PARTNERZY PORTALU

Ceny, marże, konkurencja. Grupa Azoty o sytuacji spółki i jej perspektywach

Ceny, marże, konkurencja. Grupa Azoty o sytuacji spółki i jej perspektywach
Grupa Azoty, zakład w Puławach, największy producent nawozów w kraju. Fot. ptwp.

Czy ceny nawozów mogą wzrosnąć, jakie marże generuje największy polski koncern chemiczny na tworzywach sztucznych i czy konkurencja na krajowym rynku nawozowym rośnie? O tym portalowi WNP.PL mówi  Witold Szczypiński, wiceprezes Grupy Azoty.

  • Są przesłanki, aby ceny nawozów wzrosły.
  • Na rynku nawozowym w kraju panuje ostra konkurencja; staliśmy się atrakcyjni dla sąsiadów.
  • Sprzedaż tworzyw rośnie, wciąż jednak problemem są marże.
 
Nawozy to główny koń pociągowy wyników Grupy Azoty. Jednak podstawowy składnik do ich produkcji - gaz - bardzo mocno zdrożał. Jak wygląda sytuacja w tym segmencie u państwa?

Witold Szczypiński, wiceprezes Grupy Azoty:
 - Z punktu widzenia rynku są dwie istotne przesłanki, żeby w znacznej części kompensować fakt, że od najniższej ceny ubiegłorocznej obecnie mamy czterokrotnie wyższą cenę gazu.

Czytaj też: Rosyjski gigant chemiczny podkupuje europejskich menadżerów

Po pierwsze: w styczniu nastąpiły bardzo znaczące zmiany na rynku nawozowym. Na światowych rynkach gwałtownie wzrosła cena mocznika. Jeśli w grudniu było to około 240 dolarów za tonę, to na początku tego miesiąca - już około 345-350 dol. za tonę.


A druga przesłanka?

- Ceny płodów rolnych, które są relatywnie wysokie. Oceniamy stosunek cen nawozów do plonowania, tzn. cenę czystego składnika nawozu azotowego wyrażamy w proporcji do ceny jednego kilograma pszenicy: ten współczynnik rok temu o tej porze był zdecydowanie wyższy niż obecnie - mimo pewnego wzrostu cen. Aktualnie jest korzystniejszy dla rolników. Stąd nasza ocena, że możliwa jest dalsza kompensata wzrostu cen gazu na rynku nawozów.

Cenowo nieco gorzej niż przed rokiem, a jak wygląda sytuacja wolumenowo?

- Nie tyle cenowo, co trudniej jest w marżach, bo rzeczywiście tak znaczący wzrost cen gazu jest trudny do skompensowania jednorazowo i w całości.

Dążymy do utrzymania wysokiego poziomu sprzedaży (Grupa Azoty produkuje około 5 mln ton nawozów rocznie). Przesłanką za tym jest m.in. dobre plonowanie 2020 r.

Od strony wolumenowej sytuację oceniamy pozytywnie. Większym wyzwaniem jest dla nas odbudowa marży, którą musimy odbudować w najbliższym okresie.

A jak z konkurencją?

- W naszym regionie istnieje nadprodukcja nawozów, zwłaszcza azotowych, przy w miarę stabilnej konsumpcji. Wiemy o tym i musimy się z tym zmierzyć.

Przygotowujemy się do zwiększonej presji nie tylko importowej, ale także ze strony konkurencji krajowej (produkcję chce zwiększać m.in. Anwil - przyp. red.). Rozszerzamy portfel produktowy oraz dbamy o umocnienie dobrej opinii o jakości nawozów Grupy Azoty w odbiorze producentów rolnych. Tu istotne są nasze działania marketingowe i zdecydowane wzbogacenie naszej oferty w metodach optymalizujących stosowanie naszych produktów.
×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Ceny, marże, konkurencja. Grupa Azoty o sytuacji spółki i jej perspektywach

  • Chris 2021-02-25 23:13:17
    Lot koszący. Meta . Ugadywał się z każdą opcją bez względu na dobro firmy. Koniunkturalista, fachowiec od sprzedania partnerów i lizusostwa. Wcześniej niespełniony i zakompleksiony. Resortowy o czym mało kto wie. Kiedyś karma wróci.
  • Rolnik 2021-02-23 18:36:19
    Czytają te artykuły różnej maści managerowie, dyrektorzy,eksperci a ja czegoś nie rozumiem. Co mnie obchodzi cena mocznika na jakiejś giełdzie w Bantustanie i równanie tej ceny w kraju w sprzedaży rolnikom. Jak GA chce zarabiać, export niech puszcza po ile chce a na kraj powinna być promocja. Jakim sposobem Putin podniósł cenę gazu jeśli niejaki poseł Kowalski wywalczył 6.5 miliarda od Gazpromu odszkodowania. To co 6.5 miliarda wzięliśmy a oni nam trach piaskiem po oczach i wyszli na swoje że ho ho?. Umowy gazowe podobno były niekorzystne bo wina Tuska, Pawlaka a umowę podpisywał Jasińki i teraz mieliśmy być normalnie traktowani przez Gazprom. No widać jak jesteśmy traktowani jak jelenie i tyle. Co Wiceprezesowi do ceny mojej pszenicy mówi że równa nawóz-czysty składnik kilo do kila? i w tamtym roku rolnik miał niekorzystny wskaźnik a teraz ma korzystny. Panie Wice w tamtym roku o tej porze kupowałem mocznik po 1330 zł a teraz jest po 1730 zł, Fosforan był w tamtym roku po 1850 zł a teraz po 2300 zł. Podniósł Pan ceny na przełomie stycznia i lutego o 400 zł na tonie. Co to w ogóle jest. To ten REBRANDING?
  • Puławiak 2021-02-23 17:34:09
    Szanowni menadżerowie konkurencja i będzie. Dlaczego o niej mówicie gdy Wam nie idzie a milczycie go wszystkim na rynku i przy okazji Wam się wiedzie. Sami odpowiedzcie sobie na to pytanie, bo czytelnicy tego forum wiedzą.
  • Zyg Zak 2021-02-23 06:59:08
    W nagłówku jest konkurencja, a treści zabijamy konkurencję budowaniem..., przepraszam, odbudowywaniem marży.
  • Jako konkurencja napisze, 2021-02-23 06:31:18
    Że bardzo miło sie czyta takie artykuły. Bo od dawna podejrzewaliśmy taki mechanizm, że głąby wybierają głąbów a ci obsadzają podobnych sobie w najważniejszych firmach i urzędach. Efekt może być tylko jeden. Powolne zdobywanie rynku w dodatku rękami dobrych ludzi, którzy chętnie do nas przyjdą do pracy. Azoty - oby tak dalej!
    • Gość 2021-02-23 09:08:21
      No cóż. ,,Srebra Rodowe" preferują gospodarkę ekstensywną.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!