Huta Stalowa Wola będzie produkowała podwozia gąsienicowe dla armatohaubicy Krab, która wchodzi w skład programu Regina. Spółka poinformowała w środę, że zainaugurowany został proces transferu technologii między HSW a koreańską firmą Hanwha Land System.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- Na międzynarodowych targach Seoul International Aerospace & Defense Exhibition ADEX 2017 odbyła się uroczysta inauguracja procesu transferu technologii pomiędzy koreańskim Hanwha Land Systems a wchodzącą w skład Grupy PGZ spółką Huta Stalowa Wola S.A.
- Dzięki zainicjowanemu dzisiaj procesowi polska spółka zyska możliwość samodzielnej budowy podwozi gąsienicowych dla potrzeb programu „Regina” oraz innych, przyszłościowych projektów.
W komunikacie Huta zaznaczyła, że dokument potwierdzający zobowiązania obydwu stron do realizacji umowy, w tym na dostawę podwozi, komponentów oraz transfery technologii został podpisany w środę w czasie międzynarodowych targach Seoul International Aerospace & Defense Exhibition ADEX 2017 w Seulu.
Umowę z koreańskim przedsiębiorstwem Samsung Techwin (obecnie Hanwha Land Systems) Huta Stalowa Wola zawarła w grudniu 2014 r. Hanhwa dostarczył już do Polski 24 podwozia, które pozwoliły na skompletowanie i dostawę pierwszego dywizjonowego modułu ogniowego Regina dla polskich Sił Zbrojnych pod koniec sierpnia br.
Kolejne 12 sztuk podwozi wyprodukowanych w Changwon obecnie czeka na wysyłkę do Polski, gdzie zostaną skompletowane przez załogę HSW. Pozostałe 84 podwozia będą już w całości montowane w kraju w ramach transferu technologii przejętego z Korei.
W połowie grudnia 2016 r. Inspektorat Uzbrojenia MON zamówił 4 dywizjonowe moduły ogniowe Regina o wartości 4,5 mld zł; co jest największym kontraktem w historii polskiego przemysłu obronnego.
Cytowany w komunikacie wiceminister Obrony Narodowej Bartosz Kownacki, który uczestniczył w podpisaniu dokumentu zaznaczył, że to ważne wydarzenie dla całej Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy HSW.
- Odzyskujemy kompetencje, które na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nasz przemysł niestety zatracił. Transfer technologii budowy nowoczesnych podwozi gąsienicowych to kamień milowy, jeżeli chodzi o odbudowywanie potencjału budowy przez polski przemysł obronny nowoczesnych platform lądowych. Współpraca, którą nawiązaliśmy z koreańskim przemysłem obronnym, jest kolejnym krokiem zwiększającym naszą autonomię na kluczowych dla bezpieczeństwa Polski polach - dodał Kownacki.
Zdaniem prezesa PGZ Błażeja Wojnicza, zakup licencji i transfer technologii pozwoli podnieść jakość oferty całej Grupy.
- Znacząco wpłynie też na nasze możliwości samodzielnego rozwijania najnowocześniejszych dostępnych na rynku technologii pojazdów gąsienicowych - podkreślił.
Cytowany w komunikacie prezes HSW Bernard Cichocki zaznaczył, że dzięki know-how, które huta uzyska pozwoli rozwijać projekty nowych platform lądowych na podwoziu gąsienicowym. Wśród nich wymienił m.in. bojowe wozy piechoty, samobieżne systemy przeciwlotnicze, wozy wsparcia ogniowego czy pojazdy zabezpieczenia technicznego.
- Realizacja tego programu i jego pochodnych pozwoli na dalszą rozbudowę HSW oraz utrzymać miejsca pracy, a w przyszłości może przełoży się na potrzebę zwiększenia zatrudnienia - dodał.
Zgodnie z obowiązującymi zapisami umowy pomiędzy HSW a Hanwha Land Systems pierwszym etapem wdrożenia technologii będzie wykonanie w Polsce korpusów spawanych i elementów układu jezdnego na potrzeby drugiego dywizjonowego modułu ogniowego Regina w ramach obecnie realizowanej umowy, który ma zostać dostarczony w połowie 2019 r.
Daty dostaw kolejnych modułów ogniowych uzależnione są od postępu trwających obecnie na terenie zakładu prac inwestycyjnych związanych z rozbudową i unowocześnieniem infrastruktury produkcyjnej. W celu wdrożenia technologii z Hanwha Land Systems HSW powiększa hale produkcyjne i buduje zrobotyzowaną spawalnię. W ramach umowy z koreańskim partnerem spółka ma prawo do wykorzystania pozyskanej technologii do opracowywania i produkcji nowych, własnych modyfikacji oraz rozwiązań.
Samobieżna haubica 155 mm Krab to jedna z najnowocześniejszych konstrukcji tego typu na świecie. Przeznaczona jest do niszczenia m.in. baterii artylerii, stanowisk dowodzenia, węzłów łączności i umocnień terenowych, śmigłowców na lądowiskach oraz obiektów wsparcia logistycznego.
Krab charakteryzuje się szybkostrzelnością wynoszącą przy ogniu intensywnym 6 strzałów na minutę i donośnością (zasięgiem) do 40 km. Oprócz działa 155 mm Krab jest wyposażony w karabin maszynowy 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych.
Podwozia do Kraba pierwotnie miały dostarczyć polskie zakłady Bumar-Łabędy. W 2012 r. armia otrzymała osiem egzemplarzy. W trakcie prób eksploatacyjnych m.in. w podwoziu pojawiały się pęknięcia, kłopoty sprawiał układ paliwowy, przegrzewał się silnik. Poprawione wozy miały zostać dostarczone w 2015 r., ale próby ze zmodyfikowanym podwoziem wykazały nowe problemy.
Huta Stalowa Wola, zatrudnia obecnie ok. 800 osób, należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. PGZ skupia ponad 60 spółek z takich branż jak obronna, stoczniowa i nowych technologii, osiągając roczne przychody na poziomie 5 mld zł.