PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Większa dywersyfikacja polskiego eksportu

Autor: Piotr Stefaniak
17-08-2019 08:14
Większa dywersyfikacja polskiego eksportu

W I półroczu eksport polskich towarów do USA wzrósł o 15,5 proc. , a do Rosji o 7,7 proc.

Fot. mat. pras.

W pierwszym półroczu 2019 r. wartość sprzedaży zagranicznej polskich towarów osłabła, w porównaniu do tego samego okresu 2018 r. Głównym powodem jest pogorszenie koniunktury w krajach UE, dokąd trafia gros polskich towarów (80 proc.). Pozytywnym zjawiskiem jest większy w tym roku eksport na rynki pozaunijne.

Według danych GUS, w pierwszym półroczu 2019 r. wartość sprzedaży zagranicznej polskich towarów wyniosła 115,2 mld euro. To o 7,6 mld euro więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. o 4,3 proc. Jednak tempo wzrostu eksportu zmalało, bowiem rok temu wynosiło 5,7 proc.
Zdaniem analityków, należało się spodziewać zwolnienia tego tempa, głównie z powodu pogarszającej się koniunktury zewnętrznej.

- Nadal zagrożeniem dla eksportu jest twardy Brexit, ale i skutki wzrostu protekcjonizmu w wymianie handlowej na świecie, co w przypadku USA i Chin przybrało postać wojny handlowej – uważa Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału firmy Akcenta, obsługującej transakcje eksporterów i importerów - Pomimo tych niesprzyjających okoliczności eksporterzy potrafili utrzymać rosnący poziom sprzedaży.

W tym roku zdecydowanie spowolnił eksport polskich towarów do Niemiec, bowiem w I półroczu wzrósł tylko o 1,7 proc. Jeszcze silniej wyhamowała sprzedaż do Czech, do zaledwie 0,4 proc. w porównaniach rdr, trzeciego najważniejszego partnera gospodarczego Polski.

– Republika Czeska jest jeszcze mocniej niż Polska powiązana gospodarczo z Niemcami, zatem słabsza koniunktura w Niemczech odbija się na gospodarkach ważnych odbiorców polskiego eksportu – zauważa Radosław Jarema.

Patrz też: Powieje optymizmem w handlu zagranicznym Polski

Jego zdaniem, polscy eksporterzy dostrzegają ryzyko, jakie wiąże się z nadmiernym uzależnieniem od koniunktury w UE (trafia tam ok. 80 proc. całego polskiego eksportu) i potrafili mocniej rozwijać sprzedaż na inne rynki.

Najbardziej znaczącymi kierunkami są pod tym względem USA i Rosja. Wartość wywozu do Stanów Zjednoczonych rośnie najszybciej wśród całej dziesiątki najważniejszych odbiorców towarów z Polski – w pierwszym półroczu br. w tempie 15,5 proc. To prawie dwukrotnie wyższa dynamika niż w pierwszym półroczu 2018 r.

W przypadku Rosji również widać wysokie przyrosty (7,7 proc. rdr). Częściowo to właśnie wzrost eksportu na tych kierunkach rekompensuje słabszy popyt z Niemiec i Czech.

Patrz też: Tym polskim firmom w kraju już za ciasno. Rozpychają się za granicą
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.76.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

8 874 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

443 523 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.