PARTNERZY PORTALU

Szanse, problemy i wyzwania polskiego eksportu

Szanse, problemy i wyzwania polskiego eksportu
Fot. Fotolia
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 19-01-2014 16:01

Na 2014 roku prognozowana jest kontynuacja utrzymującego się od wielu lat wzrostu eksportu. Najistotniejsze jest teraz jednak to, by utrzymać przez dłuższy okres jak najwyższy poziom tego wzrostu i jeszcze wyższą jego dynamikę.

W ciągu 11 miesięcy 2013 r. polskie firmy sprzedały za granicę towary wartości prawie 141,1 mld euro (dane GUS), o 5,8 proc. więcej niż w "słabym" 2012 roku (wzrost o 2,5 proc.). Prognozy na ten rok zakładają tempo od 4,3 proc. (założenia projektu budżetu), do 9-10 proc. (KUKE).

Pamiętajmy, że gdy była jeszcze niższa podstawa do porównań, nasz eksport rósł w tempie dwucyfrowym.

Eksport nie tylko przynosi dewizy przedsiębiorstwom i gospodarce, ale ma znaczenie kulturotwórcze. Wejście z towarami na rynki międzynarodowe wymaga większego wysiłku, niż sprzedaż w kraju. Jednak zarazem przyczynia się do podnoszenie jakości i poziomu technicznego wyrobów.

Niezła pozycja

Eksport odgrywa obecnie dużą rolę w naszej gospodarce. Ma ok. 40 proc. udział w PKB, a w latach słabego popytu wewnętrznego i inwestycji, jak w ubr., to on jest głównym motorem rozwoju.

Mamy dość zróżnicowaną ofertę towarową, czym różnimy się pozytywnie od monokultury eksportowej większości mniejszych gospodarek w naszym regionie.

Ale najistotniejsze jest to, że towary polskie są konkurencyjne, bowiem możemy je taniej produkować. Nie tylko dlatego, że niższe są płace w Polsce niż na Zachodzie. Przede wszystkim z tego powodu, jak np. uważa Piotr Soroczyński główny ekonomista KUKE, że tuż przed wejściem do UE, ale także później, dużo inwestowaliśmy w unowocześnienie przemysłu. W przeciwieństwie do krajów zachodnich, które wdrażały nowe technologie, lecz w swoich zakładach np. w Chinach.

Mając stosunkowo młode maszyny, możemy wytwarzać wyroby dużo mniej energo- i materiałochłonne. Co równie istotne, młodsze mamy także towarzyszące im systemy organizacji produkcji.

Warunki wzrostu

Niestety, jest też kilka problemów, które hamują szybszy wzrost eksportu. Aż 3/4 polskich towarów trafia do krajów UE, w tym połowa – do krajów strefy euro. Dlatego także odczuliśmy kryzys w tej strefie. W ub.r. eksport do Niemiec wzrósł o 4 proc., lecz do innych krajów unijnych tylko o 1 proc. Dla porównania, do krajów WNP była to dwucyfrowa dynamika, podobnie jak do krajów rozwijających się.

Potrzebne jest więc szersze wyjście na nowe rynki. Na przeszkodzie stoi realne lub wyimaginowane ryzyko, z powodu nieznajomości odmiennych kultur.

Niestety, znikoma jest pomoc rządowa dla eksporterów, dopiero od roku nadrabiania m.in. programami typu "Go China", "Go Africa" i skupieniem się na promocji eksportu na 7 kluczowych rynkach pozaeuropejskich. Organizacje pozarządowe podkreślają, że nadal są to jednak kampanie, a nie spójne akcje promocji Polski i jej gospodarki.

Innym problemem jest to, że przez dekadę niewiele zmieniła się struktura towarowa eksportu. Szczególnie istotny jest znikomy udział wysokomarżowych wyrobów z grupy hi-tech, mających ok. 5 proc. udział w polskim eksporcie.

Problemem samym w sobie jest niski udział w eksporcie firm z krajowym kapitałem (inwestorzy zagraniczni mają w nim ok. 50 proc. udział). Pora więc, aby na tym etapie rozwoju gospodarki więcej przedsiębiorstw rodzimych wychodziło z ofertą poza własny rynek.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Szanse, problemy i wyzwania polskiego eksportu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.96.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!