PARTNERZY PORTALU

Tylko co dziewiąta firma upomina się o spłatę należności

Tylko co dziewiąta firma upomina się o spłatę należności
W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor widnieje obecnie ponad 224,6 tys. firm, których zaległości sięgają 4,3 mld zł. fot. Shutterstock

W razie kłopotów z płatnością od kontrahenta tylko jedna na dziewięć firm domaga się spłaty należności, pozostałe w imię dobrych relacji z klientem biernie czekają na przelew, mimo, że przysparza im to trudności - wynika z badania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

  • Przedsiębiorcy boją się upomnieć o pieniądze, bo kontrahent się obrazi i więcej nic u nich nie zamówi.
  • Jednak większość windykujących przedsiębiorstw (78 proc.) na takim twardym działaniu nie straciło przyszłych transakcji.
  • Przez opóźnione płatności częściej trudności w regulowaniu opłat typu ZUS czy podatków zdarzają się przedsiębiorstwom usługowym i handlowym.
  • Przedsiębiorcy dostrzegają negatywny wpływ opóźnionych płatności także na: pozyskiwanie nowych klientów, utrzymanie wiarygodności finansowej. 

Według Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor niekoniecznie są to jednak obawy słuszne, bo, jak wskazali autorzy badania, większość firm zachowała relacje z klientami mimo, że domagała się zwrotu należności.

Co piąty przedsiębiorca, który upomniał się o zaległe pieniądze, przyznaje wprawdzie, że skończyło się to utratą znaczących kontraktów - o takich konsekwencjach dochodzenia opóźnionych płatności informują głównie mikro firmy, zatrudniające do 9 osób. Jednak większość windykujących przedsiębiorstw (78 proc.) na takim twardym działaniu nie straciło przyszłych transakcji - wynika z najnowszych badań wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wykonanych na zlecenie BIG InfoMonitor.

- Szkoda, że niewielu przedsiębiorców ma szansę się przekonać, że warto być twardym i konsekwentnym w kontaktach z wierzycielami. W większości właściciele firm są sparaliżowani obawami i wolą biernie czekać - powiedział Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Podkreślił, że wydłużają termin płatności w imię utrzymania dobrej relacji z klientem.

Według badania tylko co 9. ankietowany (10,8 proc.) deklaruje, że "działania związane z odzyskaniem należności podejmuje od razu, nawet jeśli miałoby to popsuć kontakty".

Tymczasem, jak podkreśla Grzelczak, opóźnienia skutkują trudnościami dla połowy firm, a wynikające z tego problemy dotyczą wielu obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa. - W większości przeterminowane faktury uniemożliwiają regulowanie swoich zobowiązań, ale mają też wpływ na obniżanie: zysków, ograniczenie inwestycji i generalnie utrudniają rozwój - zaznaczył.

Przez opóźnione płatności częściej trudności w regulowaniu opłat typu ZUS czy podatków zdarzają się przedsiębiorstwom usługowym i handlowym - wskazało BIG. To przedstawiciele tych branż deklarują częściej, że w imię tzw. dobrej relacji są skłonni biernie poczekać na nieterminową płatność. Przy czym firmy handlowe taką praktykę stosują zazwyczaj wobec niektórych kontrahentów, a usługowe wobec większości - wynika z danych BIG.

Jak podkreślono, przedsiębiorcy dostrzegają negatywny wpływ opóźnionych płatności także na: pozyskiwanie nowych klientów, utrzymanie wiarygodności finansowej. Mimo to lęk o relacje sprawia, że skierowane do wierzycieli rozwiązania takie jak możliwość naliczania odsetek karnych dla płatności przychodzących od firm po upływie 30 dni od wymagalności faktury nie jest wykorzystywane.

Zdaniem Grzelczaka cierpliwość wierzyciela w kwestiach finansowych buduje u kontrahenta przekonanie, że dostawca może sobie na to pozwolić. "Dłużnik w pierwszej kolejności będzie płacić tym, którzy się upominają, a +cierpliwego+ przekładać na później" - zaznaczył.

W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor widnieje obecnie ponad 224,6 tys. firm, których zaległości sięgają 4,3 mld zł.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Tylko co dziewiąta firma upomina się o spłatę należności

  • kama 2018-09-24 16:15:17
    Nie mam takich problemów, bo po prostu pracuję tylko z zaufanymi firmami. Te nie boją się pokazać dowodów swojej wypłacalności, jak choćby certyfikatu Rzetelna Firma. I każdy jest zadowolony i wypłacalny.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.245.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!