Zawikłana sytuacja polskich stoczni. Armia musi zareagować

Zawikłana sytuacja polskich stoczni. Armia musi zareagować
Statki SRS budowane są według projektu opracowanego przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting. Fot. Stocznia Remontowa Shipbuilding

W ciągu ostatnich trzech lat na świecie gwałtownie skurczyła się liczba stoczni morskich, głównie azjatyckich. Na drugim biegunie tych zjawisk stoi europejski przemysł okrętowy, który przeżywa właśnie jeden z najlepszych okresów od dekady. Polski przemysł stoczniowy lokuje się gdzieś pośrodku – pod pewnymi względami rozwija się, walcząc z negatywnymi zjawiskami na rynku, ale też omijają go ważne trendy.

  • Spośród blisko 1000 stoczni na świecie wodujących statki morskie, które działały jeszcze w 2015 roku, dziś ich liczba skurczyła się do nieco 400.
  • Choć problemy dotknęły także stocznie europejskie, to ich sytuacja odbiega in plus od konkurentów światowych.
  • Doświadczenie zachodnie pokazują, że podnoszeniu jakości oferty i doskonaleniu systemów zarządzania, a także rozwojowi i stabilizacji finansowej stoczni, sprzyjają zamówienia wojskowe.
  • To może być jedna z propozycji dla krajowych stoczni, nim ruszą w Polsce projekty budowy jednostek dla morskich farm wiatrowych.

W stoczni Remontowa Shipbuilding SA 15 maja 2018 r. zakończyła się operacja wodowania dwóch hybrydowych promów pasażersko-samochodowych, budowanych na zamówienie armatora brytyjskiego – Transport for London.

28 maja z kolei z doku stoczni Crist w Gdyni odholowano tzw. blok denny, czyli część kadłuba wycieczkowca, który buduje stocznia STX France w St. Nazaire. To były jedne z największych zrealizowanych w tym roku kontraktów. Oba były produkcją eksportową.

Polskie stocznie żyją głównie ze zleceń armatorów zagranicznych lub – jako podwykonawcy – stoczni zachodnich. Powodów jest kilka: kurczenie się floty statków polskich armatorów, zaniechanie połowów na dalekich łowiskach czy brak większych zleceń od narodowej Marynarki Wojennej.

To sprawia, że polskie stocznie uzależnione są od sytuacji na globalnych rynkach morskich: transportowym i stoczniowym. A ta nie jest łatwa. 

Rynek światowy pod presją

Na światowym rynku od dwóch lat utrzymują się tendencje, które zmieniają warunki działalności dla stoczni.

Po pierwsze, gwałtownie zmalały zamówienia z sektora offshore, tj. na jednostki do obsługi poszukiwań ropy i gazu na morzu i do obsług wież eksploatacyjnych.

Po drugie, transport morski towarów dopiero w drugiej połowie 2017 roku odzyskał nieco wigoru, po dwu latach bardzo słabych. Ten powiew optymizmu jednak niweluje skutecznie drożejące paliwo, co odbija się na zyskach armatorów. 

Tylko po I kwartale tego roku najwięksi operatorzy drobnicy w kontenerach, jak Maersk Line, CMA CGM i Hapag-Lloyd, ale również szereg mniejszych graczy, jak Yang Ming i ZIM, publikujący wyniki finansowe, zgłosili straty z działalności operacyjnej. 

Czytaj także: Kontenerowy transport morski w Europie i na świecie

W tych warunkach najgorzej radzą sobie stocznie azjatyckie, które od kilku lat utrzymywały dominujący udział w budowie nowych statków.  Na początku 2017 roku miały one jeszcze ponad 93-proc. udział w rynku (pod względem liczby statków lub tonażu - dane UNCTAD).

Co istotne, kilka krajów azjatyckich nadal dotuje bezpośrednio lub pośrednio produkcję stoczniową. A nieliczne, jak Chiny i Korea Płd., postanowiły zakres tej pomocy nieco tylko ograniczyć, zastępując go dumpingiem finansowym.

Mimo to wymuszony został proces łączenia lub zamykania nierentownych stoczni. Spośród blisko 1000 stoczni na świecie wodujących statki morskie, które działały jeszcze w 2015 roku, dziś ich liczba skurczyła się do niespełna 400.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zawikłana sytuacja polskich stoczni. Armia musi zareagować

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.179.111
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!