Przyspieszy budowa promów dla polskich armatorów. Jest umowa

Przyspieszy budowa promów dla polskich armatorów. Jest umowa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/JS
  • Dodano: 18-02-2019 15:26

Polska Żegluga Morska podpisała z Funduszem Rozwoju Spółek porozumienie o współpracy z Morską Stocznią Remontową Gryfia – poinformował w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Ma to spowodować m.in. na szybszą budowę promów dla polskich armatorów.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
  • "Mamy opóźnienie, ale jesteśmy już w stu procentach za wszystko odpowiedzialni jako ministerstwo i to jest dla nas najważniejszy cel" - powiedział Gróbarczyk.
  • "Standardowo od projektu technicznego do projektu roboczego jest sześć miesięcy. W tym samym czasie jednak będziemy dokapitalizowywać stocznię, wykonywać tam niezbędne inwestycje" - mówił Marian Krzemiński z Funduszu Rozwoju Spółek.
  • Zapewnił, że przygotowywany będzie też plan zatrudnienia.


Przedwstępne porozumienie, poza "intensyfikacją programu budowy promów dla polskich armatorów" zakłada też stworzenie linii usług instalacji oczyszczania spalin i instalacji oczyszczania wód balastowych. Szczegółowy kształt porozumienia ma zostać wypracowany w najbliższych tygodniach.

"Następuje ścisła koordynacja i współpraca. To, że w Gryfii trzeba zrobić bardzo dużo, jeśli chodzi o restrukturyzację, nie jest żadną tajemnicą, w związku z tym PŻM, który chce mieć swoją stocznię, jeśli chodzi o współpracę i wyłączność, dostał zadanie w ramach reorganizacji, ale i daleko idącej współpracy" - powiedział w poniedziałek podczas briefingu prasowego po konferencji "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce" Gróbarczyk.


Minister zaznaczył, że chodzi też o przyspieszenie prac związanych z promem ro-pax, pod budowę którego stępkę położono w czerwcu 2017 r. Powiedział, że opóźnienia wynikają m.in. ze "współpracy stoczni z projektantami".

Szef resortu gospodarki morskiej zaznaczył, że sprawniejszą budowę ma zapewnić m.in. nadzór właścicielski ministerstwa nad stoczniami - Szczecińską i MSR Gryfia (wcześniej nadzór nad nimi sprawowało Ministerstwo Obrony Narodowej). "Mamy opóźnienie, ale jesteśmy już w stu procentach za wszystko odpowiedzialni jako ministerstwo i to jest dla nas najważniejszy cel" - powiedział Gróbarczyk.

"Prom buduje się z projektu roboczego, mamy w tej chwili etap projektu technicznego, który będzie stanowił podstawę do projektowania projektu wykonawczego" - powiedział dziennikarzom Marian Krzemiński z Funduszu Rozwoju Spółek. Dodał, że zaangażowane zostaną firmy lokalne.

"Standardowo od projektu technicznego do projektu roboczego jest sześć miesięcy. W tym samym czasie jednak będziemy dokapitalizowywać stocznię, wykonywać tam niezbędne inwestycje. W pierwszej kolejności (będzie to) ciąg spawania płatów, który jest tam niezbędny. Będziemy poprawiać infrastrukturę techniczną i przygotowywać plan zatrudnienia (…) Będziemy się starali, aby w tym roku rozpocząć już budowę kadłuba na podstawie dokumentacji roboczej" - powiedział Krzemiński.

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Budową promu zajmuje się Morska Stocznia Remontowa Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie działa pod nazwą Stocznia Szczecińska. W lipcu ub. r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z większych w Europie. Posiada 61 statków. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu. Oferuje usługi w zakresie remontów, przebudowy i budowy nowych jednostek, produkuje też konstrukcje stalowe offshore.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Przyspieszy budowa promów dla polskich armatorów. Jest umowa

  • gardener51 2019-02-19 10:32:14
    Przecież MSR Gryfia jeszcze niczego nie zbudowała, poza dwoma niewielkimi lodołamaczami. To jest fikcja, gra na zwłokę, przykrywanie pozornymi działaniami odpowiedzialności za zniszczenie Stoczni Szczecińskiej przez państwo pod rządami SLD, a potem pod "umoczonymi" w działaniach z SLD rządami następnymi. A teraz "mąż opatrznościowy" Miller ma czelność wypowiadać się przed kamerami TV i startować do UE w celu naprawy Europy ! Millerze- pohamuj się wreszcie !
    • Jeremi 2019-02-19 14:59:12
      co do tych lodołamaczów, to chyba nie do końca: Budowa kontenerowca Port Gdynia Budowa lodołamaczy – liniowego i czołowego Budowa serii 4 promów pasażersko-samochodowych Bielik Budowa promu do żeglugi wahadłowej Torghatten Budowa serii 5 partolowców dla norweskiej służby ochrony wybrzeża Budowa modułu mieszkalnego platformy Ivar Aasen
  • okrętowiec 2019-02-18 18:26:56
    Od położenia z wielką pompą stępki promu w stoczni szczecin minie za chwilę 2 lata a jeszcze nawet nie ma gotowego projektu technicznego statku bo są ciągłe zmiany nie mówiąc już o tym kiedy będzie projekt roboczy. Ale nawet gdyby była gotowa dokumentacja techniczna to też nie można zacząć budowy bo stocznia czeka na inwestycje i szuka fachowców. Ale to nieważne bo przecież najważniejsza jest ciężka praca rządu i urzędasów ministerstw którzy co chwilę przerzucają stocznię z jednego do drugiego ministerstwa niczym gorącego kartofla i ciężko pracują nad zmianami co chwilę nazw stoczni.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.173.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!