PARTNERZY PORTALU

W relacjach państwa z biznesem nadchodzi era cyfryzacji. Przedsiębiorcy liczą na uporządkowanie przepisów

W relacjach państwa z biznesem nadchodzi era cyfryzacji. Przedsiębiorcy liczą na uporządkowanie przepisów
Kontrole podatkowe mają stanowić ostateczne rozwiązanie w procesie poboru podatków. Taka jest nowa strategia państwa. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Michał Wroński
  • Dodano: 20-05-2019 12:45

Wielu przedsiębiorców bardziej obawia się biurokracji i kontroli organów podatkowych aniżeli konkurencji. Dzieje się tak, mimo że od ponad roku obowiązuje już Konstytucja dla biznesu. Co może zmienić ten stan rzeczy? Czy rozwiązaniem może być cyfryzacja, czy konieczne są zmiany legislacyjne?

  • Kontrole odbywają się coraz rzadziej. Mamy świadomość, że to ostateczne rozwiązanie - deklaruje Paweł Cybulski, zastępca szefa krajowej administracji skarbowej i zarazem podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
  • Zapisy Konstytucji dla biznesu stanowią dobrą prognozę na przyszłość, ale trzeba czasu, żeby wykształcić właściwe zachowania - oceniają przedstawiciele przedsiębiorców.
  • Administracja przyszłości upatruje w cyfryzacji, świat biznesu oczekiwałby bardziej uporządkowania przepisów. - Bo czytelne prawo pozwala podatnikowi zachować się uczciwie - podkreśla Grzegorz Dzik, wiceprezydent Pracodawców RP.

- Polskiego przedsiębiorcę kontroluje średnio 40 różnych instytucji - mówi Katarzyna Włodarczyk-Niemyjska, dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak dodaje, to właśnie biurokracja i kontrole stanowią jeden z głównych problemów, z jakimi boryka się biznes w naszym kraju.

- Niektórzy przedsiębiorcy mają po kilka-kilkanaście etatów tylko po to, żeby dawać sobie radę z biurokracją. Są takie branże, w których nikt się nie boi konkurencji, a boi się kontroli - stwierdza dyrektor Włodarczyk-Niemyjska.

Kontrole mają być ostatecznością. Przeszłości jednak nie da się przekreślić

- Kontrole w tej chwili odbywają się coraz rzadziej. Mamy świadomość, że kontrole podatkowe stanowią ostateczne rozwiązanie w procesie poboru podatków i że mogą one przysporzyć wiele złego - odpowiada na to Paweł Cybulski, zastępca szefa krajowej administracji skarbowej i zarazem podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Jak podkreśla, funkcjonowanie powstałej dwa lata temu Krajowej Administracji Skarbowej opierać ma się m.in. na dialogu z przedsiębiorcą. Tyle że - jak zastrzega Cybulski - nowa strategia automatycznie nie przekreśliła tych postępowań, które zostały podjęte jeszcze przed utworzeniem KAS.

- To zaległości, które musimy jak najszybciej zamknąć - zapewnia zastępca szefa KAS, aczkolwiek przyznaje, że ukończenie tych postępowań w praktyce nigdy nie jest łatwe, gdyż wymaga decyzji urzędnika.

- A decyzja urzędnika jest obserwowana przez inne organy i zawsze może paść pytanie o to, dlaczego zamknął jakieś postępowanie - wyjaśnia Cybulski.

Niestety, co wyraźnie podkreśla Jacek Cieplak, zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, w takiej sytuacji przedsiębiorcy nie mogą liczyć na jego pomoc. Powołany na mocy obowiązującej od 30 kwietnia 2018 roku Konstytucji dla biznesu rzecznik może bowiem interweniować jedynie w tych sprawach, które zostały podjęte po tej dacie. Te, których początki sięgają dalej w przeszłość, pozostają poza zasięgiem rzecznika. Wówczas wszystko zależy od postawy organów administracji i jej szeregowych pracowników. Ci zaś, na co zwraca uwagę Cieplak, są w znacznie lepszej pozycji wyjściowej aniżeli przedsiębiorcy.

