PARTNERZY PORTALU

KW porządkuje zasady sprzedaży węgla małym odbiorcom

Kompania Węglowa (KW) notuje największy od wielu lat popyt na gatunki węgla, kupowane przez indywidualnych odbiorców. W celu usprawnienia sprzedaży firma wprowadziła nowe zasady współpracy z tymi klientami.

"Zdecydowaliśmy o czterokrotnym zwiększeniu podaży węgla dla tej grupy klientów, wprowadzając jednocześnie nowe zasady sprzedaży. Od początku lipca drobni klienci jednorazowo mogą kupić nie więcej niż 8 ton węgla" - powiedział we wtorek PAP rzecznik firmy Zbigniew Madej.

Ograniczenie dotyczy tych kopalń, gdzie sprzedaż odbywa się w drodze tzw. awizacji, czyli na zapisy. To wprowadzone rok temu w 9 kopalniach rozwiązanie miało wyeliminować istniejący od wielu lat problem długich kolejek po węgiel przed kopalniami.

Odbiorcy narzekali jednak, że do centrum awizacji trudno było się dodzwonić, a limit załadunku na kolejny tydzień wyczerpywał się już w poniedziałek - jedna ciężarówka zabierała ponad 20 ton węgla, a przeznaczona do sprzedaży ilość była ograniczona. Nowy system ma umożliwić obsługę większej liczby klientów.

Przyjęte rozwiązanie ma także zachęcić drobnych odbiorców, aby w większym stopniu zaopatrywali się u autoryzowanych sprzedawców, współpracujących z Kompanią. Jest ich w całej Polsce ponad 80. Oni też dokonują awizacji, ale przez internet.

"Chcemy uświadomić części odbiorców, że tak jak po benzynę indywidualni użytkownicy nie jeżdżą do rafinerii, tak również węgiel można kupić u autoryzowanego przedstawiciela producenta" - wyjaśnił Madej. Zapewnił, że umowy KW z tymi sprzedawcami zapobiegają nadmiernemu podnoszeniu cen.

Przedstawiciele Kompanii przyznają, że tegoroczny popyt na węgiel popularny wśród indywidualnych odbiorców (tzw. gruby, średni m.in. ekologiczny oraz miał węglowy) jest znacząco wyższy niż w miesiącach letnich w poprzednich latach. Zachętą jest m.in. cena - o kilka procent niższa niż w sezonie grzewczym, ale także obawa, że jesienią węgla zabraknie, skoro już teraz spółki węglowe nie mogą zaspokoić popytu.

"W pierwszym półroczu 2007 roku sprzedaż tzw. węgla grubego wyniosła ok. 800 tys. ton, w tym roku już 1,4 mln ton. Sprzedaż średnich asortymentów wzrosła o 320 tys. ton, miałów o 0,5 mln ton. Takiego wzrostu sprzedaży latem jeszcze nie notowaliśmy" - powiedział rzecznik.

Dodał, że 96 proc. najbardziej poszukiwanego przez indywidualnych użytkowników węgla grubego trafia do klientów przez autoryzowanych sprzedawców, 2 proc. to należne pracownikom kopalń deputaty węglowe, a pozostałe 2 proc. klienci kupują bezpośrednio w kopalniach. To ok. 10 tys. ton miesięcznie. To właśnie ci klienci tworzą kolejki przed kopalniami.

Zasady awizacji zakupu węgla oraz czas oczekiwania na załadunek w tych kopalniach, gdzie awizacji nie ma, można sprawdzić na stronach internetowych Kompanii Węglowej. Najdłużej - 72 godziny - czeka się na węgiel w kopalni "Wirek" w Rudzie Śląskiej, 35 godzin w kopalni "Rydułtowy-Anna".

W ubiegłym roku z powodu m.in. wypadków losowych, trudności geologicznych oraz braku nowych frontów wydobywczych Kompania Węglowa wydobyła ok. 4,5 mln ton węgla mniej niż w poprzednich latach, choć był na niego popyt. W tym roku spadek nie pogłębi się, ale wydobycie też nie wzrośnie. Natomiast za trzy lata, dzięki inwestycjom, zdolności wydobywcze firmy mają wzrosnąć o ok. 3 mln ton, do poziomu ok. 49 mln ton rocznie w 2011 roku.

Na udostępnianie nowych pokładów i przygotowanie ścian wydobywczych trafia około połowa z przeszło 980 mln zł, jakie w tym roku Kompania przeznacza na inwestycje. W kolejnych latach ma to być 1,5 mld zł rocznie. W ciągu najbliższych lat liczba czynnych ścian wydobywczych ma systematycznie rosnąć, do blisko 70.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KW porządkuje zasady sprzedaży węgla małym odbiorcom

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.32.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!