźć w literaturze. I wyszło nam, że - wbrew remu, co twierdzi się w mediach i w sferze publicznej - małżeństwo jest silną i żywą instytucją w przekonaniu Polaków. Chęć posiadania dzieci deklaruje nawet 90 proc. i więcej Polaków. Korelacja między chęcią posiadania dzieci a chęcią zawarcia małżeństwa jest bardzo duża i wynosi 85 proc." - powiedziała wiceminister rodziny i polityki społecznej Barbara Socha podczas sobotniej debaty pt. "Rodzina, demografia, państwo", która odbyła się na kongresie "Polska Wielki Projekt".

Dodała także, że ze statystyk wynika, że małżeństwa są o wiele bardziej dzietne niż inne formy związków, w małżeństwach bowiem w Polsce wskaźnik dzietności daje zastępowalność pokoleń.

"Badaliśmy Polaków pod różnym kątem i w różnych przekrojach. I niezależnie od tego, czy chodzi i osoby starsze czy młodsze, z dużych miast czy z małych, okazuje się, że obraz wymarzonej rodziny jest taki sam. Wyobrażamy sobie rodzinę jako opartą na trwałym związku formalnym, gdzie są relacje partnerskie, a więc rodzice dzielą się obowiązkami, gdzie są silne relacje, gdzie jest dwoje lub troje dzieci. Dodatkowo taka rodzina powinna mieć dwoje lub troje dzieci i koniecznie psa" - powiedziała Barbara Socha.

Zwróciła uwagę, że deklarowana przez Polaków dzietność na poziomie 2,5 jest znacznie niższa od notowanej w rzeczywistości. Stwierdziła, że może mieć to związek z coraz wyraźniejszym ostatnio nastawieniem młodych ludzi na pracę.

"Młodzi ludzie stoją obecnie przed wyborem - czy w centrum życia postawić rodzinę, czy pracę. Do niedawna na Zachodzie dominowało nastawienie na rodzinę, pracowaliśmy po to, aby utrzymać rodzinę. Ale teraz pojawiło się nastawienie na pracę, której podporządkowywane są wszystkie inne decyzje. Ludzie nastawieni na pracę również zawierają małżeństwa i mają dzieci, ale wszystkie ich decyzje podporządkowane są karierze" - stwierdziła wiceminister rodziny.

Jej zdaniem, państwo powinno budować prestiż życia rodzinnego, powinno dbać o to, aby kobiety wybierające rodzinę były doceniane.

"Konieczna jest wyrozumiałość dla sytuacji, w której kobieta wycofuje się z rynku pracy na 2-3 lata, aby zająć się dziećmi, bo rozwój instytucjonalnych form opieki nad dziećmi służy wzmocnieniu postaw pracocentrycznych i na dłuższą metę zmniejsza dzietność" - powiedziała Barbara Socha.

Według niej, konieczne jest pokazywanie młodym ludziom, zwłaszcza kobietom, że można osiągnąć równowagę miedzy pracą a karierą. Konieczne jest także informowanie o problemach związanych z samotnością, aby uniknąć sytuacji, w której tak jak obecnie w Wielkiej Brytanii czy w Japonii potrzebne będzie ministerstwo do spraw samotności.

"Naszym celem jako państwa jest, aby w możliwie szybkim czasie doprowadzić do wzrostu dzietności, która odsunęłaby wizję wymierania pokoleń, a więc zwiększyć dzietność do poziomu zastępowalności pokoleń" - powiedziała wiceminister rodziny.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Socha: Naszym celem jest zwiększyć dzietność do poziomu dającego zastępowalność pokoleń

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!