Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości, przypominające te, które przechodzą w symulatorach na przykład piloci, to już realny program testowany na potrzeby KGHM. Pracownicy spółki testują systemy, które przeniosą szkolenie operatorów wozów samojezdnych do cyberprzestrzeni.
- Oprócz wirtualnego środowiska w KGHM będą zbudowane także symulatory.
- Szkolenie w rzeczywistości VR ma wiele zalet.
- Dla pracowników KGHM takie szkolenie jest bezpieczne także biorąc pod uwagę pandemię.
Operatorzy maszyn w kopalni Polskiej Miedzi w zależności od potrzeb i poziomu szkolenia będą ćwiczyli w środowisku wirtualnym, jak i w wybranych symulatorach – to połączenie, według autorów projektu, gwarantuje maksymalne wykorzystanie możliwości systemów informatycznych i wiedzy o psychologii nauczania.
W pierwszych przygotowaniach scenariuszy szkoleniowych dla środowiska wirtualnego uczestniczyli specjaliści technologii VR oraz eksperci spoza branży górniczej. Wykorzystano też największe zasoby firmy – wiedzę i doświadczenie pracowników KGHM, w tym członków SITG Oddział Lubin.
Eksperci – poprzez analizę procesów – określili możliwości przeniesienia warunków pracy maszyn górniczych do wirtualnej rzeczywistości. Do wizualizacji otoczenia pracy wykorzystano technikę skaningu laserowego. W samym procesie weryfikacji działania programu uczestniczy 30 doświadczonych pracowników KGHM. Teraz testują rzeczywistość w goglach, a wkrótce kolejnych 30 śmiałków siądzie za sterami symulatorów maszyn górniczych.
Czytaj też: Marcin Chludziński: Za nami jedne z najtrudniejszych miesięcy. "Wciąż towarzyszy mi napięcie..."
– Pracuję w KGHM od 2012 roku początkowo jako mechanik, później operator, a w obecnej chwili jako pracownik dozoru – mówi Adam Kudyba, sztygar zmianowy, zastępca sztygara oddziału C-1A ZG Lubin. – Uważam, że znam rzeczywistość kopalni. Kiedy szkoliłem się na operatora, jeździliśmy wysłużonymi maszynami na placu manewrowym, teraz miałem możliwość ocenić program VR w trakcie realizacji i zweryfikować, czy ma przełożenie na realne warunki. Symulacja ŁK-3 zrobiła na mnie wrażenie. Bardzo wysoko oceniam ten projekt szkoleń – dodaje Adam Kudyba.
W kierunku szkoleń VR zmierza cały świat. – Tego typu szkolenia polegają na intencjonalnej nauce pewnych działań, nie do końca precyzyjnie możemy to nazwać pamięcią mięśniową, wyćwiczeniem pewnych mechanizmów czy schematów działania – tłumaczy Sygnatowicz.
– Żadne szkolenia teoretyczne nie osiągną takiego efektu, jak praca w rzeczywistych warunkach. Wszelkiego typu trenażery szkoleniowe mają nas przybliżyć do rzeczywistego środowiska. Efektywniejsze szkolenia to obniżenie liczby błędów ludzkich przy obsłudze maszyn, ale również większa efektywność pracy operatora i jego komfort. Rezultat? Mniejsza liczba awarii maszyn i urządzeń – dodaje kierownik.
Czytaj również: KGHM liczy zyski pomimo pandemii
Co ważne pierwsze testowanie projektu centralnego mającego na celu zbudowanie symulatora pracy operatora ładowarki kopalnianej już przeprowadzono w cechowni ZG „Rudna”. - Symulatory rozszerzą katalog środków wsparcia dydaktycznego oraz zwiększą efektywności szkolenia kandydatów na operatorów SMG, ale posłużą też do okresowej weryfikacji umiejętności operatorów czynnych.
Pierwszy etap to wykonywanie OC czyli obsługi codziennej maszyny, podczas którego ćwiczący w wirtualnej maszynie operator musi wykonać pełen zakres czynności określonych w DTR i Regulaminie Ruchu SMG. Uwagi zebrane podczas przeprowadzonych testów, w których uczestniczyli nasi operatorzy wytypowani z grona najbardziej doświadczonych i solidnych pracowników, zostaną wykorzystane do poprawy i doskonalenia programu symulatora – mówi Tomasz Kras, Główny Inżynier Energo-Maszynowy, kierownik Działu Energomechanicznego ds. Maszyn Dołowych w Oddziale ZG „Rudna”.
Warto zaznaczyć, że sytuacja epidemiczna przyspieszyła zwrot wielu firm w kierunku nowych technologi, tak by maksymalnie ograniczyć kontakty między pracownikami i ryzyko transmisji zakażeń. Działania KGHM w tym zakresie wpisują się w te tendencje, realizując jednocześnie założenia Strategii na lata 2019-2023, która kładzie nacisk na wykorzystanie nowych technologii w procesie produkcji oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników.