Bloki dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców zbuduje Stocznia Crist z Gdyni dla światowego potentata w budowie statków pasażerskich STX France. Budowane jednostki mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Tomasz Wrzask ze stoczni Crist SA poinformował, że stocznia podpisała kontrakty z firmą STX France na konstrukcję modułów dla dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców. "Budowane jednostki z serii Meraviglia mogą zabrać na pokład ponad 5700 pasażerów i 1500 członków załogi. Całkowita wartość każdego statku szacowana jest na 1,5 mld euro" - czytamy w komunikacie. Wrzask wyjaśnił, że przedmiotem dwóch kontraktów jest m.in. w pełni wyposażony blok pływający o długości 125 metrów. "Masa tylko tego fragmentu to blisko 6 tys. ton, co pokazuje skalę wielkości tych projektów" - zaznaczył.
Prezes Crist Ewa Kruchelska nie ukrywa, że stocznia liczy na stałą współpracę z francuską stocznią. Jak powiedziała, "nasi partnerzy otrzymali wieloletnie kontrakty na wykonanie serii cruiserów, więc i Crist miałby w tym okresie zapewnione zlecenia".
STX France, to stocznia w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.
Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, została utworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA.
W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałów objęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Fundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należy do twórców stoczni.