PARTNERZY PORTALU

W Chinach pilotażowy projekt zwiększenia konsumpcji wewnętrznej

Jak zapobiec skutkom światowej bessy? W Chinach ruszył pilotażowy projekt zwiększenia konsumpcji wewnętrznej

Pierwszym chłopem chińskim, który skorzystał z rządowego programu taniej lodówki w każdym domu, jest Yuan Shanchun. - To nie do wiary! Rząd daje nam pieniądze na zakupy? - mówi z niedowierzaniem 51-letni mieszkaniec powiatu Zhangqiu we wschodnich Chinach. Stał się bohaterem dnia, sąsiedzi pytają, czy też mogą skorzystać z okazji.

Do końca maja może zakupić dwie lodówki, dwa telewizory i dwa telefony komórkowe po specjalnej cenie, tylko dla wsi. Program ma na celu pobudzenie wewnętrznej konsumpcji, która w Chinach jest wyjątkowo niska. Dla porównania w USA 72 proc. PKB pochodzi z wewnętrznej konsumpcji, w Chinach 36 proc. - pisze "Gazeta Wyborcza".

W pilotażu biorą udział trzy prowincje. Ale tylko jedna z nich - Shandongu, w Chinach wschodnich, ma dwa razy taką ludność jak Polska. W sumie z tanich zakupów mogą skorzystać setki milionów ludzi. Jeśli się uda, pilotaż zostanie rozszerzony na cały kraj. Od 30 lat Chiny reformują swoją gospodarkę metodą prób i błędów. Jak w laboratorium każdą zmianę testują w wybranej prowincji lub prowincjach.

Po nowym roku chińskim wiejskie sklepy w trzech prowincjach wywiesiły złoto-czerwone banderole, które ogłaszają, że "Sprzęt AGD jedzie na wieś". Klientom przysługuje 13-proc. rabat na ceny.

Na wezwanie rządu chińscy producenci AGD tacy jak Haier i Changhong wyprodukowali modele dla wsi. Lodówka w cenie 300 dol., telewizor 200 dol., telefon komórkowy 120 dol. Są też specjalnie wyposażone pod kątem ciężkich warunków na wsi, gdzie jest dużo gryzoni i gdzie kable muszą mieć specjalną grubość. Obecnie tylko jedna piąta gospodarstw na wsi ma lodówkę, w miastach 92 proc.

Po ogłoszeniu specjalnej oferty sklepy w Zhangqiu wypełnił tłum. Państwo Xu przyjechali z górskiej wioski 25 km. Słuchają w skupieniu instrukcji udzielanych przez "przewodniczki zakupów". Młode kobiety przepasane czerwono-złotymi szarfami zachęcają chłopów, tłumacząc, jak korzystać ze zniżki. Z wypiekami na twarzy, ściskając plik juanów, studiują wywieszoną listę dóbr, ich cen liczonych z rabatem i bez. Na zakupie lodówki oszczędzą 34,15 dol. - Za te pieniądze urządzimy chiński nowy rok - mówi pani Xu.

Na wsi chińskiej mieszka 750 mln ludzi, ale na mapie konsumpcji ona nie istnieje. Stara się nie wydawać, bo jest biedna, a też nieobjęta ubezpieczeniem, więc każdy juan odkłada na starość i choroby. Pilotaż ma ją zachęcić do wydatków.

Zachodni eksperci wątpią, by subwencjonowana konsumpcja uratowała chińską gospodarkę przed spowolnieniem. Może jednak zmniejszyć przepaść, jaka dzieli wieś od miasta. W Chinach nie da się już prowadzić wspólnej statystyki, osobno podlicza się wieś, osobno miasto. Przeciętny dochód Chińczyka z miasta zbliża się do 2000 dol. rocznie, na wsi wynosi trzy razy mniej.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Chinach pilotażowy projekt zwiększenia konsumpcji wewnętrznej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.223.30
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!