PARTNERZY PORTALU

Pięć lat gazoportu. Wszystkie korzyści z terminala

Pięć lat gazoportu. Wszystkie korzyści z terminala
Pięć lat po debiucie to już niemal rutyna - kolejny metanowiec zawijający do Świnoujścia. Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Dariusz Malinowski
    Dariusz Malinowski
  • Dodano: 11-12-2020 16:00

Dzisiaj, 11 grudnia, mija dokładnie pięć lat od zawinięcia do terminalu gazowego w Świnoujściu statku z pierwszym ładunkiem skroplonego gazu. To inwestycja o strategicznym znaczeniu gospodarczym i politycznym – jedna z najważniejszych w trzydziestoleciu polskiej transformacji.

  • W ciągu pięciu lat do gazoportu zawinęło 120 statków ze skroplonym gazem (LNG).
  • Budując gazoport, wytrąciliśmy Rosjanom z ręki możliwość niczym nie ograniczonej gazowej presji, uzyskując prawdziwą alternatywę w dostawach gazu.
  • Inwestycja w Świnoujściu pozwoliła na wielomiliardowe oszczędności, zmieniła pozycję Polski na europejskim rynku gazu, poprawiła trwale naszą pozycję negocjacyjną, wsparła gazyfikację kraju.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (14)

Do artykułu: Pięć lat gazoportu. Wszystkie korzyści z terminala

  • To jest drogi gaz 2020-12-12 10:47:39
    Wiec żadna alternatywa. Przeplacac z panstwowa kase kazdy potrafi. PGNiG - dla przypomnienia: gazowy monopolista, ktory dwa lata temu wykonczyl konkurencje w Polsce - nie nie obnizyl cen za gaz. Wrecz przeciwnie. Nigdy tez nie ujawnil po ile ten gaz jest. Ale posrednio mozna sie domyślać ze drogo bo jakos nikt inny nie chce kupowac z gazoportu. Ani Niemcy ani Czesi czy Slowacy. A tyle bylo gadania o tym. Zabawka za pare miliardow
    • Już weiesz 2020-12-12 22:21:18
      94$ za 1000m3 tańszy niż ten ruski z rury, wliczając koszty transportu i regazyfikacji.
      • Stanisław 2020-12-13 15:04:10
        Gdzie taka cena jest opublikowana ?
      • skorpion 2020-12-13 19:28:53
        Przynajmniej z USA obowiązuje cena dnia loco magazyn na amerykańskim nabrzeżu. Do tego doliczyć trzeba transport tą chłodziarka, re gazyfikację, jest droższy od rurowego o przynajmniej 15%. Policz koleś zamiast propagandę sukcesu nam tu uprawiać!
    • Pesymista 2020-12-16 08:33:21
      Tu nie chodzi o cenę tylko o to, że możemy kupować gaz od kogoś innego. Teraz mamy po prostu alternatywę.
  • Damian 2020-12-12 09:48:53
    Największy interes ma usrael bo znalazł jełopa. Transportować parę kubików lng przez pół świata - Monty Python.
  • Rak 2020-12-12 07:08:07
    A dlaczego tak bardzo podniecamy sie gazem, ktory i tak musimy kupic od jankesow albo szejkow, zamiast inwestowac w OZE, atom miec wlasna energie chocby np biometan.
  • Jankow 2020-12-11 22:47:11
    Ale za kilka lat Unia nam gazoport zamknie. Przecież to paliwo kopalne.
  • Jasiu 2020-12-11 20:47:38
    Dzisiejsza opozycja była by oczywiście przeciw bo to wbrew interesom ich sponsorów.
    • Ropochodny 2020-12-14 08:24:58
      Przetarg ogłoszono w 2009. Budowę rozpoczęto w 2011. Budowę zakończono w 2015. Całość za rządów PO-PSL. Pozdrawiam
      • Zenek 2020-12-14 12:56:30
        Inicjatorem i motorem był Lech Kaczyński. Reszta to liryka, no może poza faktem fatalnej realizacji za popeselu...
    • Grc 2020-12-15 16:49:02
      Jako bolszewik udajesz, że nie wiesz, że ten gazoport zbudowano za rządów PO PSL. Albo po prostu masz braki informacyjne.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.40.250
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!