Niepewność i niedobory energii. Firmy muszą korzystać z nowych rozwiązań

Branże energochłonne, w tym spożywcza i handlowa, do największych wyzwań, wpływających na konkurencyjność ich biznesu, zaliczają koszty energii i zieloną transformację. Teraz doszło nowe wyzwanie: stabilność i bezpieczeństwo dostaw energii.

  • Energia była, jest i pozostanie istotnym składnikiem kosztów funkcjonowania firm praktycznie z każdej branży.
  • Wojna, która wybuchła za naszą wschodnią granicą, zmienia diametralnie sytuację na rynku energii, wpływając nie tylko na jej ceny, ale przede wszystkim rodząc obawy o stabilność jej dostaw.
  • Rozwiązania, które pozwalają firmom walczyć z rosnącymi kosztami energii, są dobrze znane. To efektywność energetyczna i inwestycje we własną generację. Jednak niepewność i ryzyko niedoborów energii skłania do korzystania z nowych rozwiązań.

- Wchodzimy w okres niepewności i niedoboru, co oznacza, że musimy zmieniać dotychczasowe modele biznesowe - mówił Aleksander Galos, główny prawnik Krynicy Vitamin, polskiego producenta napojów, podczas debaty online "Koszt i bezpieczeństwo dostaw energii - inicjatywy firm w nowej sytuacji geopolitycznej".

Niepewność i niedobór na rynku. Konieczna adaptacja

Firmy takie jak Krynica Vitamin do tej pory funkcjonowały w oparciu o długoterminowe kontrakty, które gwarantują ceny produktów. Teraz, w obliczu narastającej niepewności, to musi się zmienić.

- Nie tylko koszty energii się zmieniają, ale także ceny innych surowców. Zmianie ulega też pewność ich dostaw. Należy pamiętać, że co prawda w finalnym produkcie jednostkowym koszt energii wydaje się niewielki, ale też marże, które generujemy, są niewielkie. W związku z tym każde wahnięcie któregokolwiek składnika kosztowego ma duże znaczenie dla ceny końcowej produktu, oferowanej klientom. Ponadto w tej cenie kumulują się koszty energii wszystkich naszych kooperantów i dostawców, a także koszt transportu. Dla takiej firmy, jak Krynica Vitamin, w której eksport stanowi ponad 50 proc. jej przychodów, są to koszty transportu często w bardzo odległe zakątki Ziemi - wyjaśnił mecenas Galos.

Jak dodaje, na razie ta nowa sytuacja i podejmowane przez firmę działania w obliczu niepewności są akceptowane przez rynek.

- Renegocjujemy umowy, ale spotykamy się ze zrozumieniem, bo nasi partnerzy mierzą się z tego samego rodzaju problemami - dodał główny prawnik Krynicy Vitamin. Jego zdaniem należy się do tego stanu rzeczy przyzwyczaić, gdyż sytuacja niedoboru i niepewności na rynku będzie nam już teraz towarzyszyć.

Trzeba ograniczać presję cenową

Z podobnymi problemami boryka się firma handlowa Kaufland, bo choć branża inna, to wyzwania są te same.

- Rosnące koszty energii mają duży wpływ na działalność sieci handlowych, nie tylko ze względu na koszty związane z funkcjonowaniem naszych fizycznych placówek, ich ogrzewaniem czy chłodnictwem. Rosnące koszty energii przekładają się na koszty produkcji, co powoduje, że producenci, nasi dostawcy z miesiąca na miesiąc podnoszą ceny zakupu towarów - zaznaczył podczas debaty Marek Wolniewicz, ekspert Facility Management w firmie Kaufland Polska Markety. - Pomimo tych rosnących kosztów, jako sieć handlowa musimy cały czas pracować nad tym, aby narastająca presja cenowa była jak najmniej odczuwalna dla naszych klientów - dodał.

Oprócz rosnących kosztów wyzwanie dla firmy stanowią potencjalne zakłócenia nie tylko w dostawach towarów, ale też energii.

- W przypadku zdecydowanej większości naszych marketów jesteśmy gotowi na brak zasilania, poprzez zainstalowane agregaty prądotwórcze. Większym problemem natomiast może być brak gazu, niezbędnego do ogrzewania naszych obiektów - mówił Marek Wolniewicz.

