PARTNERZY PORTALU

Polski rynek dystrybucji stali zmienia oblicze

Konkurencja w sektorze dystrybucji stali jest bardzo duża, a wiele firm jest w stanie osiągać podobne ceny. fot. Shutterstock
  • Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
  • Dodano: 14-06-2018 06:01

Obecna koniunktura sprzyja dystrybutorom stali, a sektor przechodzi intensywną cyfryzację i automatyzację procesów. Z drugiej strony branża jest mocno podatna na sytuację na rynkach globalnych oraz kondycję swoich kluczowych kontrahentów.

  • Rok 2018 może przynieść nieznaczny spadek produkcji stali w Polsce. Powodem będzie remont wielkiego pieca w hucie ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej.
  • Rosnące napięcia w światowym handlu, zwłaszcza w relacjach pomiędzy USA i Chinami, powodują także obawy dotyczące wpływu na rynek stali.
  • Rośnie liczba niewypłacalnych spółek budowlanych. Z niepokojem na tę sytuację patrzą dystrybutorzy stali - jednego z kluczowych materiałów dla budownictwa.
  • Poprzedni globalny kryzys nie spowodował konsolidacji polskiego rynku dystrybucji. W efekcie konkurencja w tym sektorze jest bardzo duża.
  • Sektor dystrybucji stali stawia na specjalizację, automatyzację i digitalizację usług. Jest to wymóg klientów, ale również producentów, którzy inicjują pewne procesy automatyzacji i digitalizacji.
  • - Mamy w branży polskie niebo albo polskie piekło. Gdy gospodarka się rozwija, to rynek dystrybucji ma się dobrze. Jednak gdy koniunktura jest słabsza, to zaczyna się ostra walka cenowa - stwierdził Robert Ágh, prezes spółki Ferona Polska, dodając, że wahania cen bywają ekstremalne.

W 2017 r. w Unii Europejskiej zużyto 160 mln ton stali, z czego na Polskę przypadło 8,5 proc. Eurofer prognozuje, że w 2018 r. zużycie stali w UE wzrośnie o 1,9 proc. - do 163 mln ton. W 2019 r. wzrost ma wynieść 1,4 proc. - do 165 mln ton.
W ubiegłym roku w Polsce produkcja stali surowej wyniosła 10,5 mln ton, co oznaczało wzrost o 16 proc. Jak wyjaśniła Iwona Dybał, prezes Polskiej Unii Dystrybucji Stali, w 2018 r. wynik może być nieco niższy z powodu remontu wielkiego pieca w hucie ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej.

Zużycie jawne wyrobów hutniczych wyniosło w 2018 r. w Polsce rekordowe 13,7 mln ton (+8 proc.). W strukturze popytu największy udział miały wyroby płaskie (7,7 mln ton, +8 proc.), a następnie wyroby długie (4,9 mln ton, +6 proc.) oraz rury i kształtowniki zamknięte (1,1 mln ton, +11 proc.).

Globalne niepokoje

Bilans handlu wyrobami stalowymi w Polsce jest ujemny. W ubiegłym roku import wyniósł 10,1 mln ton przy eksporcie na poziomie 5,8 mln ton.

W przypadku kierunków importu dominowały kolejno Niemcy, Słowacja, Czechy, Ukraina oraz Włochy. Natomiast najwięcej eksportowaliśmy do Niemiec, Czech, Słowacji, Włoch i Węgier.

W ubiegłym roku wpływ ceł antydumpingowych na import wyrobów stalowych w UE z krajów trzecich spowodował w Polsce spadek importu blachy gorącowalcowanej z Ukrainy i Rosji o kolejno 32 i 44 proc. Natomiast z Białorusi trafiło do Polski o 91 proc. mniej prętów żebrowanych.

Rosnące napięcia w światowym handlu, zwłaszcza w relacjach pomiędzy USA i Chinami, powodują także obawy dotyczące wpływu na rynek stali.

Tomasz Plaskura, prezes ArcelorMittal FCE Poland, podkreślił, że koncern jest zwolennikiem wolnego handlu, ale też uczciwej konkurencji.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski rynek dystrybucji stali zmienia oblicze

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.144.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!