Odsetek firm skarżących się na opóźnienie płatności od kontrahentów przekraczające 60 dni spadł w III kwartale br. do 50 proc. wobec 52 proc. kwartał wcześniej - wynika z badania przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor.
- W trzecim kwartale połowa firm miała w minionych 6 miesiącach problem z opóźnieniami płatności kontrahentów o ponad 60 dni od dnia wymagalności faktury.
- Bez względu na sytuację gospodarczą odsetek ten zmienił się nieznacznie.
- W II kwartale kłopoty z odzyskiwaniem należności zgłaszało 52 proc. przedsiębiorstw badanych przez Instytut Keralla Research dla BIG InfoMonitor.
"Gdy weźmiemy pod uwagę 30 dni opóźnienia będzie to 54 proc. Niestety mamy do czynienia ze swoistym przyzwoleniem na niepłacenie" - powiedział cytowany w komunikacie Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
"Opóźnione rozliczenia pochłaniają czas, energię i pieniądze. Brak płatności przekłada się na problemy z płynnością finansową, a w zamian za płynność trzeba oddać pokaźną część zysków, albo na dodatkowe finansowanie, albo np. na usługi faktoringowe. Jeśli skala opóźnień jest duża, to trudno w takich warunkach o nowe inwestycje" - dodał szef BIG InfoMonitor.
Z badania wynika, że 30 proc. przedsiębiorstw odczuwających negatywne skutki przeterminowanych płatności, uważa że mogłaby mieć obroty wyższe o minimum 5 proc. Ponad jedna czwarta (27 proc.) jest zdania, że gdyby nie zaległości w płatnościach obroty byłyby większe o 10 proc., a w opinii 15 proc., że o co najmniej 20 proc. Niemal 18 proc. przedsiębiorców nie zwiększa skali działania nawet o 30 proc. i więcej. Na utraconą szansę, zwiększenia skali działania z powodu zatorów płatniczych, skarżą się szczególnie firmy usługowe.
"I tu się zaczyna kolejny poważny temat. Jeżeli firma nie jest pewna spływu należności, nie inwestuje, nie kupuje maszyn, nie zatrudnia pracowników. Z naszych badań wynika, że 52 proc. firm przyznaje, że ma problemy w efekcie opóźnionych płatnościami od kontrahentów. W co trzecim przypadku przekłada się to negatywnie na zyski, inwestycje i rozwój" - tłumaczy prezes BIG InfoMonitor.
Badanie "Skaner MSP, wśród mikro, małych i średnich firm". przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych w sierpniu 2018 r.