- Dużo prościej podejmować jest decyzje ze strony państwa, niż ze strony przedsiębiorcy, który jeśli popełni błąd, to ponosi konsekwencje prawne, zarówno finansowe, jak i karne - podkreśla zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Dlatego też Grzegorz Dzik, wiceprezydent Pracodawców RP i prezes zarządu spółki Impel, ocenia, że chociaż zapisy Konstytucji dla biznesu stanowią dobrą prognozę na przyszłość, to trzeba czasu, żeby wykształcić właściwe zachowania i by wszystkie probiznesowe wytyczne resortu finansów faktycznie dotarły do urzędników „na dole”.

- Ustawa to jedno, a praktyka, czyli wykorzystanie ustawy, to druga rzecz. Przepis w wielu sytuacjach wymaga jeszcze pewnej praktyki wynikającej zapewne z decyzji sądów, ale i organów - mówi Grzegorz Dzik. Jak dodaje, krokiem we właściwym kierunku byłby też rozwój kontroli prewencyjnej online. Dysponujący odpowiednią wiedzą, zgromadzoną we własnych zasobach cyfrowych, organ podatkowy miałby informować podatnika, że działa on w sposób niewłaściwy, dając mu w ten sposób szansę na poprawę.

Nie karać, ale uprzedzać o niebezpieczeństwie. W nowym trendzie pomocna cyfryzacja

- Przedsiębiorca czasem nie ma pojęcia, że jego kontrahent jest w karuzeli podatkowej, a tymczasem z miejsca nazywany jest nieuczciwym - mówi Jacek Cieplak.

- Mamy pełną świadomość tego, że żaden przedsiębiorca nie będzie w stanie określić, czy znajduje się w karuzeli podatkowej. Dlatego wychodzimy im naprzeciw. Chcemy ich informować, że są w grupie podwyższonego ryzyka, doradzić jak wyjść z tego problemu - zapowiada Paweł Cybulski. Jak dodaje, w grupie podatników podwyższonego ryzyka znajduje się obecnie ok. 10 tysięcy podmiotów. Niebawem zostaną pisemnie (nie mailowo, ani telefonicznie) o tym fakcie poinformowani. To zresztą nie jedyna inicjatywa, mająca doprowadzić do większego wykorzystania narzędzi cyfrowych w działaniach KAS. Jej wiceszef mówi, że we wrześniu powinien być zakończony projekt budowy centralnego systemu poboru podatków Poltax Plus, w przyszłości zaś być może miejsce obecnej sieci urzędów skarbowych zajmie jeden centralny urząd skarbowy, który wykorzystując dobrą bazę danych, będzie obsługiwał wszystkich podatników.

- Dużo planów nakierowanych jest na przyjazność. Chcemy uniknąć sytuacji, gdy zabieramy czas przedsiębiorcy. Dzięki temu będzie mniej sporów sądowych i więcej czasu na prowadzenie biznesu - mówi Cybulski.

Nie tylko KAS deklaruje coraz większe wykorzystanie rozwiązań cyfrowych. Jak podkreśla Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dzięki cyfryzacji w 2018 roku zmieniono sposób opłacania składek. Efekt? Radykalny spadek liczby błędów, które potem przedsiębiorcy muszą wyjaśniać w ZUS.

- Kiedyś było ich 20 tysięcy miesięcznie, teraz jest to 30. Praktycznie nie mamy już tego problemu - mówi Jaroszek. Przypomina także o elektronizacji akt pracowniczych i wprowadzonych pod koniec 2018 roku obowiązkowych e-zwolnieniach lekarskich. Odnosząc się zaś do prowadzonych przez Zakład kontroli podkreśla, że ich liczba - po tym jak Konstytucja dla biznesu wymusiła na organach prowadzących kontrolę analizę ryzyka - spadła w roku 2018 o 20 proc. w stosunku do tego, jak było rok wcześniej. W przełożeniu na konkretne liczby oznacza to, że 20 tysięcy polskich przedsiębiorców ominęła „okazja” do tłumaczenia się przed inspektorami Zakładu.

- Przy czym to się nie przełożyło na wyniki. Wynik finansowy uzyskany dzięki kontrolom wzrósł - zaznacza Jaroszek.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W relacjach państwa z biznesem nadchodzi era cyfryzacji. Przedsiębiorcy liczą na uporządkowanie przepisów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 107.21.85.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!