Stocznia Szczecińska z grantem na autonomiczny statek

Stocznia Szczecińska z grantem na autonomiczny statek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: PAP/KM
  • Dodano: 21-12-2018 16:03

Stocznia Szczecińska uzyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na budowę semi-autonomicznego morskiego statku towarowego - poinformowały w piątek służby prasowe Stoczni Szczecińskiej.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
Projekt "Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej" realizowany będzie przez Stocznię Szczecińską. Jej partnerami są JPP Marine oraz Nelton.

Rozpoczęcie przedsięwzięcia zaplanowano na pierwszy kwartał 2019 r. Czas trwania projektu to 24 miesiące. Budżet przedsięwzięcia wynosi prawie 58,8 mln zł.

SAC, czyli Semi-Autonomous Coaster to pierwszy tak kompleksowy projekt badawczo-rozwojowy polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności - wynika z informacji Stoczni Szczecińskiej.

Według służb prasowych, jego realizacja daje szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.

- W ramach przedsięwzięcia ma powstać prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów - poinformowała stocznia.

Równolegle z pracami badawczymi będą przeprowadzone prace, których najważniejszym elementem będzie nadzór Klasyfikatora statków zarówno nad projektem, jak i budową prototypu. Jest on konieczny, ponieważ prototyp musi być dopuszczony do testów morskich, a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację.

Jak zaznacza stocznia, wdrożenie wyników projektu nie jest obarczone ryzykiem braku regulacji prawnych związanych z morskimi statkami autonomicznymi, ponieważ budowany prototyp będzie semi-autonomiczny, a planowany poziom autonomiczności to AL3.

Podstawowym efektem przedsięwzięcia jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej. Taki projekt, jak SAC może być ważnym elementem rozwoju przyszłego centrum badawczo-rozwojowego stoczni - poinformowała stocznia.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Stocznia Szczecińska z grantem na autonomiczny statek

  • asd 2018-12-23 18:46:44
    Semi autonomiczny to wpół autonomiczny po polsku.
  • Paweł 2018-12-23 13:52:04
    Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Brzmi pięknie, ale najpierw musimy sobie uświadomić, co się kryje za nazwą „Stocznia Szczecińska”. Przypominam, że mamy do czynienia ze skrajnie skompromitowanym przez obecny zarząd Szczecińskim Parkiem Przemysłowym zwanym jedynie z nazwy, a nie z funkcji, od 16 października niesłusznie Stocznią Szczecińska. To, że ktoś nazwał istniejący park przemysłowy „stocznią”, stoczni z niego nie czyni. Formalnie stocznia zaczyna się bowiem od zakresu działalności uwidocznionego w Krajowym Rejestrze Sądowym, gdzie firmy podają zakresy swojej działalności, nazywając odpowiednie kody z Polskiej Klasyfikacji Działalności (w skrócie PKD). Bartłomiej Sochański w SPP Czytaj także: Jeden kandydat PiS ogląda, drugi nagrywa. "Wspaniały film propagandowy pokazujący rzekomą Stocznię Szczecińską" I tak podawana w rejestrze KRS podstawowa działalność gospodarcza dla Stoczni Szczecińskiej Sp. z o.o. to PKD 68.20.Z, czyli (uwaga!) „wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”. Oczywiście są i inne poboczne działalności, ale nie ma PKD dla stoczni budującej statki i konstrukcje komercyjne PKD 30.11.Z ani statki rekreacyjne czy sportowe, czyli PKD 30.12.Z. Ponadto oba certyfikaty jakościowe, czyli ISO 9001 i OHSAS 18001, wydane jeszcze dla SPP (Szczecińskiego Parku Przemysłowego dnia 28 sierpnia) mają napisane w treści nie „budowa” a jedynie „zarządzanie budową i remontami statków czy konstrukcji offshore”. Reasumując, od strony formalnej Stocznia Szczecińska Sp. z o.o. nie jest żadną stocznią. To na jakiej podstawie prawnej NCBiR daje jej środki na budowanie czegokolwiek?
  • okrętowiec 2018-12-21 17:52:49
    A co jest z promem dla pżb?
    • Katar 2018-12-28 19:23:52
      ten głupi prom to już historia, to był jeden z filarów dawnego programu wyborczego, wkrótce nowe wybory i PIS zapoda program budowy statków kosmicznych jako nowy filar wyborczy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.173.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!