Odbudowa przemysłu stoczniowego, żeglugi śródlądowej oraz polskiego rybołówstwa to jedne z najważniejszych celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - powiedział szef resortu Marek Gróbarczyk na konferencji podsumowującej rok rządu PiS.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Minister wskazał, że jego resort przygotował ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. "Została ona przygotowana w trzy miesiąca po przejęciu przez nas rządów. W skrócie jest ona nazwana ustawą stoczniową, która tworzy rozwiązania organizacyjne, finansowe i prawne na rzecz rozwoju tej branży" - tłumaczył. Podkreślił, że ustawa przyniesie ogromne korzyści dla rozwoju Wybrzeża, a przede wszystkim dla odbudowy naszego przemysłu.
"Zakładamy, że same stocznie zatrudnią w najbliższym czasie około 3 tys. ludzi. To też ogromny zastrzyk dla naszych dostawców - dostawców, którzy faktycznie zniknęli po okresie likwidacji polskich stoczni. To też odbudowa przemysłu ciężkiego, w tym przede wszystkim hut" - dodał. Przypomniał, że ustawa została już podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę i wchodzi w życie od stycznia 2017 roku.
"Drugim działaniem, które dla nas było niezwykle ważne, był powrót do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W 2007 roku już ten projekt został ustanowiony, jednak przez naszych poprzedników całkowicie odrzucony. My przyjęliśmy program wieloletniej budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, który ma ogromne znaczenie w kilku obszarach, przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa" - powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, otwierając ten akwen powstają ogromne możliwości rozwojowe wschodniej Polski. Chodzi m.in. o powstanie nowych korytarzy transportowych, a także aktywizację portów Zalewu Wiślanego oraz Elbląga.
"Przygotowaliśmy również strategię rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Strategia zakłada, że odbudujemy żeglugę na Odrze, uruchomimy żeglugę na Wiśle, połączymy Odrę z Wisłą, zbudujemy Kanał Śląski oraz połączymy polski system wodny z Dunajem poprzez połączenie Odra-Dunaj-Łaba. Jest to dla nas priorytetowe działanie, całkowicie zapomniane i odrzucone przez poprzedników inwestycje, które mają ogromne znaczenie dla rozwoju naszego kraju" - zaznaczył minister.
Jak podkreślił, rozwój żeglugi śródlądowej jest dla jego resortu priorytetem, ponieważ Polska nie będzie mogła się rozwijać "bez rozwoju tej branży transportu, bez rozwoju gospodarki w obszarze dróg śródlądowych".
"Kolejny element to wsparcie rybołówstwa - przede wszystkim tego na małą skalę, przybrzeżnego, rodzinnego, który dla nas stanowi niezwykle ważny element" - powiedział. Dodał, że tzw. drobni rybacy otrzymają wsparcie finansowe. "Środki, które na tę okoliczność zostały przygotowane, to od 1,4 tys. zł za dzień postojowy dla małej łodzi do 3 tys. zł dla większej, w zależności od wielkości łodzi" - powiedział.
Gróbarczyk jako sukces wymienił także fakt, że podczas listopadowego spotkania szefów rządów grupy 16 + 1 w Rydze Polska uzyskała poparcie, aby w naszym kraju utworzyć w 2017 roku sekretariat do spraw morskich tej grupy. Sekretariat jest inicjatywą Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i będzie prowadzony przez resort. Jego zadaniem będzie koordynacja współpracy pomiędzy 16 państwami Europy i Chinami w zakresie spraw morskich. Ma ona dotyczyć współpracy politycznej, gospodarczej, a w szczególności współpracy portów.