PARTNERZY PORTALU

Zakupy w sieci? Polacy częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów

Zakupy w sieci? Polacy częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów
Polscy kupujący bardziej niż konsumenci z pozostałych trzech badanych krajów (Czechy, Ukraina i Grecja), cenią sklepy tradycyjne. Fot. Shutterstock

W trakcie podejmowania decyzji zakupowej konsumenci korzystają z wielu różnych źródeł informacji, na różnych urządzeniach. W ramach badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Google, zapytano konsumentów z Polski, Czech, Ukrainy i Grecji o cztery kategorie produktów i usług — notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi oraz odzież i obuwie. Jakie wnioski płyną z nich dla detalistów?

W erze cyfrowej nie należy lekceważyć znaczenia działań na styku świata wirtualnego i rzeczywistego. Konsumenci płynnie przechodzą między obydwoma tymi światami, więc sprzedawcy muszą dysponować całościową strategią obecności.

Z badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Google wynika, że polscy kupujący bardziej niż konsumenci z pozostałych trzech badanych krajów (Czechy, Ukraina i Grecja), cenią sklepy tradycyjne.

Rozważając zakup telewizora (48 proc. vs. 34 proc.) oraz odzieży i obuwia (44 proc. vs. 32 proc.), częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów, niż z innych źródeł informacji poza siecią, takich jak telewizja lub prasa.

Zakup elektroniki

W badanych kategoriach elektroniki konsumenckiej (notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi) ścieżka zakupowa często zaczyna się w internecie. W przypadku wszystkich tych produktów czy usług 22 proc. kupujących poszukuje informacji w wyszukiwarce.

Klienci korzystają także z porównywarek cen (22 proc. - laptopy, 18 proc. telewizory, 12 proc. operatorzy komórkowi) i sprawdzają produkty na stronie producenta (18 proc. we wszystkich kategoriach).

Wyszukiwarka jest także najistotniejsza dla konsumentów pod względem zaplanowania całej ścieżki zakupowej (45 proc. - laptopy i telewizory, 38 proc. - operatorzy komórkowi). Znaczną rolę odgrywają tutaj też porównywarki cen (48 proc. - laptopy, 49 proc. - telewizory, 31 proc. - operatorzy komórkowi) czy strony producentów (48 proc. - laptopy, 45 proc. - telewizory, 37 proc. - operatorzy komórkowi). 

Poszukiwanie cen w sieci

W przypadku mody wykorzystanie wyszukiwarki (17 proc.) czy porównywarki cen (14 proc.) nie jest bardzo popularne, a klienci porównywalnie często szukają ubrań na stronach producentów (35 proc.), co w sklepach stacjonarnych (32 proc.).

Każde ze źródeł informacji spełnia dla konsumentów inną funkcję. Podczas gdy porównywanie cen czy rozmowy z przyjaciółmi na dany temat są dość naturalnym zachowaniem, wyszukiwarka używana jest już w bardziej kompleksowy sposób. Klienci sprawdzają i porównują w niej ceny (47 proc.), oglądają produkty (36 proc.), dowiadują się o parametry i właściwości (58 proc.), a także szukają opinii (43 proc.).

Z kolei sklepy stacjonarne pełnią mniej złożoną rolę. Klienci chcą w nich głównie obejrzeć produkt (41 proc.), a w mniejszym stopniu sprawdzić jego parametry (28 proc.), porównać ceny (24 proc.) i zasięgnąć opinii (12 proc.).

W analizie technologicznych kategorii, widać również silne połączenie świata offline z online. 53 proc. kupujących laptopy i 50 proc. kupujących telewizory podczas wizyty w sklepie używa smartfona, aby sprawdzić informacje o produkcie. W przypadku operatorów komórkowych jest to 45 proc., a ubrań tylko 24 proc.

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakupy w sieci? Polacy częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.39.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!