PARTNERZY PORTALU

Z powodu pandemii cierpią też spółki cyfrowe

Z powodu pandemii cierpią też spółki cyfrowe
Podczas światowego kryzysu finansowego lat 2007-2009 wydatki na reklamę spadły globalnie w 2008 oraz w 2009 by powrócić na ścieżkę wzrostu w 2010 rpodczas światowego kryzysu finansowego lat 2007-2009 spadły one globalnie w 2008 r. (-0,3 proc.) oraz w 2009 r. (-10,1 proc.), by powrócić na ścieżkę wzrostu w 2010 -wskazują analitycy PIE. Fot. Shutterstock

Wahania na światowych rynkach związane z pandemią koronawirusa dotyczą również firm cyfrowych - wskazują eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego. To czy kursy ich akcji poruszają się w górę czy w dół zależy m.in, od wpływów z reklam.

  • Zdaniem ekspertów PIE  jednym z czynników odróżniających spółki cyfrowe, których wartość giełdowa w ostatnim czasie rośnie od tych, który wartość maleje jest uzależnienie ich dochodów od wpływów z reklam.
  • Analitycy m.in.  zwrócili uwagę, że przecena takich firm, jak Twitter, Facebook, Google (Alphabet), których znaczącą część przychodów stanowią te z reklam oscylowała wokół 20 proc., podobnie jak spadek  indeksu S&P500.
  • W ocenie analityków PIE, ogólne wydatki na reklamę wraz z postępem epidemii będą spadać; przypominają,  że podczas  lat 2007-2009 spadły one globalnie w 2008 r. (-0,3 proc.) oraz w 2009 r. (-10,1 proc.), by powrócić na ścieżkę wzrostu w 2010 r. 


Jak zaznaczyli eksperci PIE, w ostatnich tygodniach kapitał "pokazuje potęgę płynności".

- Podczas gdy światowe giełdy biły rekordy spadków, z rynków wschodzących wypłynęło prawie 80 mld dol., co stanowi sumę większą niż podczas globalnego kryzysu finansowego lat 2007-2008  - czytamy w najnowszym "Tygodniku Gospodarczym PIE".

Wahania na rynkach, jak wskazali, mają też wpływ na firmy cyfrowe, a ich giełdowe kursy poruszają się w różne strony. Zdaniem ekspertów Instytutu jednym z czynników odróżniających spółki, których wartość giełdowa w ostatnim czasie rośnie od tych, który wartość maleje jest uzależnienie ich dochodów od wpływów z reklam.

Analitycy zwrócili uwagę, że przecena takich firm, jak Twitter, Facebook, Google (Alphabet), których znaczącą część przychodów stanowią te z reklam (od nieco ponad 85 proc. w przypadku Twittera do ponad 98 proc. w odniesieniu do Facebooka) oscylowała wokół 20 proc., podobnie jak spadek głównego indeksu nowojorskiej giełdy S&P500.

- Jednocześnie portale społecznościowe zyskują na zasięgu i znaczeniu - zaznaczyli.

Zwrócili uwagę, że np. Twitter zwiększył liczbę użytkowników o 8 proc. od początku roku. Z kolei część firm odnotowuje wyraźne wzrosty.

- Szczególnie tych, dostarczających rozwiązania najbardziej potrzebne w czasie izolacji spowodowanej pandemią: Zoom, spółka udostępniająca platformę wideokomunikacyjną; Teladoc Health z branży telemedycyny oraz Netflix - czytamy.

Inną grupą są spółki technologiczne, jak Apple, "którego spadki są z kolei najprawdopodobniej związane z przerwaniem łańcucha dostaw".

W ocenie analityków PIE, ogólne wydatki na reklamę wraz z postępem epidemii będą spadać.

Przypomnieli, że podczas światowego kryzysu finansowego lat 2007-2009 spadły one globalnie w 2008 r. (-0,3 proc.) oraz w 2009 r. (-10,1 proc.), by powrócić na ścieżkę wzrostu w 2010 r. Najwyższe spadki zanotowano w Ameryce Północnej, gdzie wydatki w 2009 r. były o ponad 18 proc. niższe niż w 2007 r.

- Spadek wydatków reklamowych był więc głębszy niż spadek PKB  - wskazali.

Zdaniem PIE oferta spółek cyfrowych na warszawskiej GPW jest zbyt uboga, by móc tworzyć podobne generalizacje. Wskazali jednak na ciągły trend wzrostowy indeksu WIG Games grupującego firmy zajmujące się tworzeniem gier.

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Z powodu pandemii cierpią też spółki cyfrowe

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.172.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!