PARTNERZY PORTALU

Producenci silników okrętowych czekają na poprawę koniunktury

Producenci silników okrętowych czekają na poprawę koniunktury
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Podstawowym celem, do którego zmierzają producenci silników okrętowych, jest maksymalne ograniczenie zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu, wymaganych przez armatorów, parametrów silnika. Mimo rozwoju nowych technologii, takich jak hybrydowe układy napędowe bądź alternatywne źródła zasilania napędu, silniki napędzane olejem napędowym lekkim lub ciężkim stanowią nadal przytłaczającą większość produktów zamawianych przez armatorów dążących do ograniczenia kosztów eksploatacji siłowni przy jednoczesnym zachowaniu relatywnie dużej zainstalowanej mocy. W imieniu polskiego oddziału MAN Diesel & Turbo wypowie się Andrzej Krupa, dyrektor MAN Diesel & Turbo Poland.

Jakie obecnie wyzwania stoją przed głównymi producentami silników okrętowych?

- Do największych wyzwań, stojących przed producentami silników okrętowych, należy obecnie przetrwanie kryzysu i gwałtownego spadku zamówień, który rzucił cień na całą globalną branżę okrętową. Od początku 2016 roku stocznie na całym świecie zanotowały najmniejszą skalę zamówień na nowe statki od ponad 30 lat. Nie ma nowych zamówień, gdyż utrzymujące się na niskim poziome stawki frachtowe nie stwarzają warunków do inwestowania w odtwarzanie floty. Mogą sobie na to pozwolić tylko najsilniejsze firmy armatorskie. W polskich stoczniach także widoczny jest spadek zamówień na w pełni wyposażone statki. Ogromne straty sygnalizują nawet największe na świecie stocznie koreańskie, zaspokajające ponad 30% światowego popytu na jednostki morskie. Kłopoty budownictwa okrętowego z perspektywy producentów urządzeń i wyposażenia przekładają się na gwałtowny spadek liczby zamówień. Przez szereg lat produkcja silników okrętowych utrzymywała się na stałym, równomiernym poziomie, natomiast wyraźny spadek produkcji w sektorze producentów silników okrętowych nastąpił w zeszłym roku i znalazł odzwierciedlenie również w wielkości sprzedaży w roku bieżącym. 

Jakie cele inżynieryjne stawiają sobie producenci silników okrętowych?

- Od lat podstawowym celem jest optymalizacja procesów spalania w silnikach okrętowych dla uzyskania minimalnego jednostkowego zużycia paliwa. Wszystkie nowe technologie, jak spalanie: LNG, metanu, etanu, metanolu czyli paliw alternatywnych, bądź zastosowanie układów hybrydowych, niezależnie od stopnia zaawansowania, stanowią jeszcze niewielki procent globalnej produkcji okrętowej. Przez długi czas większa część światowej floty będzie bazowała na silnikach spalających olej napędowy lekki lub ciężki. W ciągu najbliższych 20 lat nie przewiduję żadnej poważniejszej zmiany takiego stanu rzeczy.

Jak na razie nowe rozwiązania nie są jeszcze tak doskonałe, by w istotny sposób zmienić obraz całej branży okrętowej. Nowe rozwiązania są kosztowne i mają swoje ograniczenia eksploatacyjne, techniczne.

Aktualnie wszyscy producenci układów napędowych przystosowują swoje produkty do spalania paliw alternatywnych. Jednocześnie trwają prace nad układami hybrydowymi, a także elektrycznymi układami napędowymi promów i innych jednostek specjalnych. Katalog produktów, w takich firmach jak MAN Diesel & Turbo, zmienia się statystycznie raz na pół roku, kiedy to zachodzi potrzeba dostosowania produktów do nowych parametrów obowiązujących w światowej żegludze. Nowe silniki wprowadzane są najczęściej raz na kilka lat, gdy zachodzi możliwość zaproponowania klientowi nowego produktu.

Najnowsze rozwiązania, nad którymi pracują laboratoria, nie wchodzą jeszcze na rynek, gdyż w branży okrętowej wprowadzenie nowego silnika na rynek wiąże się z 8-10 letnim okresem opracowywania i wdrażania nowej technologii, liczonym od początku prac projektowych po sprzedaż nowego układu napędowego na rynku. Proces ten jest długi, gdyż wiąże się z rozbudowanym etapem analiz i badań prototypu w warunkach laboratoryjnych i warunkach morskich.  

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Producenci silników okrętowych czekają na poprawę koniunktury

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!