Zachodniopomorscy posłowie PO, Nowoczesnej i Kukiz'15 uważają, że projekt ustawy stoczniowej pomija przedsiębiorców już działających na terenach zlikwidowanej stoczni szczecińskiej i zapowiadają poprawki do ustawy PiS.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
"W Szczecinie nie remontuje się statków na łączną kwotę przekraczającą 5 mln euro i stad nasza prośba na ostatniej komisji, aby ta kwota mogła zostać obniżona przynajmniej do 1 mln euro" - powiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł Nowoczesnej Piotr Misiło, który wystąpił na wspólnej konferencji obok posłów PO i Kukiz'15 z regionu. Jak dodał Misiło, pułap 5 mln euro jest nieosiągalny dla szczecińskich firm.
Poseł PO Sławomir Nitras zapowiedział, że posłowie złożą poprawki do projektu ustawy stoczniowej. Nitras podkreślił, że w przypadku ulgi CIT w ogóle nie jest przewidziana możliwość korzystania z tej ulgi w przypadku remontów. "W mojej ocenie ten projekt ustawy jest pisany pod jednego, dwóch inwestorów" - ocenił Nitras.
"Projekt ustawy nie odpowiada na oczekiwania firm, które funkcjonują dziś na terenie byłej stoczni szczecińskiej w Szczecińskim Parku Przemysłowym" - podkreślał poseł PO Arkadiusz Marchewka. Jak zaznaczył, kwota 5 mln zł dotyczy przebudowy statku, kiedy zmienia się jego przeznaczenie lub napęd, a tego tupu prac nie wykonuje się tutaj.
"Bardzo byśmy chcieli, żeby do tej ustawy zostały włączone również firmy, które remontują statki, a nie dokonują kompletnych przebudów" - powiedział Marchewka.
Z kolei poseł Kukiz'15 Sylwester Chruszcz podkreślał, że ustawa stoczniowa to jedna z najważniejszych ustaw dla Pomorza Zachodniego w tej kadencji Sejmu. W jego opinii, Szczeciński Park Przemysłowy to klucz do budowy w Szczecinie w przyszłości dużych statków.
Szczeciński Park Przemysłowy jest lokalną spółką, zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą postoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Obecnie ma 65 lokatorów.
Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.