Konsorcjum spółek Porr oraz TGE Gas Engineering rozbuduje terminal LNG w Świnoujściu m.in. o trzeci zbiornik oraz nowe nabrzeże. W środę podpisano umowy na realizację tych zadań, dzięki czemu zakończono już kontraktację wszystkich najważniejszych prac dotyczących tej inwestycji - kluczowej dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.
- Polskie LNG, operator terminala LNG w Świnoujściu, i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali w środę z konsorcjum firm Porr i TGE Gas Engineering umowy na rozbudowę gazoportu. Wartość umów to ok 1,9 mld zł.
- Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 r. Rozbudowa będzie się składać z budowy trzeciego zbiornika na LNG, drugiego nabrzeża do rozładunku, ale także załadunku statków, oraz infrastruktury do bunkrowania i załadunku LNG na statki.
- Polskie LNG będzie odpowiedzialna m.in. za wybudowanie nowego zbiornika. Z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie odpowiedzialny za wybudowanie części hydrotechnicznej stanowiska statkowego, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.
✍️.@PolskieLNG z grupy #GAZSYSTEM oraz @ZMPSiS podpisali umowy z konsorcjum firm @porr_polska i @TGE_Gas GmbH na wykonanie rozbudowy #TerminalLNG.
— GAZ-SYSTEM (@GAZ_SYSTEM) June 24, 2020
Więcej w komunikacie▶️ https://t.co/TRQd9daXn2 pic.twitter.com/bhNMTqDcwN
Terminal LNG w Świnoujściu położony jest na Wyspie Wolin. Pierwszy gazowiec, Al Nuaman z dostawą 210 tys. m sześć skroplonego gazu ziemnego z Kataru, zawinął 11 grudnia 2015 r.
Prezes Tomasz #Stępień: Dzięki inwestycji wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców #LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. #TerminalLNG pic.twitter.com/4FKlz7OpFr
— Terminal LNG (@TerminalLNG) June 24, 2020
Obecna zdolność przeładunkowa terminalu wynosi 5 mld Nm3 (normalny metr sześcienny gazu) rocznie. Na jego terenie znajdują się dwa kriogeniczne zbiorniki do procesowego magazynowania LNG o pojemności 160 tys. m sześć. każdy. Dzięki rozbudowie planowane jest osiągnięcie przepustowości 8,3 mld Nm3.
Terminal jest dla nas ważny, bo to przez niego trafiają do Polski dostawy skroplonego gazu LNG z USA i Kataru. Przedsięwzięcie w Świnoujściu to jeden z kluczowych elementów planu inwestycyjnego Gaz-Systemu, na który w latach 2020-2029 spółka planuje wydać ok. 14,6 mld zł.
Realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne #TerminalLNG osiągną poziom ok. 8,3 mld m3 rocznie. Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu - Prezes Tomasz #Stępień pic.twitter.com/em4OD65msu
— Terminal LNG (@TerminalLNG) June 24, 2020
- Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu. Dzięki temu wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. Zostaną także udostępnione nowe usługi, które będą stanowić impuls do rozwoju rynku gazu w naszym regionie Europy - skomentował Tomasz Stępień, prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System.
Min. P. #Naimski o rozbudowie #TerminalLNG: Inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania #bezpieczeństwoenergetyczne. Krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku wschód-zachód na kierunek północny. pic.twitter.com/rTG5BWJXAr
— Terminal LNG (@TerminalLNG) June 24, 2020
Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, podkreślił natomiast, że inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dodał, że krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku zasilania wschód-zachód na kierunek północny.
