PARTNERZY PORTALU

Tomasz Pisula, prezes PAIH: przyszłoroczny budżet wyniesie do 170 mln zł

Tomasz Pisula, prezes PAIH: przyszłoroczny budżet wyniesie do 170 mln zł
Nasz roczny budżet w 2018 r. to ok. 90 mln zł, a przyszłoroczny wyniesie do 170 mln zł - powiedział Tomasz Pisula, szef PAIH. Fot. PTWP (Michał Oleksy)

Nasz roczny budżet w 2018 r. to ok. 90 mln zł, a przyszłoroczny wyniesie do 170 mln zł - powiedział Tomasz Pisula, szef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która we wtorek otwiera 50. zagraniczne przedstawicielstwo w Australii. Dodał, że trzeba rozwijać obecność polskich przedsiębiorstw poza UE, by budować drugi filar eksportowy.

  • - Gigantycznym rynkiem, który jest w stanie od nas wiele kupić są np. wszystkie kraje Afryki. Ich potencjał drzemie w potężnym wzroście demograficznym, ale i zapóźnieniu technologicznym - mówi prezes PAIH.
  • - Dzięki temu istnieje tam popyt na różne nasze produkty oraz rozwiązania zarówno te zaawansowane, jak i proste. Co więcej, to rynek położony w tej samej strefie czasowej, co my - czyli teoretycznie bliski i łatwo dostępny - dodaje Tomasz Pisula.
  • - Otwarcie 50. biura PAIH kończy nadzorowany przez nas proces przekształcania polskiej dyplomacji gospodarczej. Jej smutnym symbolem przez ostatnie trzydzieści lat były ulokowane przy ambasadach Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji - podkreśla Tomasz Pisula.

Ze statystyk wynika, że Polska sprzedaje 70 proc. eksportu do UE. Dlaczego Agencja otwiera kolejne biuro poza rynkiem unijnym?

- UE to duży rynek liczący 500 mln mieszkańców i zarazem jeden z najbogatszych w skali świata. Ale też, rzec by można, wspólny kociołek. Jeśli któryś z naszych krajów-odbiorców, a w szczególności Niemcy, które są motorem gospodarki europejskiej, złapie zadyszkę, to natychmiast odbije się to na polskich firmach, które są dostawcami dla europejskiego przemysłu. By zmniejszać ryzyko, trzeba dywersyfikować, rozwijać obecność naszych przedsiębiorstw poza UE.

Analitycy uważają, że ewentualne wprowadzenie ceł w USA dla niemieckiego przemysłu samochodowego może bardzo odbić się na kondycji polskiego sektora części samochodowych, bo jesteśmy przecież poddostawcami dla dużej część niemieckiej branży automotive. Gdyby polski sektor samochodowy był równolegle obecny np. w Meksyku, który też jest jednym z globalnych centrów dla tej branży, to potencjalna wojna handlowa USA z Niemcami nie byłaby dla nas kwestią tak krytyczną.

Potrzeba budowania drugiego filara eksportowego poza Europą, równoważenia ryzyka wynikającego z ekskluzywnych relacji gospodarczych z UE jest procesem logicznym. Jednocześnie, polskie firmy tak przywykły do dobrej koniunktury w UE, że w całości minimalizują ryzyko wychłodzenia gospodarczego w Europie, które może przecież nastąpić np. w związku z problemami strefy Euro. Aby nasze firmy nie były tak narażone na zmniejszenie się wartości zamówień, musimy zawczasu szukać przyczółków na dalszych rynkach.

Gigantycznym rynkiem, który jest w stanie od nas wiele kupić są np. wszystkie kraje Afryki. Ich potencjał drzemie w potężnym wzroście demograficznym, ale i zapóźnieniu technologicznym. Dzięki temu istnieje tam popyt na różne nasze produkty oraz rozwiązania zarówno te zaawansowane, jak i proste. Co więcej, to rynek położony w tej samej strefie czasowej, co my - czyli teoretycznie bliski i łatwo dostępny.

Przedstawicielstwo PAIH w Sydney, które oficjalnie rusza we wtorek, jest 50. placówką Agencji.

- Otwarcie 50. biura PAIH kończy nadzorowany przez nas proces przekształcania polskiej dyplomacji gospodarczej. Jej smutnym symbolem przez ostatnie trzydzieści lat były ulokowane przy ambasadach Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji. Tych zajmujących się stricte obsługą biznesu, choć krytykowanych np. przez NIK za niską skuteczność, było 49. Nowy system promocji gospodarczej zbudowaliśmy od zera w ciągu zaledwie półtora roku, a realnie w 11 miesięcy od momentu, kiedy dostaliśmy na ten projekt środki z budżetu. Otwarcie biura w Sydney - naszej pięćdziesiątki - to symboliczna klamra. Z ofertą nowoczesnego wsparcia dla polskiego biznesu jesteśmy już obecni na sześciu kontynentach. Przed nami kolejne otwarcia. Najbliższe z nich to Nowy Jork. Na przełomie roku nasza sieć osiągnie docelową liczebność - 70 placówek na całym świecie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tomasz Pisula, prezes PAIH: przyszłoroczny budżet wyniesie do 170 mln zł

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!