PARTNERZY PORTALU

W stoczni Crist powstała unikatowa barka samopodnośna

W stoczni Crist powstała unikatowa barka samopodnośna
Fot. crist.com.pl

W stoczni Crist w Gdyni powstała specjalistyczna barka samopodnośna, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. W przyszłym tygodniu ma być przekazana francuskiemu konsorcjum, które ją zamówiło.

Jeden z akcjonariuszy stoczni Crist SA, Krzysztof Kulczycki powiedział PAP, że "jest to pierwsza tego typu jednostka na świecie; nikt wcześniej nie zbudował takiej barki". Podał, że kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 40 mln euro. Kwota nie obejmuje kosztów dwóch ogromnych suwnic znajdujących się na pokładzie jednostki oraz kluczowego dla niej systemu podnoszenia. Według nieoficjalnych informacji, cena całej barki to ok. 80 mln euro.

Specjalistyczna barka typu HLJB (ang. Heavy Lift Jack-up Barge) będzie wykorzystana przy budowie 5,5-km odcinka autostrady biegnącej wzdłuż wybrzeża należącej do Francji wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, ok. 700 km na wschód od Madagaskaru. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie, która jest zagrożona przez spadające z klifów skały i podtopienia w trakcie burz tropikalnych. Zbudowana w Gdyni barka posadowi elementy autostrady na dnie.

Kulczycki podał, że jeszcze w tym tygodniu ma się zakończyć ostatni etap prób morskich jednostki; obecnie trwa sprawdzanie systemu podnoszenia, czyli działania ośmiu "nóg", na których barka będzie mogła osiąść na dnie i montować części estakady biegnącej wzdłuż brzegu wyspy. Podał, że na barce znajdują się dwie suwnice o łącznej nośności 4,8 tys. ton. "Takie ciężary jednostka może opuszczać na dno morskie" - dodał.

Wcześniej podczas morskich prób sprawdzone zostały m.in. kadłub, wszystkie napędy, elektryka; jednostka została sprawdzona w zakresie nawigacji, manewrowości, prędkości.

Kulczycki powiedział, że do Gdyni płynie już specjalistyczna ciężarowa jednostka, która przewiezie barkę. "Jest to potężna jednostka, częściowo samozanurzalna, która podpłynie pod zbudowaną barkę i weźmie ją na swój pokład" - wyjaśnił. Jednostka dysponuje własnym napędem jedynie do przemieszczania się na małe odległości i do celów pozycjonowania.

Uroczystość przekazania barki francuskim firmom ma się odbyć w przyszłym tygodniu.

Niewykluczone, że po zbudowaniu autostrady na wyspie jednostka może być wykorzystywana do montażu fundamentów wież wiatrowych na morzu. Barka ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Łączna masa kadłuba to ok. 5 tys. ton. Budowa trwała ok. roku.

Kulczycki uważa, że stocznia Crist (działająca na terenie byłej Stoczni Gdynia) zdobyła kontrakt na budowę unikatowej barki, bo posiada doświadczenie w budowie jednostek samopodnośnych typu jack-up. Podał, że firma zbudowała już cztery takie jednostki; budowane do tej pory jednostki samopodnośne oparte były na czterech nogach. Były to m.in. dwie duże, innowacyjne jednostki hydrotechniczne z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych, "Innovation" (przekazany armatorowi w 2012r.) i "Vidar"(przekazany armatorowi w grudniu 2013 r.).

Barkę zamówiło w stoczni Crist SA konsorcjum czterech firm francuskich budujące autostradę wzdłuż wybrzeża, w którym liderem jest Vinci Construction.

Stocznia Crist została utworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Do tej pory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałów objęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Obecnie Fundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należy do twórców stoczni.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W stoczni Crist powstała unikatowa barka samopodnośna

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!