W biznesie międzynarodowym liczy się konsekwencja

W biznesie międzynarodowym liczy się konsekwencja
Kluczem do sukcesu na arenie międzynarodowej jest przemyślana, spójna strategia ekspansji zagranicznej. AdobeStock
  • Autor: Artykuł dostarczony przez PFR TFI, Natalia Soldecka
  • Dodano: 02-12-2022 11:53

Wiele polskich przedsiębiorstw osiągnęło już taki etap rozwoju, że możliwości wzrostu szukają poza granicami kraju. Jednak sukces w ekspansji zagranicznej nie jest dziełem przypadku - kluczowe jest odpowiednie przygotowanie, czyli analiza własnego potencjału i przewag konkurencyjnych, a następnie badanie i wybór rynków oraz konkretnych celów inwestycji. Pozwala to firmom świadomie podjąć decyzję o ekspansji, którą następnie z determinacją i konsekwencją realizują. Te dwie cechy pozwalają im sięgać po więcej i umacniać pozycję na rynkach międzynarodowych.

Kiedy pierwsza zagraniczna akwizycja okazuje się sukcesem i widać jej biznesowe korzyści, rośnie apetyt na kolejne inwestycje. Potwierdzają to wyniki badań zaprezentowane w raporcie „Polskie inwestycje zagraniczne – nowe trendy i kierunki” opracowanym przez PFR TFI i PwC Polska we współpracy z KUKE. Zgodnie z nimi aż 60 proc. przedsiębiorców, którzy są już obecni na rynkach zagranicznych, planuje dalszą ekspansję. Jednocześnie na podstawie odpowiedzi ankietowanych widać, że firmy, które nie mają doświadczeń na rynkach zagranicznych, nie są do ekspansji przekonane i nie wiedzą, czy jest to właściwa droga. Te rezultaty pokazują, że polskie firmy, które decydują się na projekty zagraniczne, stopniowo nabierają umiejętności niezbędnych do tego, by skutecznie prowadzić międzynarodowy biznes, a doświadczenia zebrane przy pierwszej transakcji owocują w kolejnych projektach. W ich przypadku często sprawdza się więc klasyczny model ekspansji polegający na stopniowym wzroście i zwiększaniu skali działalności.

Przykładem firmy, która konsekwentnie intensyfikuje swoją obecność na międzynarodowych rynkach, jest Elemental Holding. Obecnie grupa jest obecna w 15 krajach świata. W 2021 roku przejęła m.in. amerykańską spółkę Maryland Core zajmującą się recyklingiem platynowców, a także Legend Smelting and Recycling, jednego z liderów rynku recyklingu metali strategicznych w Stanach Zjednoczonych. Rok wcześniej zainwestowała z kolei w firmę PGM of Texas. W efekcie łączna wartość inwestycji Elemental Holding na amerykańskim rynku sięga 100 mln dolarów, co stawia grupę w gronie największych prywatnych polskich inwestorów w USA. Zanim grupa wyruszyła na zakupy za ocean, wcześniej przeprowadziła już inwestycje w Europie – na Litwie i w Niemczech, co pozwoliło jej też przygotować się do wejścia na rynek amerykański. W realizacji tych projektów z Elemental Holding współpracował Fundusz Ekspansji Zagranicznej zarządzany przez PFR TFI.

Kluczem do sukcesu na arenie międzynarodowej jest przemyślana, spójna strategia ekspansji zagranicznej, a także elastyczność i umiejętność dostosowania się do lokalnych warunków prowadzenia biznesu  – mówi Piotr Kuba, członek zarządu ds. inwestycyjnych w PFR TFI. W Grupie PFR zależy nam na tym, żeby polskie firmy odnosiły sukcesy na zagranicznych rynkach i tym samym współtworzyły markę polskiej gospodarki na świecie. Oferujemy wiele rozwiązań w zakresie promocji oraz finansowania inwestycji, takie jak chociażby Fundusz Ekspansji Zagranicznej. Naszym celem jest, aby polskie firmy wsparte kapitałem mogły rozwijać się za granicą i w ten sposób zwiększać skalę swojej działalności, siłę finansową i zatrudnienie – podsumowuje Piotr Kuba.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W biznesie międzynarodowym liczy się konsekwencja

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.186.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!