Oprócz rozbudowy #TerminalLNG Grupa GAZ-SYSTEM realizuje z powodzeniem szereg strategicznych inwestycji takich jak Projekt #BalticPipe, #KorytarzPółnocPołudnie czy #GIPL i #GazociągPolskaSłowacja. W ten sposób budujemy niezależność energetyczną Polski - Min. Piotr #Naimski pic.twitter.com/PluuI2xWfX
— Terminal LNG (@TerminalLNG) June 24, 2020
- Oprócz rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu Grupa Kapitałowa Gaz-System realizuje z powodzeniem szereg strategicznych inwestycji, takich jak projekt Baltic Pipe, Korytarz Północ - Południe czy interkonektory z Litwą i Słowacją. W ten sposób budujemy niezależność energetyczną Polski i tworzymy podstawy dla zdywersyfikowanego rynku gazu w naszej części Europy – zaznaczył Naimski.
Rozbudowa gazoportu
Polskie LNG, spółka w 100 proc. zależna od Gaz-Systemu, przetarg na rozbudowę lądowej części terminala ogłosiła w połowie grudnia 2018 r. Zadanie obejmuje trzy główne części. Pierwsza, na której realizację umowę podpisano już w lutym z konsorcjum spółek Porr oraz TGE Gas Engineering, to dodatkowe instalacje zwiększające nominalną moc regazyfikacyjną terminalu.Kolejną stanowi trzeci zbiornik LNG, zwiększający elastyczność pracy instalacji terminalu oraz zapewniający optymalną zdolność procesową składowania surowca. Ostatnia składowa to instalacja przeładunkowa LNG na kolej. Rozszerzy ona zakres świadczonych usług o możliwość załadunku kontenerów i cystern kolejowych oraz umożliwi dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
W obu przypadkach wykonawcą prac w formule "projektuj i buduj" będzie konsorcjum spółek Porr oraz TGE Gas Engineering. Jednak w tym przypadku główna umowa ma obejmować zbiornik, natomiast instalacja przeładunkowa LNG na kolej ma stanowić opcję, z której może skorzystać inwestor.
Na początku stycznia 2019 r. Polskie LNG ogłosiło przetarg na część morską przedsięwzięcia w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Nowe nabrzeże będzie realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. To przedsięwzięcie finalnie również zrealizuje konsorcjum spółek Porr oraz TGE Gas Engineering.
- Niezwykle cieszy fakt, że polskie porty morskie biorą udział w transformacji energetycznej naszego kraju. Port Szczecin-Świnoujście jest w pełni przygotowany do dywersyfikacji dostaw strategicznych surowców energetycznych - stwierdził Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Dodał, że rozbudowa terminalu jest kluczowym elementem procesu rezgazyfikacji oraz dostaw surowców energetycznych także dla innych państw Europy. Ponadto projekt wpisuje się w szeroki program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacząco zwiększają potencjał Polski na Bałtyku.
Nowe nabrzeże zapewni dodatkowe funkcjonalności terminalowi: umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i możliwość bunkrowania.
- Rozbudowa terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału. Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku z wrastającą dbałością o środowisko naturalne przez sektor morski zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem - wskazał Krzysztof Urbaś, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
- Zatem tym projektem wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Sam terminal stworzył w Świnoujściu nowe możliwości rozwoju portu, miasta oraz regionu. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG - dodał
Projekt ważny dla UE
Już pod koniec stycznia 2019 r. Polskie LNG informowało, że uzyskało komplet decyzji środowiskowych oraz lokalizacyjnych dotyczących wszystkich projektów realizowanych w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG.Dokumenty środowiskowe mają status ostateczny, a wydane przez wojewodę zachodniopomorskiego decyzje rygor natychmiastowej wykonalności (co wynika wprost z zapisów tzw. specustawy terminalowej).
W kwietniu 2019 r. podpisano też w Świnoujściu umowę w sprawie dofinansowania ze środków unijnych rozbudowy terminala LNG.
Właściciel i operator instalacji, czyli Polskie LNG, może ubiegać się o zwrot nakładów do maksymalnej kwoty 553 mln zł (128 mln euro) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego jednym z priorytetów jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego. Wedle rządowych deklaracji dofinansowanie z funduszy UE pokryje około 2/3 planowanych kosztów całej inwestycji.