PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Energetyka musi dla elektromobilności zbudować ćwierć miliona kilometrów sieci

Autor: Piotr Myszor
12-07-2019 06:02 |  aktualizacja: 11-07-2019 22:18
Energetyka musi dla elektromobilności zbudować ćwierć miliona kilometrów sieci

Elektromobilność wymusi zwiększenie inwestycji w sieci ładowania.

Fot. Piotr Myszor

Budowa odpowiedniej liczby ładowarek dla samochodów wymusi na energetyce duże inwestycje w sieci energetyczne, które w większości miejsc były budowane ćwierć wieku temu i nie są dostosowane do obciążeń, jakie powstaną po włączeniu do nich tysięcy ładowarek. Dotyczy to liczącej prawie 300 tys. km sieci średniego napięcia.

  • Według statystyk w roku 2017 w zasobach 5 największych operatorów sieci dystrybucyjnych znajdowało się 756 062 km linii energetycznych, w tym 298 055 km sieci średniego napięcia.
  • Koszty utrzymania sieci ładowarek w Polsce są znacznie wyższe niż w innych krajach Unii Europejskiej, także jej zachodniej części.
  • Szacunkowy koszt stacji to 30-50 tys. złotych w przypadku wolnego ładowania, po 150 tys. zł dla stacji szybkiego ładowania.
Rozwój elektromobilności wymusi wiele zmian w systemie energetycznym. Według autorów raportu „Analiza stanu rozwoju oraz aktualnych trendów rozwojowych w obszarze elektromobilności w Polsce” przygotowanego przez firmę Atmoterm i Forum Elektromobilności dużym modernizacjom będzie musiała zostać poddana sieć energetyczna. Zwłaszcza na poziomie średniego i niskiego napięcia.

Według statystyk, w roku 2017 w zasobach 5 największych operatorów sieci dystrybucyjnych znajdowało się 756 062 km linii energetycznych, w tym 532 716 km linii napowietrznych. Z punktu widzenia infrastruktury ładowania ważna jest szczególnie sieć średniego napięcia (SN). Największym graczem jest tu PGE Dystrybucja, która ma 111 568 km sieci SN. Energa Operator ma 68 387 km, a Tauron Dystrybucja 64 576 km.

Linie napowietrzne wysokiego i średniego napięcia są przy tym w bardzo złym stanie – cechuje je największy stopień zużycia. Zaledwie co piąty kilometr ma mniej niż 25 lat. Reszta powstała przed ćwierćwieczem i ze względu na problemy formalne oraz braki finansowe nie były modernizowane. Ograniczono się tylko do koniecznych przeglądów i remontów. Nowsze są linie kablowe.

Czytaj także: Nadchodzą zmiany w energetyce, których nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić

Według autorów raportu w 2017 roku OSD wydały na remonty odtworzeniowe 5,4 mld złotych, z czego 48 proc. trafiło do sieci średniego napięcia. Autorzy raportu uważają, że potrzeby rozbudowy i modernizacji sieci generowane przez wymogi rozwoju elektromobilności oraz wytyczne ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych są znacznie większe.

Kolejnym elementem będą stacje transformatorowe SN/nn (między średnim i niskim napięciem), które będą wymagały co najmniej modernizacji, a także rozbudowy. Obecnie średnie obciążenie takich transformatorów to 15 proc.

KOMENTARZE (13)

  • Daniel 2019-07-12 10:32:26
    Póki co i będzie tak chyba długo elektryki są bardziej szkodliwe dla środowiska niż diesle. Jak dodać do tego że trzeba będzie wymienić linie energetyczne to środowisko jeszcze bardziej ucierpi. Dlaczego nie promuje się np gazu (najczystsze paliwo obecnie)? Dlatego że wielkie koncerny motoryzacyjne na tym nie zarobią...
    • mis 2019-07-12 11:39:39
      a skąd to wiesz, że nie zarobią???
      • Robert 2019-07-13 10:11:45
        Bo by promowano.
    • Janna 2019-07-13 16:09:29
      Gaz jest tylko nieco(i to naprawdę nieco) lepszy niż węgiel kamienny. Przejście z węgla na gaz nic nie da, poza lepszym samopoczuciem niektórych, przekonanych że zrobili coś dobrego, podczas gdy konserwują kurs na katastrofę klimatyczną. Na gazie zarabiają ci sami co na ropie, korporacjom jest to obojętne. A gaz jest mega promowany wszędzie, chyba tylko w Polsce nie. I to przez tych samych, co zawsze.
      • Blondynka z Jolką 2019-07-13 20:26:46
        No a ten prąd w tych ładowarkach to z czego jest?
      • Kryska 2019-07-18 11:36:26
        no jak skąd, z OZE, tylko OZE nas uratuje.
  • ErgoSum 2019-07-12 10:55:37
    Szacunek potrzeb robiony przy założeniu, że energię trzeba dosłać do każdego punktu ładowania. Ale jak się jedzie przez Szwajcarię, to wzdłuż dróg alpejskich stoją całe pola PV wytwarzające energię lokalnie bez potrzeby budowy długich sieci. Do tego są stacje zasobnikowe (akumulatorowe) które gromadzą energię wytwarzaną lokalnie. Ot i cała filozofia bogatych, których nie stać na rozrzutność budowy sieci w trudnych warunkach alpejskich. A u nas wykorzystanie stacji transformatorowych (jeśli dane są prawdziwe?) zaledwie 15% mocy zainstalowanej (?), to sieć może przenieść znacznie więcej.
    • Stanislaw 2019-07-18 10:21:12
      Mowa o energetyce rozproszonej czyli takiej, gdzie energia może być wytwarzana/użytkowana przez prosumentów. Wtedy mierzenie się z koniecznością budowy nieprawdopobnie długich sieci elektronergetycznych nam nie grozi. Są działania, by w 2019 powstało 50 tysięcy (na poczatek) prosumentów działających na OZE
  • Jan 2019-07-12 11:05:56
    Na co jeszcze mają pójść podatki? Za oceanem furorę robią hybrydy i nikomu się nie śni o rozbudowie sieci elektrycznych w dobie wzrotu huraganów - hasłem jest decentralizacja nie centralizacja! Stąd koniec mega-zabytkow nuklearnych i nadchodzące rozproszone, superbezpieczne i supertanie SMRy!
  • Janek 2019-07-12 11:14:27
    Na co jeszcze mają pójść podatki? Za oceanem furorę robią hybrydy i nikomu się nie śni o rozbudowie sieci elektrycznych w dobie wzrotu huraganów - hasłem jest decentralizacja nie centralizacja! Stąd koniec mega-zabytkow nuklearnych i nadchodzące rozproszone, superbezpieczne i supertanie SMRy!
  • Zyga 2019-07-13 15:21:41
    Wszystkie dachy zwłaszcza nowo budowanych budynków powine być skierowane na południe i każdy ma ładować że swoich panel PV a problem będzie o wiele mniejszy tak samo na wszystkich bazachsamochodowych. Wszystkie elektroauta powinno mieć karoserię z elacznych paneli PV również wszystkie naczepy TIR podobne mieć swoje akumulatory i panele pcv

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.220.239
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

27 452 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 217 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.