W firmie Kaufland na szczeblu międzynarodowym została nawet powołana grupa robocza, mająca na celu opracowanie rozwiązania awaryjnego na wypadek długotrwałych utrudnień w dostawach gazu.

- Zmiana sposobu ogrzewania zdecydowanie nie jest prosta, ponieważ mamy bardzo rozproszoną sieć. Mówimy o ogrzewaniu nie jednego dużego obiektu, w którym możemy zmienić ogrzewanie, ale o wielu małych obiektach, które mają indywidualne zasilanie gazowe - tłumaczył przedstawiciel firmy Kaufland.

Jak zwrócił uwagę, wybór awaryjnego ogrzewania bazującego na energii elektrycznej nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż obciążanie sieci elektroenergetycznych może mieć poważne konsekwencje.

- W obliczu zagrożenia brakiem gazu ogrzewanie elektryczne jest praktycznie jedynym wyjściem. Przy dużym zainteresowaniu firm takim rozwiązaniem, może dojść do takiej sytuacji, że nie wytrzymają tego wytwórcy prądu i sieci przesyłowe. W takim przypadku blackout wpłynie na całą gospodarkę - ostrzegał Marek Wolniewicz.

Jak radzić sobie z rosnącymi kosztami energii? A może DSR?

Rozwiązania, które pozwalają firmom walczyć z rosnącymi kosztami energii, są dobrze znane. To efektywność energetyczna i inwestycje we własną generację. Jednak na tym nie kończy się wachlarz możliwości.

- Inwestowanie w generację gazową może w obecnej sytuacji okazać się nieopłacalne wobec gwałtownie rosnących cen gazu, a instalacja generacji z odnawialnych źródeł energii nie zawsze jest technicznie możliwa oraz opłacalna. Tymczasem istnieją rozwiązania, które pozwalają na zmniejszenie kosztów energii bez konieczności inwestycji. Taką możliwość daje stosunkowo mało znana usługa DSR, w której większość odbiorców komercyjnych, przemysłowych może brać udział - mówił podczas debaty Jacek Misiejuk, prezes firmy EnelX, największego w Polsce agregatora DSR.

Programy Demand Side Response – w skrócie DSR – to mechanizm, który pozwala zwiększyć stabilność działania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE) i zabezpieczyć go na wypadek niedoborów mocy wytwórczych energii. Usługa DSR zakłada dobrowolne i krótkoterminowe obniżenie zużycia energii elektrycznej przez firmy lub przesunięcie w czasie jej poboru na polecenie operatora systemu, Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE), w zamian za odpowiednie wynagrodzenie. Co ważne, firmy otrzymują do 200 tys. złotych rocznie za samą gotowość do redukcji 1 MW mocy w godzinach szczytowego zapotrzebowania na energię elektryczną.

- Przy tym należy podkreślić, że do takich redukcji dochodzi stosunkowo bardzo rzadko. Przykładowo, w wyniku jednoczesnego wystąpienia kilku krytycznych czynników: ekstremalnych temperatur, niskiej generacji energii z wiatru i słońca, awarii w elektrowniach lub nawet uszkodzeń linii energetycznych - tłumaczył prezes EnelX.

Programy DSR dostępne są w Polsce od 5 lat. Zainteresowanie nimi rośnie, ale wciąż świadomość korzyści płynących z ich wdrożenia jest stosunkowo niewielka wśród polskich firm.

- Bezpośrednie korzyści finansowe z udziału w DSR to nie wszystko. Usługa ta pozwala też na zwiększenie udziału w systemie odnawialnych źródeł energii, które wymagają większych rezerw mocy. Ponadto pozwala też odbiorcom lepiej się przygotować na wypadek niespodziewanych przerw w dostawach - mówił Jacek Misiejuk.

Jak podkreślił, na zwiększanie zdolności aktywnych odbiorców do reagowania na kryzysowe sytuacje, które mogą być związane z problemami po stronie generacji czy dostaw, postawiło już wiele krajów w Europie.

Jakie strategie zabezpieczenia i optymalizacji dostaw energii stosują firmy Krynica Vitamin i Kaufland Polska Markety? Jak przygotowują się do wyzwań, jakie stawia przed nimi obecna sytuacja? Więcej w zapisie debaty online: "Koszt i bezpieczeństwo dostaw energii - inicjatywy firm w nowej sytuacji geopolitycznej".

 

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niepewność i niedobory energii. Firmy muszą korzystać z nowych rozwiązań

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.247.88
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!