PARTNERZY PORTALU

Ten przemysł jest wizytówką polskiego eksportu. Oto jedna z przyczyn sukcesu

Ten przemysł jest wizytówką polskiego eksportu. Oto jedna z przyczyn sukcesu
Pandemia COVID-19 była zaskoczeniem dla całej gospodarki, ale przemysł spożywczy w dużej mierze był na nią przygotowany. fot. mat. pras. Impel

Pandemia Covid-19 nie odbiła się negatywnie na eksporcie polskich produktów rolno-spożywczych. Sektor wciąż notuje dobre wyniki, a sukces branży to także efekt wysokich standardów, które wprowadzono w rodzimych zakładach.

  • Proces, który dokonał się po wejściu Polski do UE, sprawił, że polskie firmy w wielu przypadkach wyprzedziły pod względem standardów i jakości konkurentów z Europy Zachodniej.
  • Rynek żywności jest globalny, dlatego producenci na bieżąco - niezależnie od posiadanych certyfikatów i procedur - muszą dopasowywać się do rzeczywistości.
  • Outsourcing usług związanych z utrzymaniem higieny w przemyśle spożywczym - poza korzyściami ekonomicznymi - pozwala zagwarantować powtarzalną jakość.

Z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w 2019 r. eksport polskich produktów rolno-spożywczych był wart 31,4 mld euro - o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W strukturze wywozu najważniejszą pozycję zajmowały mięso i jego przetwory oraz żywiec.

Pierwsze półrocze 2020 r., naznaczone pandemią Covid-19, nie wpłynęło negatywnie na wyniki sektora. Od stycznia do czerwca 2020 r. sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła poziom 16,4 mld euro i była o 7 proc. wyższa niż rok wcześniej.


KOWR podkreśla, że pozytywne zmiany restrukturyzacyjne i modernizacyjne, jakie dokonały się w polskim rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym po akcesji do Unii Europejskiej, a także możliwość swobodnego handlu z państwami członkowskimi, wpłynęły na wzmocnienie pozycji branży na arenie międzynarodowej. W efekcie sektor ten jest kluczowym segmentem polskiej gospodarki, przynosząc znaczące wpływy z eksportu.

Wygrywamy z Zachodem

Podobnego zdania jest Zbigniew Florczuk, dyrektor operacyjny działu Food Hygiene w spółce Climbex, która wchodzi w skład Grupy Impel.

- Wejście Polski do UE spowodowało, że rodzimi producenci zyskali nowe rynki zbytu, co przełożyło się na bardzo dynamiczny rozwój całej branży - zarówno pod kątem technicznym, jak i wolumenów produkcji. Przykładem jest przemysł mleczarski, który szczególnie rozwinął skrzydła - powiedział Florczuk w rozmowie z portalem WNP.PL.


Dodał, że rynek wymusił wprowadzenie wysokich standardów międzynarodowych, wymaganych przy eksporcie żywności.

- Polski przemysł doskonale sobie z tym poradził. Nie oznacza to, że w przeszłości standardy były niskie: były najlepsze, jak na ówczesne wymogi i realia gospodarcze - zaznaczył Florczuk. - Ale  proces, którego byliśmy świadkami po wejściu Polski do UE, sprawił, że polskie firmy w wielu przypadkach wyprzedziły pod względem standardów i jakości swoich konkurentów z Europy Zachodniej. Bez wątpienia przemysł spożywczy może być jedną z wizytówek polskiej gospodarki - stwierdził.

Rynek żywności jest globalny, dlatego producenci na bieżąco - niezależnie od posiadanych certyfikatów i procedur - muszą dopasowywać się do rzeczywistości.

×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Ten przemysł jest wizytówką polskiego eksportu. Oto jedna z przyczyn sukcesu

  • Niklot 2020-09-25 15:39:47
    Widocznie wzrost polskiego rolnictwa komuś przeszkadzał, więc znalazł się, jak mawiał towarzysz Lenin, "użyteczny idiota", który "piątką dla zwierząt" skoryguje w dół ten wzrost!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.18.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!