Wiceszef NBP: firmy rodzinne najzdrowszą częścią gospodarki

Wiceszef NBP: firmy rodzinne najzdrowszą częścią gospodarki
Fot. Shutterstock

Firmy rodzinne są najzdrowszą częścią fundamentów gospodarki - mówił wiceprezes NBP Piotr Wiesiołek podczas poniedziałkowego ogłoszenia wyników raportu "Polacy o firmach rodzinnych 2016" w Centrum Pieniądza NBP.

Prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak-Grupińska podczas prezentacji III edycji raportu podkreśliła, że szefowie firm rodzinnych muszą nadal zmagać się ze stereotypem "prywaciarzy". Jej zdaniem prowadzenie biznesu rodzinnego jest bardzo trudne, równocześnie "niesamowicie trudne" jest utrzymywanie relacji rodzinnych, gdy nakładają się one na biznes.

"Raport powstał po to, by ośmielić polskie firmy rodzinne do mówienia o sobie: jesteśmy już w momencie, gdy warto stawiać na swój dorobek, swoje nazwisko i swoją historię" - zaznaczyła.

Prezes dodała, że wyniki raportu są ważne, dlatego, że dziś większość firm rodzinnych, powstałych ok. 1989 roku przechodzi "tsunami sukcesyjne", a właściciele zastanawiają się, czy przekazać swój biznes dzieciom. "Praca w firmach rodzinnych nie ma godzin, nie ma wakacji, a czasem nie ma nocy" - przekonywała.

"Firmy rodzinne, pokazują badania, to są takie firmy, które w czasach trudnych, kryzysowych, jak i łatwych wykazują się największym optymizmem i chęcią kontynuacji działalności, więc są tą najzdrowszą częścią fundamentu gospodarczego" - mówił wiceprezes NBP Piotr Wiesiołek.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Firmy Rodzinne w sierpniu 2016 r. wynika, że 43 proc. badanych Polaków jest gotowych zapłacić więcej za produkty firm rodzinnych, niż za ich odpowiedniki wytworzone przez inne przedsiębiorstwa, czyli o ponad 7 pkt. proc. więcej niż w 2015 roku i o 30 pkt. proc. więcej niż dwa lata temu.

"Tak dobrego wyniku się nie spodziewaliśmy" - skwitowała Katarzyna Gierczak-Grupińska.

Ponadto, jak podano, 42,6 proc. badanych wskazuje, że uczciwość to trzecia najważniejsza cecha tej grupy przedsiębiorców.

Według ankietowanych również firma powinna po odejściu założycieli pozostać w rodzinie - 60 proc. ankietowanych uważało, że córka lub syn założycieli to najlepszy wybór, jeśli chodzi o przyszłe kierownictwo firmy.

Zdaniem uczestników badania największym zagrożeniem dla firm rodzinnych jest to, że gdy upadnie, cała rodzina straci pewny byt (37,1 proc. wskazań).

Badanie przeprowadzono na próbie 1013 dorosłych Polaków w wieku 18-65 lat.

 

Biura do wynajęcia. Zobacz oferty na PropertyStock.pl

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wiceszef NBP: firmy rodzinne najzdrowszą częścią gospodarki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.55.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!