PARTNERZY PORTALU

KGHM może być zadowolony z pierwszego roku strategii

Startegia przyczyniła się do wzrostu produkcji srebra przez KGHM. Fot. mat. pras.

KGHM podsumował pierwszy rok realizacji strategii spółki na lata 2019-2023. Jak mówi prezes koncernu Marcin Chludziński, branża surowcowa to nie sprint, lecz bieg maratoński. Jak na początku tego biegu sprawował się KGHM?

  • Spółka realizuje spektakularny program inwestycji, ich efekty już są widoczne.
  • Mimo nie zawsze sprzyjających warunków otoczenia, strategiczne kierunki „4E” są realizowane.
  • Spółka osiąga bardzo dobre wyniki produkcyjne.

Z powodu zmian makroekonomicznych w branży surowcowej, jak również silnego wpływu globalnych megatrendów, w IV kwartale 2018 roku zarząd KGHM podjął decyzję o konieczności dokonania przeglądu strategii KGHM Polska Miedź.

Jak tłumaczyła wówczas spółka, decyzja o rewizji strategii podyktowana była w szczególności: dynamicznymi zmianami w przemyśle wydobywczym i przetwórczym, powodowanymi wyzwaniami makroekonomicznymi, technologicznymi, legislacyjnymi.

Wpływ na nią miały także zmiany kierunków globalnego rozwoju gospodarczego – megatrendy wpływające na branżę wydobywczą,  w tym przełom technologiczny, zmiany demograficzne i społeczne, niedobór zasobów naturalnych, zmiany klimatyczne, zmiany sił wśród globalnych gospodarek i szybka urbanizacja.

Ważnym czynnikiem było także dostosowanie programu inwestycyjnego do możliwości finansowych spółki. A co także kluczowe - zmotywowanie załogi. I to się udało.

Czytaj też: To był rok gasnących pieców. Ale ma być lepiej

Jak wygląda realizacja strategii?

- Efekty pierwszych miesięcy działania w ramach strategii robią wrażenie – przyznaje spółka. Po trzech kwartałach ubiegłego roku – wyniki finansowe za cały rok nie zostały jeszcze opublikowane, ale firma zanotowała znaczące wzrosty.

I tak produkcja miedzi była w tym okresie wyższa o 14 proc. niż rok wcześniej i sięgnęła 530 tys. ton. Jeszcze większą poprawę spółka zanotowała w segmencie srebra, którego jest jednym największych producentów na świecie. Po trzech kwartałach produkcja sięgnęła tu aż 1031 ton, czyli o 22 proc. więcej niż rok wcześniej.

Co trzeba podkreślić, otoczenie rynkowe nie było łatwe. Niższe ceny miedzi, wojna handlowa na linii USA – Chiny nie sprzyjały spółce.

Co ważne spółka ma świadomość potrzeb inwestycyjnych. Na cały rok zaplanowała wydatki na inwestycje na poziomie 2,516 mld złotych. Po trzech kwartałach wydatkowano ponad 1,7 mld złotych.

Rozbudowywany jest Żelazny Most, obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, powstały nowe instalacje w Hucie Miedzi Legnica i Hucie Miedzi Głogów. Realizowane są liczne, mniej spektakularne inwestycje, które jednak pokazują, że spółka dba o ludzi i o środowisko naturalne.

Jednak to nie wszystko. Należy pamiętać, że KGHM wyznaczył także strategiczne cztery e-kierunki: elastyczność, efektywność, e-przemysł, ekologia.

Co zrobiono w tych obszarach w minionym roku?

Spółka zracjonalizowała gospodarkę złożem i lepiej dopasowała techniki wydobywcze do struktury geologicznej. Przygotowuje nowe obszary wydobywcze, zoptymalizowała produkcję hutniczą – m.in. poprzez wspomniane inwestycje.

Ważnym elementem działań było zoptymalizowanie struktury finansowania spółki. To m.in. obligacje na rynku wtórnym. Realizowano konsolidację polityki zakupowej – bo oznacza to oszczędności.
×

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KGHM może być zadowolony z pierwszego roku strategii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.139.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!